”Ei toimi Suomessa” on liike-elämässä kovin huono selitys. Varsinkin, kun sen sanoo taho, jonka tehtävä nimenomaan oli laittaa asiat toimimaan.

Helsinkiläisen maamerkin eli Stockmannin tavaratalon hyvät uutiset ovat, että brändi herättää voimakkaita tunteita. Moni brändi olisi valmis maksamaan siitä, että kun nimi mainitaan, ihmiset alkavat somessa muistellaan lapsuuttaan tai uhkaavat muuttaa maasta, jos nimi vaihtuu.

Huonommat uutiset ovat, että ”Stockmann harkitsee konsernin nimen muuttamista Lindex Groupiksi ja kertoo selvittävänsä vaihtoehtoja tavarataloliiketoiminnalleen”, kuten Helsingin Sanomat uutisoi maanantaina.

Stockmannin alkuviikon tiedote ja siitä seuranneet uutiset ovat saaneet ihmiset taas kerran puhumaan Stockan brändistä. Helsingin Sanomat kysyi jopa kunnallispoliitikoilta – siis samoilta ihmisiltä, jotka tekevät Helsingin keskustasta autotonta – mitä Stockmannin tavaratalon rakennukselle pitäisi tehdä.

Eniten kuitenkin ihmetyttävät Stockmannin hallituksen ex-puheenjohtajan Kaj-Gustaf Berghin lausunnot. Samainen Helsingin Sanomat julkaisi maanantaina 25. syyskuuta Berghin haastattelun sitaattiotsikolla ”Aika on yksinkertaisesti ajanut tavaratalonkaupan ohi”.

Bergh oli Stockmannin pitkäaikaisen omistaja Konstsamfundet-säätiön toimitusjohtaja 2006–2018 ja johti myös Stockmannin hallitusta vuoteen 2016.

”Aika on yksinkertaisesti ajanut tavaratalokaupan ohi” on klassinen ”Ei toimi Suomessa”. Se on kiinnostava lausunto – tai tuomio – erityisesti, kun Stockmannin nykyjohdon hyvätkin toimenpiteet maksavat korkoa 2010-luvun huonoista päätöksistä.

Tämän kirjoituksen tarkoituksena ei ole väheksyä Stockmannin haasteita. Ensi viikon Hulluille päiville valmistautuvalla tavaratalolla on varmasti uusiakin ideoita nyt, kun se on – taas – tarkkailun alla. Kuten todettua, nykyjohto on jo tehnyt monia hyviäkin muutoksia. Esimerkiksi yhteistyö vastuullisuudesta tunnetun second hand -myymälä- ja kahvilaketju Reloven kanssa on osoitus kuluttajan ja ajan hengen ymmärtämisestä.

Vaikka kaupan murros on globaali ilmiö, tavarataloliiketoiminnan parasta ennen -päivämäärän löytäminen näyttää olevan suomalainen keksintö.

The Guardian -lehti kirjoitti elokuussa, että lontoolainen Harrod’sin tavaratalo kymmenkertaisti liikevoittonsa vuonna 2022, kun turistit palasivat Lontooseen.

Espanjassa El Corte Ingles raportoi niin ikään kesäkuussa 2023, että kaikki sen liiketoimintayksiköt olivat kasvukäyrällä vuodesta 2021 vuoteen 2022. Eniten kasvua (7,8 prosenttia) kirjautti tavarataloliiketoiminta.

Italiassa La Rinascente -tavarataloketju on tehnyt strategisen päätöksen tiivistää suurissa kaupungeissa (Rooma, Milano, Torino, Firenze) toimivien tavaratalojensa paikallistekemistä. Firenzen Rinascente esimerkiksi toimii läheisessä yhteistyössä paikallisen Pitti Immagine -messujärjestön kanssa.

La Rinascenten toimitusjohtaja Pierluigi Cocchini sanoi kesäkuussa 2023, että pandemiaa edeltävä liikevaihtotaso on jo saavutettu ja tavarataloketju tavoittelee kahden vuoden kuluttua miljardin euron liikevaihtoa.

Kaikki kuulostaa vastakohdalta sille, että aika olisi ajanut tavaratalokaupan ohi, mutta La Rinascente onkin investoinut kansainväliseen verkkokauppaan, joka myy maailmalle italialaisia designtuotteita.


Teksti Jani Niipola
Kuva Joakim Honkasalo / Unsplash

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.