Brändi ja visuaalisuus ovat erottamaton pari. Visuaalisten elementtien avulla rakennetaan mielikuvaa brändistä, luodaan siitä tunnistettava – ja kehitetään samalla koko liiketoimintaa.

”Brändi on erottautumistekijä, joka herättää yrityksen henkiin. Se ei ole yksittäinen tuote, logo, väri tai pakkaus, vaan joukko lupauksia, odotuksia ja tarinoita. Visuaalisuus on tärkeä osa brändin ja sen tunnettuuden rakentamista.”

Näin määrittelee Eero Böök, brändäykseen, stailaukseen ja tuotteistamiseen keskittyvän Kintsugi Agencyn perustajajäsen. Böök on opiskellut kauppatieteitä ja muotimarkkinointia London Metropolitan Universityssä ja hänellä on vaikuttava historia brändien rakentamisesta muoti- ja viihdealan yrityksissä. Tällä hetkellä yritys tekee tiivistä yhtesistyötä esimerkiksi Erika Vikmanin ja Ellinooran henkilöbrändien parissa. Ennen oman yrityksensä perustamista Böök on työskennellyt muun muassa H&M:llä ja Louis Vuittonilla. Työkokemusta kertyi esimerkiksi uusien myymälöiden avauksien markkinoinnista, suunnittelusta sekä toteutuksesta ja tärkeiden asiakassuhteiden ylläpidosta.

Brändi on prosessi

Brändien rakentamisessakin trendit vaihtuvat. Viime vuosina monet yritykset ovat panostaneet visuaalisessa ilmeessään erityisesti tunnistettavaan väriin. Sitä ennen yritysmaailmassa vallitsi logomania, kun erityisesti logoja kehitettiin yritysten muuttuessa. Brändi on kuitenkin paljon osiaan suurempi kokonaisuus – sen täytyy henkiä yrityksen filosofiaa.

Böökin mukaan brändin rakentaminen alkaa aina brändi-identiteetin määrittelemisestä ja yrityksen olemassaolon syyn kirkastamisesta. Kun identiteetti on selvillä, tulee sen välittyä koko liiketoimintaan.

Brändin ei kuitenkaan tarvitse tai edes kannata pysyä muuttumattomana. Visuaalisia peruselementtejä, eli logoa, värejä ja fontteja, täytyy muokata yrityksen ja sen tavoitteiden muuttuessa. Esimerkiksi ruotsalainen Acne Studios on kasvanut farkkubrändistä luksusmerkiksi. Matkan varrella elementit ovat muuttuneet – esimerkiksi nimi täydentyi Studios-loppuosalla.

”Jokainen brändi tarvitsee strategian. Suunnittele kehityspolku ja toimi suunnitelman mukaan. Muutokset ylläpitävät yleisön kiinnostusta ja vaikuttavat brändimielikuvaan”, Böök sanoo.

Yritys ei ole koskaan näkymätön

Brändin rakentamisessa visuaalinen ilme on aina olennainen osa kokonaisuutta. Hektisessä maailmassa kuvien avulla on mahdollista tuoda esiin yrityksen arvoja ja ideologiaa murto-osalla ajasta, joka tekstin lukemiseen menisi.

”Jos antaisin vain yhden neuvon brändin visuaaliseen ilmeeseen liittyen, niin kehottaisin panostamaan yhdenmukaisuuteen ja jatkumoon. Tunnettava brändimielikuva vaatii tasaista laatua ja säännöllistä tekemistä. Niin kohdeyleisölle iskostuu, millainen brändi on kyseessä”, Böök vinkkaa.

Brändimateriaalien, eli esimerkiksi sosiaalisten median kanavien, esitteiden ja verkkosivujen laatu ja tyyli heijastuu suoraan siihen, millainen brändimielikuvasta rakentuu.

”On mahdotonta luoda luksustason brändiä kotikutoisilla materiaaleilla. Ole itsellesi rehellinen siitä, mikä on yrityksen nykytilanne ja resurssit. Syntyy valtava ristiriita, jos lupaukset, hintataso ja visuaalinen ilme eivät kohtaa. Myös teksteillä, yrityksen tarinalla, äänensävyllä ja lupauksilla luodaan brändiä.

Visuaalisuuteen panostaminen on osa liiketoiminnan kehittämistä

Brändäys ja visuaalisuus ovat merkittävä osa koko liiketoiminnan kehittämistä. Estetiikan avulla voi pysäyttää, kertoa yrityksen tarinaa – ja luoda tarpeita. Siksi vaatemerkki By Hindersin perustaja ja suunnittelija Jonathan Ingberg on panostanut merkittävästi yrityksen ilmeeseen sen perustamisesta lähtien.

”By Hinders on premiumtason brändi, ja sen pitää näkyä aina mallistoista esitteisiin ja showroomin kahvikuppeihin”, hän kuvailee.

Satsaus ammattilaisiin on ollut selkeä valinta Ingbergille.

”Hyödynnän stylistejä ja valokuvaajia, jotta materiaalit näyttävät juuri siltä, mitä olen ajatellutkin. Kuvien ja visuaalisten elementtien avulla luon mielikuvaa elämäntyylistä, jota vaatteissa voisi elää.”

Brändin osuus myynnin kannalta on ratkaisevaa. Tuotteen näkee ja kokee lopulta vain harvat. Studiolle tai myymälään tullaan kokeilemaan tuotetta vasta kun kiinnostus on jo herätetty. Myynti tehdään brändin ja mainonnan avulla. Siksi laadun täytyy välittyä kuvista ja muusta materiaalista.

”Visuaalinen puoli on täysin väärä paikka säästää muotialalla”, Böök kiteyttää.

By Hindersin perustaja Jonathan Ingberg pyrkii luomaan ajan painon kestäviä visuaalisia materiaaleja.

Muotialan yrittäjä, Fashion Finlandin Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelun jäsenenä pääset ideoimaan, kehittämään ja kirkastamaan yrityksesi brändiä yhdessä asiantuntijoiden kanssa täysin maksutta. Lue lisää, ilmoittaudu mukaan toimintaan ja kehitä liiketoimintaasi!

Kuvat By Hinders

Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelu
Hankejohtaja Karri Jalkanen | karri.jalkanen@fafi.fi
Viestintäkonsultti Ilona Vuori | ilona.vuori@fafi.fi
Digikonsultti Petra Salonen | petra.salonen@fafi.fi

Rahoituskonsultti Oula Hyle | oula.hyle@fafi.fi
Vastuullisuuskonsultti Aino Kuusava | aino.kuusava@fafi.fi

Fashion Finlandin Muotikaupan muodonmuutos –neuvontapalvelua kehitetään Murroksesta menestykseen – Asiantuntijaverkosto muotikaupan transformaation tukena –hankkeessa. Hanketta tukee Euroopan sosiaalirahasto (ESR). Lisätietoa hankkeesta löydät RR-tietopalvelusta.

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.