Kulunut vuosi on ollut yhteisöllisyyden ja yhdessä tekemisen vuosi: alalla on nähty ennätysmäärä yhteistyömallistoja, kimppakauppoja ja järjestäytymistä. Näistä tapahtumista muistetaan muotivuosi 2023.
Tammikuu
Vuosi käynnistyi ranskalaisen luksusbrändi Louis Vuittonin ja japanilaisen nykytaiteilija Yayoi Kusaman yhteistyömallistolla, joka oli jo toinen laatuaan. Ensimmäinen yhteinen mallisto lanseerattiin vuonna 2012.
Helmikuu
Muotimaailma menetti lahjakkaan suunnittelijan, kun Paco Rabanne nukkui pois 88-vuotiaana.
Kuun aikana ihastutti Kalevala Korun ja vaatesuunnittelija Anni Ruuthin herkkä korumallisto. Yhteisen malliston julkaisivat myös korituotevalmistaja Mifuko ja lifestyle-brändi Balmuir.
Second handin sarallakin tapahtui: Nanso lanseerasi kierrätysvaatemalliston, jonka tuotteiden huollosta vastaa korjauspalvelu Menddie, ja Relove toi myyntiin Andiatan edellisten sesonkien mallistojen tuotteita.
Stockmann ilmoitti aloittavansa Helsingin keskustan tavaratalossaan mittavat uudistustyöt.
Nimitysuutisiakin kuultiin: vastuullisen muodin verkkokauppa IVALO.COM nimitti johtoryhmänsä vastuullisuusjohtajaksi Outi Pyyn ja Louis Vuitton luovaksi johtajakseen muusikko Pharrell Williamsin.
Loppukuussa Ylen Uuden Musiikin Kilpailun finaali tarjoili silmänruokaa rokkitähtimuodin ja suomalaisen suunnittelun ystäville.
Maaliskuu
Helsingin kohutulle kauppakadulle tuli vipinää, kun Nanso muutti myymälänsä Aleksanterinkadulle.
Marimekko ja IKEA lanseerasivat saunamalliston, joka oli poikkeuksellinen suomalaisbrändin historiassa: sen myötä Marimekko suunnitteli ensimmäistä kertaa kuosikokonaisuuden yksinomaan yhteistyömallistoa varten.
Reima julkaisi värikkään lastenvaatemalliston kenkäsuunnittelija Minna Parikan kanssa.
Pariisin muotiviikolla espanjalaisen muotitalo Balenciagan näytöksessä asteli jälleen tuttu tuima suomalaiskasvo: Minttu Vesala.
Huhtikuu
Louis Vuittonin väliaikainen myymälä aukesi Helsingin keskustan Stockmannilla. Luksusmerkki muutti tavarataloon pakoon Pohjoisesplanadilla sijaitsevan liikkeensä remonttia.
Pali Albin voitti Muodin huipulle -tosi-tv-kilpailun, jonka tuomaristossa istui Fashion Finlandin silloinen liiketoimintajohtaja ja päätoimittaja Sami Sykkö.
Toukokuu
Kuun vaihtuessa Fashion Finland toivotti tervetulleeksi Jani Niipolan, uuden toiminnanjohtajansa ja päätoimittajansa.
Kotimaisten brändien perustama muotikeskittymä Suomikki jalkautui ensimmäistä kertaa kuluttajien keskelle, kun kauppakeskus Ratinassa Tampereella järjestettiin nelipäiväinen pop-up.
Toukokuussa todistettiin myös varmoja kevään ja kesän merkkejä: Marimekko-päivää juhlistettiin perinteisellä Helsingin Esplanadinpuiston ulkomuotinäytöksellä ja suomalainen uima-asuvalmistaja Lilja the Label toi myyntiin käytetyt uima-asunsa yhdessä Reloven kanssa.
Kuun viimeisellä viikolla pääkaupunkiseudulla nähtiin kolme odotettua muotinäytöstä: LAB-ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin KOE23 ja Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun Näytös23. Lisäksi Fashion in Helsinki -näytös kävelytti lavalle joukon nosteessa olevia kotimaisia muotibrändejä.
Kesäkuu
IVALO.COM lanseerasi 360-vastuullisuusvalidoinnin, joka auttaa kuluttajaa valitsemaan ostokset vastuullisemmin tarjoamalla tarkkaa tietoa verkkokaupan tuotteista ja brändeistä.
Suomalaiselle suunnittelulle saatiin kansainvälistä huomiota, kun VAINin pikaruokaketju McDonald’sin käytetyistä työvaatteista tehty McDrip-vaatemallisto voitti kolme leijonaa Cannesin mainosfestivaalilla.
Fashion Finland, Archinfo ja Finnish Design Info julkistivat Finimalism-nimisen yhteistyöhankkeensa, joka tähtää suomalaisen arkkitehtuurin, muotoilun ja muodin profiilin nostoon.
Heinäkuu
Tänä vuonna muotialalla rukkaset eivät olleet naulassa koko kesää, vaan heinäkuun aikana lanseerattiin ensimmäinen suomalainen hijab-brändi Mojesty Simplicity sekä vaatteiden vertaisvuokraamispalvelu Robes Rental.
Kuun lopussa tuli päätökseensä Fashion Finlandin Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelu. Joulukuussa 2021 alkanut palvelu ehti auttaa lähes 150 muotialan yrittäjää kehittämään
ja kasvattamaan liiketoimintaansa.
