Finn Fashion Friday ja muut uudet yhteiskampanjat osoittavat suomalaisen muotialan sinnikkyyden, laadun ja merkityksen.

Käsi lompakolla: milloin viimeksi ostit suomalaisen muoti- tai designalan yrityksen tuotteen? Nyt siihen on harvinaisen hyvä tilaisuus, koska se on trendikästä, merkityksellistä ja ennen kaikkea mahdollista.

Kävin pari viikkoa sitten Turussa työmatkalla. Karkasin seminaarin lounastauolla paikalliseen PUF Storeen, joka on konseptiltaan, kuratoinniltaan ja valikoimaltaan yksinkertaisesti huikea designkauppa. 

Kun astuin liikkeeseen sisään, yllätyin voimakkaasta reaktiostani, lähes mykistyin. Kaupassa olikin yhtäkkiä samassa tilassa kaikki ne brändit, joista Fashion Finland muiden mukana on viime aikoina uutisoinut. Aida Impactin ja Annelen korut siellä, Vuokon mekot ja VIBAe Shoesin kengät täällä, mutta varsinkin kaikki siltä väliltä. 

Kirjoitan alasta työkseni ja silti häkellyin: suomalaisen muodin ja muotoilun valikoima on tänä päivänä käsittämättömän laaja. Seuraan alaa ja silti vaati kivijalkakaupan visuaalisen ja fyysisen kokemuksen muistaa, miten hieno muotimaa Suomi on.

Niin tärkeää kuin päivittäinen muodin vastuullisuuskeskustelu ja jatkuva muotiteollisuuden arvoketjun purkaminen kuitutasolle asti osiin onkin, keskustelu saattaa joskus jättää tavallisen kuluttajan kylmäksi.

Fashion Finlandin ydintehtäviä ovat suomalaisen muotikaupan vauhdittaminen, suomalaisen muotialan liiketoiminnan kehittäminen ja muodin arvostuksen kasvattaminen. En keksi parempaa tapaa tehdä näitä kaikkia kuin seuraava ajatus, jonka itse aion muuttaa tulevana viikonloppuna teoksi.

Jokainen päivä voi olla Osta suomalaista -päivä. 

Suomalainen muotiala elää hankalia aikoja, mutta vaikeudet tekevät voittajia. Muotiala kampeaa itseään haastavien aikojen läpi synergialla. Mitä vaikeammat ajat, sitä enemmän on nähtävissä upeaa yhteistyötä. Yhteistyöhön mahtuu mukaan kuluttaja tai se oikeastaan on onnistumisen kannalta välttämätöntä.

Finn Fashion Friday on suomalaisten muotibrändien vastaisku Black Fridaylle. Kampanjassa on mukana yli 30 yritystä, yksi niistä on nahka-asusteita valmistava Fmam.

FaFi raportoi tällä viikolla Rauman Sparkling Night -tapahtumasta, jossa kymmenen paikallista kauppiasta järjesti jo 15. kerran kaupallisen muotinäytöksen, jonne tullaan Rauman rajojen ulkopuolelta – jopa Porista!

Aiemmin kerroimme haló-brändin organisoimasta joulumyymälästä, jossa Marta Valtovirran ja Jukka Puljujärven johtama yritys antaa omasta liikkeestään tilaa valikoiduille brändeille.

Kivenheiton päässä halón liikkeeltä Fredalla on kaksi voimien yhtenäistämisen uutta ilmentymää. Uhanan ja Lilja the Labelin yhteisliikkeen vastapäätä on Urban A -liike, joka jakaa tilaansa Ektan ja Ask Scandinavian shop-in-shopeille.

Eikä siinä vielä kaikki. Huomenna perjantaina alkaa taas suomalaisten vastuullisten muotibrändien vastaisku Black Fridaylle eli Finn Fashion Friday, jossa on mukana yli 30 eri yritystä.

Tämän vuoden Finn Fashion Friday on aikaisempia vuosia laajempi.

”Muodille vaikeana vuotena ennätyssuuren kampanjan rakentaminen kertoo suomalaisen muodin elinvoimaisuudesta, luovuudesta ja taistelutahdosta”, kampanjasivulla julistetaan. 

Myssyfarmin organisoima Finn Fashion Friday on perustettu nimenomaan suomalaisten vastaiskuna päättömälle Black Friday -kulutusjuhlalle.

Kulutustahan toki suomalaisen muotialan tuotteen ostaminenkin on. Suomalaisen brändin, kauppiaan ja yrittäjän suosiminen tässä tapauksessa tosin on investointi sekä symbolisesti että konkreettisesti. 

Joululahjojen hankkija tekee päivän hyvän työn panostamalla suomalaiseen muotialaan. Suomalaisen brändin tuotteen ostaja investoi vastuullisuuteen, laatuun ja mahdollisesti myös kiertotalouteen. Pika- tai markettimuodin tuotteiden jälleenmyyntiarvosta ei pidetä esitelmiä vastuullisuusseminaareissa. 

Vastuullista ja laadukasta suomalaista muotia itselleen tai lahjaksi ostava kuitenkin voi mitä suurimmalla todennäköisyydellä myydä tuotteen uudelleen. Koko ajan suosiotaan kasvattavat kiertotalouden innovaatiot ja second handin kauppapaikat ovat tästä samaa mieltä: suomalainen laatutuote menee kaupaksi myös uudestaan. 

Vanhan sanonnan mukaan paras hetki ostaa suomalaista muotia oli eilen, toiseksi paras on joka päivä.

Teksti Jani Niipola
Kuvat Myssyfarmi ja Fmam

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.