Yrityskaupassa myydään paljon muutakin kuin liiketoiminta, sillä monesti kauppias saattaa samalla luopua elämäntyöstään. Jotta molemmat osapuolet ovat jälkikäteen tyytyväisiä, kauppa kannattaa tehdä ajan kanssa ja ammattilaisten apua käyttäen.

Kun tieto Hämeenlinnan keskustassa sijaitsevan perinteikkään pukuliike Valiomiehen myynnistä kantautui kanta-asiakkaiden korviin, sai pitkän linjan yrittäjä Katri Selin-Nurmi osakseen sekä onnitteluja että harmitteluja. Selin-Nurmi aloitti työskentelyn miesten pukeutumisen erikoisliike Valiomiehessä äitinsä jalanjäljissä vuonna 1982 ja jäi sille tielle. Hänestä tuli yrityksen omistaja 14 vuotta sitten sukupolvenvaihdoksen myötä. Keväällä 2022 Selin-Nurmi jätti elämäntyönsä uusiin käsiin yrityskaupassa.

”Kun on painanut töitä vuosikausia ilman lomia, alkaa haaveilemaan vapaa-ajasta ja uusista haasteista”, Selin-Nurmi avaa syitä myyntipäätökselle.

”Kenelle tahansa en olisi kuitenkaan yritystäni luovuttanut.”

Verkostot ja maine kaupan takana

On tavallista, että sopivaa ostajaehdokasta etsitään jopa useamman vuoden ajan. Valiomies kuitenkin meni kaupaksi ennen kuin myyntiä varsinaisesti edes aloitettiin.

”Kun myyntiedustajat kyselivät eräässä palaverissa tulevaisuuden suunnitelmistani, kerroin ajatuksestani myydä tai lopettaa liiketoiminta. He uskoivat tietävänsä sopivan ostajaehdokkaan. Meillä oli kuulemma sama maku”, Selin-Nurmi muistelee.

Yrityskauppa syntyi lopulta yllättävän nopeasti, sillä myyntiedustajien epäilykset osuivat oikeaan. Vaatealalla jo ennestään yrittäjänä toiminut Sofia Lundqvist innostui toisen yrityksen ostamisesta, ja kaupasta ryhdyttiin keskustelemaan syksyllä 2021. Lundqvistille ajatus yrityksestä vieraalla paikkakunnalla tuntui mahdollisuudelta. Yrityksen hyvä maine sekä myyntiluvut edistivät kaupan syntymistä.

”Valiomies on alalla tunnettu ja maineikas yritys, joten halusin tarttua tilaisuuteen. Uuden yrityksen perustaminen alusta asti olisi ollut huomattavasti raskaampi prosessi. Yrityskaupan myötä voin pikkuhiljaa muokata liiketoimintaa haluamaani suuntaan, asiakkaita kuunnellen.”

Yrityskaupassa pilkkua kannattaa viilata

Selin-Nurmelle oli tärkeää, että liikkeen jatkaja tietää, mihin on ryhtymässä.  

”Ostajaehdokkaita minulla oli ollut jo aiemmin, mutta he eivät tuntuneet sopivilta, kun eivät tunteneet alaa. En minäkään ostaisi pyöräliikettä, vaikka pyöräilystä pidänkin. Pelkäsin, että minulle kasaantuisi hurja määrä työtä ja opetettavaa, jos ostaja ei tuntisi vaatepuolen liiketoimintaa.”

Selin-Nurmi perehtyi huolella myös sopimusteknisiin seikkoihin. Sekä ostaja että myyjä käyttivät apunaan pankkia ja useampaa ulkopuolista asiantuntijaa.

”Paperien pyörittelyyn ja asiantuntijoiden kuulemiseen on hyvä varata aikaa jopa vuosi. Kuuntelin lakimiehiä ja keskustelin aiheesta kokeneempien kanssa, mutta lopulta tein tietysti omat ratkaisuni ja valintani”, kertoo Lundqvist.

”Ostin ulkopuolisilta palveluita, jotta yrityskauppa olisi mahdollisimman kannattava ja reilu molemmille osapuolille. Hioin sanamuotoja moneen kertaan ja pyysin lukuisia laskelmia, sillä halusin saada useita näkemyksiä sopimuksen yksityiskohdista”, Selin-Nurmi kuvailee prosessia.

Lundqvistin ja Selin-Nurmen yhteydenpito ei kuitenkaan päättynyt kauppakirjojen allekirjoittamiseen. 

”Minä jäin ikään kuin mentoriksi seuraajalleni. Teen yhä työvuoroja liikkeessä, annan tarvittaessa vinkkejäni ja tapaan myyntiedustajia. Voi kuitenkin olla helpompaa lähteä kerralla, sillä uusien roolien löytyminen saattaa olla haastavaa niin kaupan osapuolille, muille työntekijöille kuin vakioasiakkaillekin”, Selin-Nurmi pohtii.

Lundqvist kannustaa kaupanteon jälkeiseen yhteistyöhön.  

”Yhdessä työskennellessämme hiljainen tieto siirtyy luontevasti minulle. Kaupanteon yhteydessä moni asia jäi sanomatta. Uskon, että pehmeä siirtymä uuteen tilanteeseen ja kauppiaaseen helpottaa vakioasiakkaiden ja työntekijöiden suhtautumista muutokseen.”

Ei pelkkää bisnestä

Lundqvist sai kaupassa paljon muutakin kuin yrityksen.

”Olen päässyt tutustumaan uuteen kaupunkiin ja kasvattanut verkostojani. Olen oppinut prosessin aikana valtavasti ja löytänyt uudenlaisia näkökulmia liiketoiminnan kehittämiseen.”

Selin-Nurmi on suhtautunut vaatekaupan pyörittämiseen aina intohimolla ja tunteella, ja sen kauppiaskonkari uskoo olleen avaintekijä Valiomiehen vuosikymmeniä jatkuneeseen menestykseen.

”Olen perustanut liiketoimintani lämpöön. Minua ohjaavat pehmeät arvot, ja se on osittain varmasti ollut merkittävää yrityksen kehittämisen ja myös yrityskaupan syntymisen kannalta. Asiakaslähtöisyys on ollut aina liiketoimintani ydin, ja olen halunnut tavata myyntiedustajia ja muita yhteistyökumppaneita kasvotusten kahvikupin äärellä. Tutustua ja jutella niin aiheesta kuin aiheen vierestäkin.”

Haikeudesta huolimatta Selin-Nurmi on tehdystä myyntipäätöksestään varma. Laakereilleen hän ei kuitenkaan jää lepäämään. Työskentely Valiomiehen riveissä jatkuu vielä ensi vuoteen, ja tulevaisuuden varallekin pitkän linjan yrittäjällä on jo suunnitelmia. Ensimmäisen kesälomansa vuosiin hän kuitenkin aikoo viettää kasvimaalla, liiketoimintaa tai bisnestä ajattelematta.

Fashion Finlandin Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelu auttaa yrittäjiä tilanteissa, joissa ulkopuolinen näkökulma on tervetullutta. Muotialan yrittäjä, lue lisää maksuttomasta palvelusta ja ilmoittaudu mukaan!

Kuva Bundo Kim / Unsplash

Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelu
Hankejohtaja Karri Jalkanen | karri.jalkanen@fafi.fi
Viestintäkonsultti Ilona Vuori | ilona.vuori@fafi.fi
Digikonsultti Petra Salonen | petra.salonen@fafi.fi

Vastuullisuuskonsultti Aino Kuusava | aino.kuusava@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.