70-vuotiaan Aarikan juhlavuosi alkoi muotinäytöksellä

Vuonna 1954 perustettu suomalainen designbrändi Aarikka järjesti maanantaina Helsingin Taidehallissa muotinäytöksen 70-vuotisjuhlavuotensa kunniaksi. 

Moni tuntee Aarikan sisustustuotteista ja erityisesti sympaattisista puisista pässiveistoksista. Brändin juuret ovat kuitenkin muodin maailmassa. 

1950-luvulla tekstiilitaiteenopiskelija Kaija Aarikka veisti itse lopputyönä tekemäänsä villapukuun napit, kun sopivia ei löytynyt. Aarikan tuotevalikoima keskittyikin aluksi käsintehtyihin persoonallisiin nappeihin ja koruihin, mutta 1960-luvulla Aarikka valmisti jo sekä naisten- että miestenvaatteita. 

Vaatetuotanto hiipui 1970-luvulla valmisvaatebuumin myötä, mutta korujen suosio säilyi. Tekstiilien pariin Aarikka palasi vuosikymmenten tauon jälkeen keväällä 2020 lanseeratessaan naisten muotimalliston.

Maanantainen muotinäytös esitteli Aarikan tulevaa kevät- ja kesämallistoa sekä stylisti Meri Milashin kanssa yhteistyössä suunnitellun Kunnianosoitus puuhelmelle -kokoelman.

Anni Ruuth suunnitteli Linnan juhliin pukuja, joilla on painava sanoma

Vaatesuunnittelija Anni Ruuthin tänä vuonna itsenäisyyspäivän juhlavastaanotolle suunnittelemia pukuja yhdistää ajatus, että myös pimeyden keskellä voi syntyä jotain kaunista. Teema on tuttu Ruuthin keväällä Kalevala Korulle suunnittelemasta Kesäyön ruusu -mallistosta. 

Ruuth on puhunut avoimesti kamppailustaan pitkäaikaisen masennuksen kanssa. 

“Puvuillani haluan tuoda näkyväksi kauniilla tavalla sen, että mielenterveyssairauksista kärsivät ovat paljon enemmän kuin vain diagnoosinsa. Mielestäni mielenterveyden haasteista kärsivät ihmiset on kuvattu pitkään passiivisina, vaikka meitä, jotka sairaudestaan huolimatta ovat työelämässä, on paljon”, hän sanoo tiedotteessa.

Suunnittelija toivoo, että mielen haasteista voitaisiin puhua työpaikoilla nykyistä avoimemmin. Se madaltaisi hoitoon hakeutumisen kynnystä, hän uskoo.

Anni Ruuthin luomuksia nähdään kansanedustaja Bella Forsgrénin ja Ammattiliitto Pron yhteiskuntasuhdejohtaja Maria Mäkysen yllä. Mäkynen on ollut mukana tuottamassa 8 myyttiä työuupumuksesta -podcast-sarjaa.

”Halusin toteuttaa puvut henkilöille, jotka jakavat samoja arvoja kanssani ja joille mielenterveydestä puhuminen on yhtä lailla tärkeää.”

Sekä Forsgrenin että Mäkysen puvuissa kukkivat ruusut. 

”Ruusut kertovat sanomaa siitä, että myös pimeyden keskeltä voi versota jotakin kaunista silloin, kun tuemme toisiamme ja osoitamme empatiaa toisiamme kohtaan”, suunnittelija sanoo.

Ruuth on suunnitellut Linnaan puvut myös kansanedustaja Tuula Haataiselle, Turun Sanomien Jenni Lepänrinteelle ja Vuoden nuori yrittäjä Emmi Lehtomaalle.

Pukujen kankaat ovat silkkien erikoismyymälä Villisilkistä ja asukokonaisuuksiin kuuluvat korut Kalevalan Kesäyön ruusu -mallistosta

Arelan suosikkituotteiden tarina jatkuu

Liiketoimintansa lopettanut kotimainen vaatemerkki Arela on tehnyt sopimuksen Tampereella sijaitsevan merkkivaateliike INCHin kanssa. Sen seurauksena muutaman Arelan suosikkituotteen tarina jatkuu.

”Jatkamme Arelan Kim-, Tom- ja Seela-t-paitojen tuotantoa. Käytämme Arelan alkuperäisiä kaavoja sekä samaa korkealaatuista kangasta, ja tuotteet ommellaan jatkossakin samassa tehtaassa Tallinnassa”, kertoo Janne Johansson, toinen INCHin yrittäjistä, tiedotteessa.

Syynä Arelan t-paitojen suosioon on pidetty materiaalia, joka tuotetaan tilaustyönä Turkissa. Neuloksella on hyvät tekniset ominaisuudet, ja se siirtää kosteutta tehokkaasti sekä toistaa siinä käytetyt värit kauniisti.

Ensimmäinen tuotantoerä sisältää mustia ja valkoisia Kim- ja Tom-t-paitoja. Ne tulevat myyntiin INCHin kivijalkamyymälään ja verkkokauppaan 6. joulukuuta.

IVALO.COM tahkoo tulosta ja kansainvälistyy

Vastuullisen muodin verkkokauppa IVALO.COM kasvaa markkinan haasteista huolimatta. Vuonna 2022 se myi vastuullista muotia noin kahdella miljoonalla eurolla. Kuluvakin vuosi on ollut ennätystahtinen, brändiltä kerrotaan.

IVALO.COM kävi vastikään läpi brändiuudistuksen, jonka tarkoitus on tukea kansainvälistymistä. Samalla verkkosivuston visuaalista ilmettä ja sisältöjä kehitettiin asiakkaiden palautteen perusteella.

”Brändin uusi ilme on astetta sofistikoituneempi, sillä IVALO.COMista vastuullista muotia ostavat asiakkaat arvostavat laatua ja tyyliä”, kertoo IVALO.COMin Head of Growth Hanna Sairinen tiedotteessa.

IVALO.COMin valikoimaan kuuluu yli sata muotibrändiä, jotka on pisteytetty IVALO.COM 360 -vastuullisuusvalidoinnin avulla.


Teksti Johanna Rämö
Kuvat brändit

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.