Sahra Abokor perusti hijab-brändin, jonka huivit vastaavat nykynaisten tarpeisiin.

Hijab-brändi Mojesty Simplicity sai alkunsa tavallisena koulupäivänä Kuopion Savonia-ammattikorkeakoulussa. Sahra Abokor oli kietonut hiustensa peitoksi kahden metrin mittaisen huivin, jonka päät liehuivat vapaana. Muotoilulinjan pajatunneilla ei kuitenkaan saanut turvallisuussyistä pukeutua vaatteisiin, jotka voisivat vahingossa jäädä koneiden väliin.

”Minun oli pakko leikata huivi puoliksi, jotta pystyin osallistumaan opetukseen. Kuopiossa ei ollut hijab-kauppaa, joten oppitunnin jälkeen minun oli keksittävä, miten voisin korjata huivini ennalleen. Osasin silloin käyttää vain saumuria”, Abokor kertoo puolitoista vuotta myöhemmin.

Saumuriin oli siis tyytyminen. Siihen viritetty lanka oli valkoinen, joten syntynyt ommel erottui mustaa huivikangasta vasten selvästi.  

”Ajattelin, että vitsi, miten mageen näköinen.”

Muotiala on vetänyt Abokoria puoleensa jo teinivuosista lähtien. Ennen oman brändin perustamista hän on työskennellyt mallina. Kuvausmatkoilla Eurooppa on tullut tutuksi, samoin muiden puutteelliset tiedot muslimikulttuurista.

”Esimerkiksi Briteissä asuu suuri muslimivähemmistö, mutta silti paikalliset stylistit eivät ymmärtäneet, miksen voi esiintyä kuvauksissa pelkissä bikineissä – olihan minulla kuitenkin huivi hiusteni peittona!”

Siveyskäsitys luo sääntöjä musliminaisten pukeutumiselle, ja siihen Abokor viittaa brändinsä nimessäkin. ”Mojesty” on yhdistelmä englannin kielen sanoista majestic (’majesteettinen’) ja modesty (’siveys’). ”Simplicity” taas tarkoittaa yksinkertaisuutta, jonka Abokor kertoo olevan yksi brändin tärkeimmistä kulmakivistä. 

”Kun musliminaisena lähden trendeihin mukaan, joudun peittämään vaatteista halkiot ja avonaiset kaula-aukot. Se tarkoittaa aina kerrospukeutumista ja tekee pukeutumisesta monimutkaista. Halusin tuoda markkinoille tuotteen, jolla musliminainen voi lisätä tyyliinsä jotain kiinnostavaa helpolla tavalla.”

Mojesty Simplicityn huivit on valmistettu pehmeästä ja joustavasta jersey-kankaasta, joka pysyy pään ympärillä liukumatta.

Ensin Abokorin ajatuksena oli tehdä brändin huivit itse, koska opiskelupaikka tarjosi mahdollisuuden koneiden käyttöön. Pian hänen oli kuitenkin myönnettävä, etteivät omat taidot riittäneet – ja että tuotteiden valmistaminen oli vain yksi vaihe monesta. 

”Tuotantoprosessissa on niin monta vaihetta ja uutta asiaa kankaiden hankinnasta pesuohjeiden selvittämiseen, vastuullisuudesta puhumattakaan”, Abokor toteaa.

Nyt tuotantoa pyöritetään Ison-Britannian Leicesteristä käsin, jossa tuttujen kautta löytynyt apuri etsii materiaaleja ja tekijöitä Abokorin puolesta. Kankaat tulevat Aasiasta. Myynnissä olevan ensimmäisen malliston on tehnyt iäkäs intialainen pariskunta. 400 huivin tekemiseen kului aikaa lähes viisi kuukautta.

Mojesty Simplicityn hijabit on valmistettu pehmeästä jersey-kankaasta, eli joustavasta viskoosi-elastaanisekoitteesta. Se on huiveissa yleisin ja suosituin materiaali. Juhlissa tosin päähän päätyy muuta kuin arkena: silkkiä ja sifonkia. 

”Helppohoitoinen ja käytännöllinen jersey sopii erityisesti Suomeen ja sen neljään eri vuodenaikaan. Jersey-kankaissakin on paksuuseroja. Syksyllä ja talvella paksumpi kangas lämmittää päätä, eikä pipoa tarvita.”

Mojesty Simplicityn mallisto pyrkii vastaamaan nykynaisten tarpeisiin, ja brändin tuotteissa on otettu huomioon asioita, joita perinteisissä huivimalleissa ei. Huivien malleihin ovat vaikuttaneet Abokorin omat arjen havainnot.

”Tykkään liikkua, mutta tyypillinen pään ympäri solmittava huivi voi olla todella kuuma, kun käy kuntosalilla tai lenkkeilee. Tuubimainen malli sopii käytettäväksi urheillessa.” 

Tuubi jättää tilaa myös trendeille.

”Tuubihuivi on helppo stailata, sillä siinä ylävartalon peittävää kangasta ei ole niin paljon. Huivi jättää näkyviin esimerkiksi näyttävän kaulakorun.”

”Huivi on osa pukeutumista ja joskus asun kohokohta, statement piece. Varsinkin kesäisin huiveissa näkyy perinteisen mustan lisäksi pastelli- ja neonvärejä. Erottua voi myös pukemalla erivärisen alushuivin”, Abokor sanoo.

Mojesty Simplicityn tuotteita voi ostaa verkkokaupasta, joka on ollut auki nyt muutaman viikon ajan. Brändi lanseerattiin heinäkuun lopussa, ja samoihin aikoihin Abokor järjesti Helsingissä päivän kestäneen pop-upin.

”Paikalle tuli porukkaa kiitettävästi, vaikka varmasti olisin voinut markkinoida tapahtumaa paremminkin. Selvästi huivibrändeille on kysyntää myös Suomessa.”

Toistaiseksi Mojesty Simplicity on yhden naisen sivutoiminen bisnes. Opintojensa ohessa Abokor tekee edelleen myös mallin töitä. Tekemistä siis riittää – mutta haaste on hyväksi, Abokor sanoo. Tavoitteena on kasvattaa brändiä pikkuhiljaa ja laventaa samalla käsitystä musliminaisista.

”Mediasta saa helposti meistä väärän kuvan. Uuden sukupolven musliminaiset voivat harjoittaa uskontoa ja olla silti trendikkäitä. Minäkin asun yksin, teen mallin töitä ja opiskelen asioita, joita itse haluan.”



Teksti Johanna Rämö
Kuvat Pasi Järvenpää

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.