Pariisissa uransa tehnyt suomalainen muotisuunnittelija Tuomas Merikoski sai vastuullisuuden herätyksen ja valmistaa nyt uusia vaatteita vanhoista materiaaleista.

Olet tehnyt töitä muodin parissa kaksi vuosikymmentä. Miten kansainvälinen urasi sai alkunsa?

“Luova ala on aina vetänyt minua puoleensa. Muodin löysin parikymppisenä, kun kiinnostuin siitä, kuinka lähelle ihmistä vaate pääsee. Hain lukion jälkeen opiskelemaan vaatesuunnittelua Wetterhoffin käsi- ja taideteollisuusoppilaitokseen, mutta pian ymmärsin, että Suomessa on rajalliset mahdollisuudet menestyä. Lähdin vaihto-opiskelijaksi Pariisiin ja jatkoin maisteriopintoja kuuluisassa Ranskan muoti-instituutissa. Siitä seurasi työharjoittelu Givenchyn muotitalossa, ja sieltä sain myös ensimmäisen työpaikkani miestenvaatteiden suunnittelijana. Sen jälkeen suunnittelin vuosia miestenvaatteita Louis Vuittonilla.”

Olet päässyt töihin maailman arvostetuimpiin muotitaloihin. Mikä on menestyksesi salaisuus?

“Olen tehnyt kovasti töitä. Luonteeltani olen kunnianhimoinen taistelija. Aikanaan lähdin rohkeasti maailmalle ja samalla rohkeudella olen tehnyt kaiken, jotta saavuttaisin tavoitteeni.

Vuosien aikana olen tehnyt töitä eri firmoille, ja siinä samalla olen saanut mahdollisuuden kasvaa ja kehittyä luovana henkilönä. Siten olen raivannut tieni perussuunnittelijasta pääsuunnittelijaksi ja lopulta oman brändini Aalto Internationalin luovaksi johtajaksi.”

Perustit Aalto International -merkin vuonna 2015. Miten brändi on muuttunut vuosien aikana?

”Tyylillisesti Aallon linja on aina ollut selvä. Alusta lähtien konseptina ja strategiana on ollut rakentaa kansainvälinen suomalainen muotitalo sekä näyttää, millaista suomalainen muotikulttuuri voi olla. Suomalaisuus voi olla eksoottistakin; siinä voi olla värikkyyttä ja särmää.

Aallolla oli välillä taloudellisia hankaluuksia. Pandemian aikana tein ison pohjatyön löytääkseni tavan, jolla uudistaa tekemistä ja vastata maailman ja markkinan tulevaisuuden haasteisiin. Visioni siitä, mitä todellinen vastuullisuus on ja miten sitä toteutetaan, kirkastui. Päätin, että emme jää kiinni vihreään markkinointiin, vaan jatkossa vastuullisuuden pitää läpäistä niin suunnittelu, tuotanto kuin myyntityökin. 

Pienen yrityksen etu on dynaamisuus: vanhoista toimintatavoista on helppo irtaantua. Vaikka ei vastuullisuus ole Aallolle mikään uusi juttu, esimerkiksi käyttämämme untuva on aina ollut kierrätettyä ja olemme tehneet yhteistyötä uudelleen käytettäviä toimituspakkauksia tekevän RePackin kanssa.”

Mistä Aallon uudessa Recoded-vaatemallistossa on kyse?

Recoded-mallisto on melko mustavalkoinen visioni vastuullisuudesta. Mallisto pyrkii ratkaisemaan kaksi ongelmaa: miten tehdä uutta muotia ilman, että käytetään neitseellisiä materiaaleja – ja miten muuttaa ihmisten kulutustottumuksia. Jälkimmäinen on mielestäni sekä vaateteollisuuden että kuluttajien vastuulla.

Mallisto on tehty pelkästään käytetyistä materiaaleista. Jokaisella tuotteella on oma identiteetti: sarjanumero ja QR-koodi, jolla vaatteen ostaja pääsee tuotteen tietoihin. Lopputuloksena on täysi läpinäkyvyys koko tuotteen elinkaaren ajalta. Toivomme, että tämä saisi kuluttajan arvostamaan vaatettaan ja pitämään siitä parempaa huolta – ja lopulta joko myymään tai kierrättämään sen. QR-koodaus on tapamme edistää muodin kiertokulkua.

Olemme laittaneet paljon resursseja tutkimukseen ja suunnittelutyöhön, jotta voimme antaa tuotteelle lisäarvoa digitaalisen ratkaisun kautta. Kokonaisuutena mallisto on ainutlaatuinen; käsittääkseni olemme ainoa vaatebrändi maailmassa, jonka jokainen tuote on rekisteröity tällä tavalla.”

Millaisen vastaanoton mallisto on saanut?

“Oikein hyvän. Ihmetystä on herättänyt, kuinka tuotteet näyttävät täysin uusilta, vaikka ne on tehty vanhasta materiaalista. Materiaalit on pesty ja värjätty uudelleen, mutta kankaan tuntu on miellyttävä. Useinhan uusi vaate, esimerkiksi farkut tai kauluspaita, vaatii käyttö- ja pesukertoja ennen kuin se muuttuu mukavaksi.

Jännityksellä seuraamme, kuinka tämä innovaatio lähtee kasvamaan. Yritämme pitää nollavarastoa. Tuotanto käynnistyy vasta, kun jälleenmyyjä on tehnyt tilauksen. Tuotantomalli sopii hyvin myös yhteistöihin muiden firmojen kanssa. Tavoitteenamme ei ole vallata yksin koko maailman markkinaa, vaan olemme avoimia erilaisille yhteistöille.”

Vaatealan vastuullisuus on puhuttanut pitkään. Millaisena näet alan tulevaisuuden?

“Juuri nyt markkinatilanne on kaikille hankala, ja se johtaa varovaisuuteen. Alan uudistamiseen on kuitenkin hirveästi mahdollisuuksia – mutta tuleeko mikään muuttumaan, on toinen kysymys.

Muotialaa pitävät hallussaan isot markkinavoimat, jotka eivät halua päästää helpolla irti vanhoista toimintatavoista. Joko he lähtevät luomaan muutosta vastuullisten arvojen mukaisesti tai sitten eivät. Minulle ainoa vaihtoehto on tehdä Aallosta niin vahva ja arvokas brändi, että muutkin ymmärtäisivät, että vastuullisuudella voi tehdä bisnestä.

Muotialalle tarvitaan myös valtiotason ohjausta. Uuden tekeminen on edelleen halvempaa kuin vanhan hyödyntäminen. Tärkeintä olisi keskittyä ratkaisuihin ongelmien sijaan: suhtautua tulevaisuuteen positiivisesti ja lähteä kokeilemaan uusia juttuja avoimin mielin.”

Tuomas Merikoski

◼  Muotoilija ja yrittäjä

◼  Aalto International -merkin perustaja ja luova johtaja

◼  Muotisuunnittelun maisterintutkinto Institut Français de la Mode -koulusta

◼  Työskennellyt Givenchylla ja Louis Vuittonilla miesten mallistojen pääsuunnittelijana

◼  Asuu Pariisissa ranskalaisen avovaimonsa ja kahden lapsensa kanssa


Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Fashion Finlandin digitaalisen muotilehden kesänumerossa 2023. Tilaa Fashion Finlandin digilehti. 


Teksti Johanna Rämö
Kuvat Aalto International

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.