Palkittu vaatesuunnittelija täytti Samuji-brändinsä konkurssia seuranneen tyhjiön perustamalla kolme uutta yritystä.

On maaliskuu vuonna 2021, ja vaatesuunnittelija Samu-Jussi Koski työskentelee Helsingin Kaupunginteatterin Niin kuin taivaassa -musikaalin puvustuksen parissa. Projekti on mittava: asut pitää suunnitella 40 näyttelijälle ja tanssijalle. Samaan aikaan käynnissä on Kosken vuonna 2009 perustaman Samuji-brändin konkurssi.

“Työ teatterilla oli pako todellisuudesta hetkessä, jossa en voinut tai saanut ahdistua. Töitä oli tehtävä, sillä lainanlyhennykset ja muut arkiset velvoitteet oli hoidettava. En muista tuosta ajasta juuri mitään – toisaalla hoidin konkurssia, toisaalla uutta luovaa työtä”, Koski kertoo.

Lopulta puvusto valmistuu, näytökset alkavat ja tekeminen loppuu.

“Oli tosi vaikea paikka, kun sivuun siirretyt ahdistukset piti käydä läpi.”

On elokuu vuonna 2023, ja Helsingin Kasarmikatu 23:n kohdalla parveilee äänekäs ihmisjoukko. Menossa on Kosken uuden liikkeen avajaiset, eivätkä kaikki mahdu sisälle myymälään. Yrittäjä on huojentunut.

“Tuntui suurelta solidaarisuuden osoitukselta, kun ihmisiä tuli paikalle niin paljon. Pienetkin onnistumiset vahvistavat, että on tehnyt jotain oikein.”

Jeans&Towels-merkin farkut valmistetaan Italiassa pienessä perheomisteisessa tehtaassa.

Kasarmikadun liiketila on jaettu Kosken kahden uuden brändin, Borse e Cosen ja Jeans&Towelsin, kesken. Kuten italiaa ja englantia taitava voi nimistä päätellä, myynnissä on laukkuja, farkkuja ja pyyhkeitä. Miksi juuri niitä?

“Laadukas pyyhe ja istuvat farkut ovat arjen sankareita. Niillä pääsee jo melko pitkälle.”

Koski tunnustaa pitävänsä arjesta.

“Toimiva arki on hyvän elämän perusta. Armi Ratia puhui aikanaan paljon siitä, että Marimekko perustuu hyvään arkeen. Se on kiinnostava ajatus, joka on jäänyt resonoimaan.”

Molempien brändien tuotevalikoima on tarkkaan harkitun pieni: nahkalaukkujen, villahuivien sekä puuvilla- ja pellavapyyhkeiden lisäksi myynnissä on vain neljä farkkumallia ja kaksi paitamallia. Se on Kosken vastaus muodin yhä kiihtyvään kiertoon.

“Vähemmän riittää on hyvä ohjenuora myös kokonaiskuluttamiselle. On paljon tapoja luoda parempaa tulevaisuutta. Yksi tapa on ostaa tarpeeseen laadukasta ja harvoin, eikä halpaa vähän väliä.”

Trendejä Koski kertoo seuraavansa enää vähän. Ratkaisu on ollut tietoinen.

“Tämän ikäisenä kannattaa mielestäni keskittyä asioihin, joissa on hyvä. En ole koskaan ollut hyvä suunnittelemaan trendikkäitä asioita, vaan vahvuuteni on ajattomuus. Ajaton vaate ei koskaan voi olla supertrendikäs.”

Trendeihin tiukasti liittyvä sesonkiajattelu on aina tuntunut Koskesta vieraalta.

“Koko ajan ei tarvitse tulla uusia tuotteita. Minulle on vaikea ajatus, että vaatetta ei haluta käyttää enää tietyn sesongin jälkeen.”

Konkurssipesä myi Samuji-tuotemerkin vuonna 2021, mutta oikeudet suunnittelemiinsa tuotteisiin Koski piti itsellään. Siksi ikonista Tori-laukkua on jälleen saatavilla Borse e Cosen valikoimasta.

Tällä hetkellä Koski suunnittelee pelkästään unisex-malleja. Se on tuonut työhön mieluisaa haastetta, joka farkkujen osalta on ratkaistu muun muassa soljilla, joiden avulla vyötäröä voi tarvittaessa kuroa kapeammaksi. Lahkeet ovat tarkoituksellisen pitkiä, sillä puntit voi lyhennyttää liikkeessä itselleen sopivan mittaisiksi maksutta.

Farkut tehdään Italiassa tehtaassa, jonka löytäminen oli työn takana: oli täytettävä eettiset ja ekologiset kriteerit sekä suostuttava pieniin tuotantomääriin. Osa tuotteista valmistetaan Suomessa.

“Täällä tekeminen on helppoa, laatuun voi luottaa ja välimatkat sekä toimitusajat ovat lyhyitä. Se kaikki tuo joustoa liiketoimintaan. Totta kai työn hinta on korkeampi, mutta jos haluamme pitää työpaikat Suomessa, on meidän oltava valmiita maksamaan tuotteista hieman enemmän.”

Käytetyt kotimaan tehtaat ovat tarkkaan varjeltuja liikesalaisuuksia.

“Kun Samujin aikana kerroimme, mitä tehtaita käytämme, emme sanan kiirittyä saaneet enää omaa tuotantoamme niihin tekoon”, Koski nauraa.

Alan pienille toimijoille hän kuitenkin lupaa pyydettäessä paljastaa tekijät.

Kaikki Jeans&Towels-brändin tuotteet ovat unisex-mallia.

Uusien lifestyle-brändien lisäksi Kosken aikaa vie nykyään myös konsulttitoimisto S&Co, jonka hän perusti vuoden 2022 marraskuussa yhdessä graafisen suunnittelijan Kitty Salovaaran kanssa. Kahdella luovan alan ammattilaisella on pitkä yhteinen historia.

“Kitty on perhetuttuni, johon olen tutustunut hänen vanhempiensa kautta. Kitty tuli Samujille ensin harjoittelijaksi ja myöhemmin Lahden muotoiluinstituutista valmistuttuaan töihin. Yhteistyömme on helppoa ja mukavaa, sillä jaamme samanlaiset esteettiset näkemykset.”

S&Co:n kautta Koski ja Salovaara tekevät brändiuudistuksia ja pienempiä konsultointitöitä eri alojen yrityksille. Tavoitteena on auttaa kotimaisia yrityksiä tunnistamaan potentiaalinsa. Asiakkaina ovat olleet muun muassa naistenvaatebrändi Falla Finland ja laukkuvalmistaja Pihka.

Omalla uralla koetut ylä- ja alamäet ovat olleet muita konsultoidessa hyödyksi.

“Yrittäjänä on kiva näyttää oman työnsä kautta, että asiat voi ja kannattaa tehdä tietyllä tavalla. Olen aina arvostanut esimerkiksi muotikoulujen opettajia, jotka samaan aikaan työskentelevät alalla.”

Millaisissa asioissa suomalaiset yritykset sitten ovat apua tarvinneet?

“Helposti tehdään vähän liikaa asioita, vaikka vähempikin riittäisi. Silloin homma lähtee rönsyilemään. Tähän tosin olen syyllistynyt joskus itsekin”, Koski sanoo.

“Suomessa on paljon hyvää designosaamista, mutta sitä ei välttämättä osata aina paketoida houkuttelevaksi konseptiksi. Yritysten tulisi löytää visuaalinen potentiaali tekemisestään. Vaikka brändi on paljon muutakin, visuaalisuus vahvistaa brändiä.”

Samu-Jussi Koski ja Kitty Salovaara ovat sekä ystäviä että liikekumppaneita.

Konsulttitoimistonsa kautta Koski neuvoo ja opastaa nyt toisia, mutta mikä on ollut yrittäjän oman uran tärkein oppi?

“Samujissa olin vastuussa markkinoinnista ja kaikesta näkyvästä, kuten myymälöistä ja niiden sisustamisesta. Silloin olin aika vähän mukana talouspuolen asioissa, mutta nykyään haluan tietää aina missä mennään. En aio koskaan enää täysin ulkoistaa yrityksen talousasioita.”

Mutta ei Koski enää menneitä mieti, vaan keskittyy sen sijaan “kauniiden asioiden luomiseen”.

“Työelämässä osaan tosi hyvin elää hetkessä, vaikka yksityiselämässä vielä harjoittelen samaa. Pystyn pitämään kiinni ovet, jotka ovat sulkeutuneet.”

Samu-Jussi Koski

  • 48-vuotias vaatesuunnittelija ja yrittäjä.
  • Jeans&Towels ja Borse e Cose -lifestyle-brändien perustaja sekä konsulttitoimisto S&Co:n luova johtaja.
  • Valmistunut muotoilijaksi Lahden ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutista ja opiskellut muodin markkinointia Polimodan muotikoulussa Italian Firenzessä.
  • Työskennellyt Marimekolla suunnittelijana ja taiteellisena johtajana.
  • Sai Muotoilun valtionpalkinnon vuonna 2023.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Fashion Finlandin digitaalisen muotilehden talvinumerossa joulukuussa 2023.


Teksti Johanna Rämö
Kuvat Heli Blåfield ja Anton Battista

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.