Elokuu
Kesä päättyi ja Kööpenhaminan muotiviikko alkoi. Köpiksessä nähtiin Kalevala Korun second hand -koruja osana Rolf Ekrothin mallistoa, suomalaisilta kotitalouksilta kerättyä tekstiilijätettä Latimmierin asuissa ja Marimekon kohta 60 vuotta täyttävän Unikko-kuosin täyteinen kevätmallisto.
Relove teki historiaa avaamalla second hand -muotia myyvän liikkeen lentokentälle ensimmäisenä maailmassa. Helsinki-Vantaan lentoaseman liike on ketjun viides.
Ekologiseen elämäntapaan ja vastuulliseen pukeutumiseen keskittyvä Paimion muotiviikko järjestettiin Varsinais-Suomessa ensimmäistä kertaa.
Miestenvaatemerkki FRENN juhli 10-vuotista taivaltaan.
Syyskuu
Syyskuu alkoi merkittävillä uutisilla, kun kotimainen kenkävalmistaja VIBAe ilmoitti yhteistyöstään japanilaisen muotitalo Comme des Garçonsin kanssa.
Lastenvaatevalmistaja Reima ja suomalainen kierrätysteknologiayritys Infinited Fiber Company toivat markkinoille maailman ensimmäisen Infinna-uusiokuitua sisältävän lastenvaatteen, Uudesti-hupparin.
Suomikki järjesti jälleen pop-upin, tällä kertaa Helsingissä kauppakeskus Forumissa, ja merinovillavaatteisiin erikoistuneen North Outdoorin neulomo valmistui Oulussa.
Mediassa kohistiin, kun Stockmannin ilmoitti harkitsevansa konsernin nimen muuttamista Lindex Groupiksi.
Fashion Finland lanseerasi Kilautimme kauppiaalle –juttusarjan pitääkseen tiiviimmin yhteyttä jäseniinsä ja raportoidakseen muotikauppojen kuulumisia ympäri Suomen. Kuun lopussa alkoi myös Fashion Finlandin yritysjäsenille räätälöity maksuton aamuseminaarien sarja.
Lokakuu
Kivijalkakauppa Helsingin Fredrikinkadulla vahvistui, kun Lilja the Label ja Uhana avasivat yhteisen myymälän. Kimppakaupan perusti myös hálo, joka otti Erottajankadun-liikkeeseensä myyntiin 17 suomalaisen designbrändin tuotteita.
Yhteistyön voimaan uskoivat niin ikään Marimekko ja Zalando, jotka lanseerasivat sukupuolineutraalin kapselimalliston, sekä Voglia ja Relove, jotka toivat myyntiin Voglian tuotteiden mallikappaleita, erikoiserien viimeisiä ja valmistusvikaisia.
Uusia avauksia olivat NP Housukaupan myymälä Ruotsin Sundsvallissa sekä urheilu- ja muotivaatemerkki Billebeinon liike Helsingin Kämp Galleriassa.
Vuoden nuoreksi suunnittelijaksi valittiin Henna Lampinen, muotibrändi VIMMA täytti 10 vuotta ja Muodin huipulle -voittaja Pali Albinin vaatemallisto tuli myyntiin Stockmannille.
Ikäviltä uutisiltakaan ei vältytty: Fashion Finlandin tyylibloggaaja vuodelta 2020, tanssitaituri Aira Samulin menehtyi 96 vuoden iässä.
Marraskuu
Marraskuu alkoi uutisilla uudesta aluevaltauksesta, kun Stockmann ilmoitti tuovansa myyntiin käytettyjä lastenvaatteita. Uudesta palvelusta vastaa kotimainen vaatteidenkierrätysyritys Ninyes.
Voglian korjaus- ja huoltopalvelu palkittiin Suomen vastuullisin tuote -kilpailussa.
Vanhan Rauman kauppiaat järjestivät 15. kertaa Sparkling Night -muoti-illan. Tapahtumaan myytiin 600 lippua, ja sen avauspuheen piti Fashion Finlandin hallituksen puheenjohtaja Andreas Ögård.
Finn Fashion Friday järjestettiin neljättä kertaa. Tänä vuonna vastuullisiin kulutusvalintoihin kannustavassa kampanjassa oli mukana yli 30 suomalaista brändiä.
Joulukuu
Joulukuu alkoi juhlavissa merkeissä, kun designbrändi Aarikka järjesti Helsingin Taidehallissa muotinäytöksen 70-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi.
Itsenäisyyspäivän vastaanotolla nähtiin Anni Ruuthin suunnittelemia ja Villisilkin kankaista valmistettuja iltapukuja. Asukokonaisuuksien korut oli valittu Kalevalan Kesäyön ruusu -mallistosta.
Tamperelainen merkkivaateliike INCH ilmoitti tuovansa uudelleen tuotantoon toimintansa lopettaneen Arelan suositut t-paitamallit.
Vastuullisen muodin verkkokauppa IVALO.COM ilahdutti hyvillä uutisilla: brändi kasvaa ja tähtää kansainvälisille markkinoille. Hyvää kuului myös Helsingin Senaatintorin kauppa-alueelta, jonne joulunalusaika oli saanut matkailijat palaamaan.
Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Fashion Finlandin digitaalisen muotilehden talvinumerossa 2024. Tilaa Fashion Finlandin digilehti tai liity jäseneksi – saat lehden jäsenetuna.
Teksti Johanna Rämö
Kuvat brändit
Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi