Suomalaiselle korumerkki Annelelle tulee tilauksia enemmän kuin se ehtii niitä valmistaa. Räjähtävän alun brändille antoi muotiraamattu Vogue sekä maailmankuulu huippumalli.


Tammikuussa 2021 maailman halutuimpiin valokuvamalleihin lukeutuva Gigi Hadid alkoi seurata Instagramissa suomalaista Annele-nimistä korumerkkiä.

Se ei jäänyt huomaamatta Annelen perustajalta Iina Rantalalta. Hän pani merkille, että Hadid katsoo aktiivisesti myös Annelen Instagram-tarinoita, ja päätti laittaa Hadidille yksityisviestin: Moi, miten menee?

Keskustelu eteni toivotusti: Hadidin syntymäpäivänä Rantala lähetti huippumallille Annelen tuotteita – kuten näyttävän, suurta punaista kukkaa esittävän Lady Lotus -sormuksen. Ja kun Hadid paparazzattiin Annelen sormus sormessaan, huippumallin tyylin noteerasivat muun muassa muotimedia Vogue sekä julkkistyyleistä raportoiva Star Style -verkkomedia.

Jo ennen Hadidin tuomaa julkisuutta suomalaisbrändin kookkaat ja persoonalliset kukka- ja marjaluomukset olivat näkyneet useiden maiden Vogue-medioissa ja monien maailmantähtien yllä. Aika hyvin kesäkuussa 2020 perustetulta korumerkiltä.

Mutta palataan alkuun. 

Iina Rantala on tilitoimistoyrittäjien tytär Espoosta, joka teki nuoresta saakka koruja, vaatteita ja käsitöitä ja haaveili omasta ihonhoitobrändistä.

Rantala päätyi Laureaan opiskelemaan kauneudenhoito- ja kosmetiikka-alaa. Sitten hän lähti Lontooseen vaihto-opiskelijaksi.

Siellä Rantala tapasi nykyisen poikaystävänsä Ethan Welchin, eikä hän halunnut enää palata Suomeen suorittamaan opintojaan loppuun. Sitten iski korona, ja Lontoo suljettiin.

– Silloin ei ollut muuta kuin aikaa, ja päätin palata vanhan harrastuksen pariin eli aloin tehdä taas koruja. Sitten Ethan ehdotti, että entä jos alettaisiin myymään näitä sun koruja. Ja siitä se sitten oikeastaan lähti. 

Kesällä 2020 kaksikko teki koruille verkkosivut ja Instagram-tilin. Brändin nimeksi valikoitui Rantalan toinen nimi: Annele. 


Suomalainen korubrändi Annele nauttii maailmanmainetta. Merkin kukka- ja marjakoruja on nähty esimerkiksi Katy Perryn, Zara Larssonin ja Dua Lipan yllä.
Huippumalli Gigi Hadid ihastui Annelen Lady Lotus-sormukseen. Hadidin korutyylistä kirjoitti muun muassa muotimedia Vogue.


Kuukausi sen jälkeen, kun Annele oli postannut ensimmäisen Instagram-kuvansa, Ranskan Vogue otti yhteyttä. Heidän korutoimittajansa halusi nostaa Annelen korvakorut artikkeliinsa.

– Luulin sitä huijaukseksi ja uskoin asian vasta, kun näin koruni lehdessä. Olen aina haaveillut isosti, mutta tämä tuntui jo epärealistiselta.

Näkyvyys muotilehdessä antoi Annelelle arvokkaan alkusysäyksen. Tilauksia sateli, ja tunnetut kansainväliset mediat, kuten Grazia, New York Post, Daily Mail, Who What Wear ja The Guardian kirjoittivat suomalaisbrändistä.

Gigi Hadidin lisäksi koruja on nähty esimerkiksi maailmankuulujen pop-tähtien ja näyttelijöiden, kuten Katy Perryn, Zara Larssonin, Dua Lipan, Zooey Deschanelin ja Emma Corrinin yllä.

Tämän vuoden alussa kasvu kuitenkin pysähtyi kuin seinään: uusi korona-aalto lukitsi ihmiset jälleen koteihinsa, ja päälle tuli vielä Brexit.

– Puolet myynneistämme oli Eurooppaan, ja tammikuussa Euroopan-myynnit tippuivat kertaheitolla puoleen. Meillä oli työntekijöitä, iso toimisto ja kulut maksettavina. Samaan aikaan Britannia oli taas täysin kiinni koronan takia eli myynnit laskivat sielläkin. Ei kukaan käytä isoja statement-koruja, jos istuu verkkareissa sisällä. 

Jotakin oli keksittävä nopeasti. Kaksikko pakkasi laukkunsa ja muutti viikon varoitusajalla Suomeen.

– Koska ollaan vähän hulluja, pakattiin kimpsut ja kampsut ja muutettiin hätäratkaisuna tammikuussa Suomeen. Löysin kivan Airbnb-asunnon Porvoosta, ja nyt olemme muuttaneet Turkuun. 

Annelen tukikohtana on siis nykyään Turku, jossa brändillä on toimisto, työtilat ja kolme työntekijää valmistamassa koruja. Yksi työntekijä jäi Britanniaan hoitamaan paikallisia tilauksia.

Rantalan työnkuvaan kuuluu korujen suunnittelu ja valmistus. Myös Annelen Instagram-tili värikkäine kuvineen on pääosin hänen vastuullaan. Sinne on kertynyt reilussa vuodessa yli 62 000 seuraajaa. Isommat kuvaukset hoitaa tuttu työtiimi Portugalissa.

Kaikki muu yrityksen pyörittämiseen liittyvä on Rantalan poikaystävän, Ethan Welchin vastuulla. 

Vadelmakorvakorut ovat Annelen myydyin tuote. Korujen valmistus vie kolmesta viiteen päivää, ja materiaaleina käytetään Swarovski-kristalleja, lasihelmiä ja kullattua hopeaa.


Annelen korut valmistetaan käsityönä Swarowski-kristalleista, Tšekissä tuotetuista lasihelmistä ja kullatusta hopeasta. Korut tehdään nykyään tilausten mukaan, ja omien työntekijöiden ansiosta asiakas saa korunsa nopeasti: valmistus vie kolmesta viiteen päivää, ja pakkaus ja postitus siihen päälle. Korujen hinnat pyörivät 130–300 euron tuntumassa.

– Yritämme jatkuvasti valmistaa pientä varastoa, mutta kaikki myydään heti. Tutkimme parhaillaan, miten täällä Suomessa voisi valmistaa koruja tehokkaammin. On ollut vaikeuksia löytää koruille osaavia tekijöitä. 

Annelen myydyin tuote ovat Raspberry Jelly -korvakorut. Ne ovat näyttävät rengaskorvakorut, joissa riippuu muhkea vadelmaterttu.

– Meille on mysteeri, miksi vadelmakorvikset ovat olleet alusta asti suosituin tuote. Varmaankin niiden söpöys ja pinkki väri kiinnostavat. Vadelmakorvikset kattavat myynneistämme noin 30 prosenttia.

Annelen oman verkkokaupan lisäksi koruja myy noin 60 jälleenmyyjää Hollannissa, Isossa Britanniassa ja Ruotsissa. Suomessa ei jälleenmyyjiä ei vielä ole.

– Olemme pitäneet toistaiseksi jälleenmyynnin pois Suomesta, koska haluamme avata oman liikkeen tänne parin vuoden sisällä. Myymälä tulee olemaan enemmänkin taideinstallaatio ja kokemus kuin pelkkä myymälä. 

Annelen saamassa räjähtävässä alussa on ollut myös kääntöpuolensa.

– Koska kaikki kävi niin nopeasti, emme ehtineet varautua tai opetella asioita rauhassa. Tällä hetkellä meillä ei ole resursseja kasvaa, ja siksi olemme ottaneet esimerkiksi kaikki somemainokset pois, koska emme pysty tuottamaan juuri nyt enempää koruja tai edes haastatella uusia työntekijöitä.

Viime viikolla Rantala ja Welch istuivat alas suunnittelemaan yrityksen tulevaisuutta ensimmäistä kertaa puoleen vuoteen. Suunnitelmissa on panostaa jälleenmyyntiin – ja jäädä Suomeen.

Rantalalla on myös yksi oma haave. 

Ariana Granden päällä haluaisin nähdä vielä Annelen koruja.

Kuvat Annele

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Viestintäpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Sisällöntuottaja Liina Haanmäki | liina.haanmaki@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *