Noora Hautakankaan perustamasta second hand -kauppa Relovesta on kasvanut kierrätetyn muodin suunnannäyttäjä ja kolmen menestyvän kivijalkamyymälän ketju, joka työllistää jo yli 60 ihmistä. Nyt Hautakangas kertoo, mitä käänteentekeviä ideoita siihen on vaadittu.

1. Usko intuitioon

“Perustin Reloven kuusi vuotta sitten marraskuussa, mutta olin pyöritellyt ideaa ainakin vuosikymmenen. Olin radiossa töissä ja kerännyt kasapäin kuvia, miltä oma kivijalkakauppani oikein näyttäisi. Aivan aluksi idea oli kuitenkin hähmäinen. Sen verran tiesin, että halusin kaupassani yhdistää kauniit, visuaaliset asiat ja harmonian jollain tavalla kestävään kuluttamiseen.

Sitten radiossa pyydettiin hyppäämään toiselle kanavalle – ja eteen tuli tilaisuus päästä tekemään isompaa ohjelmaa. Oli valinnan paikka: joko otan vastaan uuden pestin, joka todella vaatii sitoutumista tai sitten alkaisin tehdä omaa juttuani. Intuitioni kannusti hyppäämään, ja niinpä perustin Reloven.”

2. Priorisoi aikaasi

“Yrityksen ensimmäisinä vuosina vaikeinta on kontrolloida omaa ajankäyttöä ja ymmärtää, mitä asioita kannattaa priorisoida. Kun hoitaa hallintoa, on myymässä kassalla, toimii esihenkilönä ja kehittää toimintaa, työ ei totisesti pääse loppumaan.

En ole käynyt yrittäjäkoulutusta, joten uutta tietoa tuli paljon lakiasioista lähtien. Ja alkuvaiheessa tein niin ympäripyöreää päivää, etten muista niistä vuosista juuri mitään. Toisaalta alussa on pakkokin venyä, ja onnistumiset vievät eteenpäin. Saatoin tehdä illat ja yöt Instagram-tarinoita ja huomasin, että tämähän todella toimii ja tuo meille asiakkaita.”

3. Palkkaa tiimiin erilaisia vahvuuksia

“Aluksi minulla oli Relovessa mukana pienosakkaana ystäväni Reetta. Siihen aikaan nykyinen aisaparini, mieheni Eero, oli naimisissa oman firmansa kanssa. Reetta huomasi parin ensimmäisen kuukauden aikana, ettei yrittäjyys ole hänen juttunsa ja luopui osuudestaan.

Ensin ajattelin, että olen aivan yksin ja paiskinkin paljon hommia itse. Myöhemmin tiimin merkitys on korostunut. Vaikka kuinka haluaisi tehdä asiat itse, on osattava myöntää, ettei ehdi tehdä kaikkea – tai että minusta ei ole tähän. Siksi tiimi on valtavan tärkeä. Heille täytyy osata antaa tehtäviä ja luottaa siihen, että hommat hoidetaan ja jälki on hyvää.

Olen rekrytoinut tiimiläisiä työpaikkasivusto Mollin, somen ja tuttujen kautta, sekä Baronan avustuksella. Nyt Relove työllistää jo 62 ihmistä. Kallistahan rekrytoiminen on – ja samoin perehdytys. Mutta varsinkin kasvun myötä on todella tärkeää, että sama linja säilyy kaikissa myymälöissä ja kanavissa, ja että työntekijät tietävät, mitä tehdä ja todella nauttivat asiakaspalvelusta.

Ensiarvoista tiimin rakentamisessa on löytää erilaisia vahvuuksia – ettei palkkaa vain samanlaisia tyyppejä. Esihenkilönä olemisen olen oppinut tekemisen kautta. Itseään ei saa väsyttää niin, ettei jaksa enää kannatella tiimiään.”

4. Luo elämyksiä

“Minusta shoppailuun täytyy liittyä muutakin kuin tarve uudelle vaatteelle. Siksi olen pyrkinyt rakentamaan Relovesta elämyksellistä kokemusta. Olen itsekin kohderyhmää ja mietin usein, mitä minun ikäiseni, vastuullisesti ajatteleva ja trendejä seuraava kuluttaja oikein haluaisi nähdä, tuntea
ja kokea.

Elämyksellisyys syntyy visuaalisuudesta, valoista, musiikista, sisustuksesta ja tiimin keskinäisestä flow’sta. Yhä edelleen käyn istumassa Reloven myymälöissä vähän eri paikoissa ja katson kauppaa eri vinkkeleistä. Saatan huomata, että tähän nurkkaukseen ei kuulu kunnolla kaiutin, tuonne pitäisikin saada viherkasvi – ja onpas tuo valaisin kirkas. Sitten teen muutoksia.

Monet kalusteet olen hankkinut käytettynä Bukowskin huutokaupasta tai Fasaanin antiikkiliikkeestä. Artekin Golden Bell -valaisimet toistuvat kaikissa myymälöissä. Kahdessa kaupassa on metsuri-isäni kaatamat ja äitini maalaamat koivupuuverhot. Kun saan päähäni idean, se täytyy toteuttaa.

Stockmannille halusin valtavan kirsikkapuun. Se oli kuitenkin vaikea toteuttaa. Pohjanmaalta tuotiin jo iso puunrunko, johon viriteltiin Ranskasta tilattuja aitoja hortensioita. Se ei aivan toiminut, joten lopulta tehtiinkin hortensioista kukkataivas Stockan kattoon Töölön liikkeen tyyliin.

Elämyksellisyys näkyy myös Reloven kahviloissa. Kahvilatoimenjohtaja Iidan kanssa usein mietitään, että olemme onnistuneet, kun viedään annos pöytään ja asiakas ottaa siitä kuvan.”

5. Kasvata tunnettuutta tempauksilla

“Sosiaalisen median näkyvyyden ja vaikuttajien kanssa meillä on ollut tuuriakin matkassa. Kun kierrätyksestä tuli iso trendi, myös vaikuttajat kokivat second handin ja vastuullisuuden entistä tärkeämmäksi. Moni on ottanut meihin itse yhteyttä ja kysynyt, teemmekö vaikuttajayhteistyötä. Tärkeintä ei ole hurja määrä seuraajia, vaan se, että brändi ja arvot kohtaavat.

Sama pätee tempauksissa: vaikuttaja-valokuvaaja Janita Autio on suunnitellut Relovelle oman nimikkoaamiaisen, ja Aira Samulin toi vintage-aarteitaan myyntiin Reloveen marraskuussa. Koirat ovat aina olleet Reloven tähtivieraita, ja parin vuoden ajan olemme järjestäneet Mustin ja Mirrin kanssa koirabrunssin, joka on ollut menestys.

Tempaukset ovat työläitä järjestää, mutta onnistuessaan ne palkitsevat. Jos on liian väsynyt ja ideoita ei tule, luovat tempaukset ja kehitystyö jäävät yrittäjän listalta pois ensimmäisenä – ja silloin pitää levätä.”

6. Älä mittaa onnistumista vain kasvulla

“Kasvuyritys kun ollaan, korona vaikuttaa meihinkin vielä monta vuotta eteenpäin. Mutta kuluttajien arvot ovat pehmentyneet, ja se on Relovelle hyvä asia. Kun mietin yrityksen kasvua, minä olen se hätähousu, ja Eero himmailee ja pohtii, mikä on järkevää.

Olen oppinut, että välillä kasvussa ja liiketoiminnan kehittämisessä pitää ottaa happea ja kehittää perustoimintaa. Kasvu ei ole ainoa tuloksen mittari, ja koronan aikana syynäsin sellaisia pienimpiäkin myyntiin tai kuluihin liittyviä lukuja, joita ei olisi aiemmin tajunnut ehkä edes katsoa.

Toisaalta on osattava nähdä myös kasvun tilaisuuksia. Kun korona iski, avasimme verkkokaupan parissa viikossa Business Finlandin tuella. Verkkokauppa second hand -bisneksessä on työläs ylläpitää, koska kaikkia tuotteita on vain yksi kappale. Jo Reloven alkuvaiheessa meillä oli verkkokauppa, mutta silloin se oli liian iso pala purtavaksi, ja suljimme sen. Koronan iskiessä vaihtoehtoja ei kuitenkaan ollut.

Myös Stockmannin myymäläavaus oli merkittävä osa Reloven kasvutarinaa, ja antaa osviittaa tulevasta: kiertotalouden vetovoima ja kysyntä kasvavat, kun second handia myydään aidosti näyttävillä ja keskeisillä kauppapaikoilla.” 

Juttu on ilmestynyt aiemmin Fashion Finlandin talven 2022 digitaalisessa muotilehdessä.


Fashion Finland haluaa auttaa muotikauppiaita menestymään. Jos tarvitset uusia näkökulmia ja vahvistusta tiimiisi, mutta rekrytointi ei juuri nyt ole ajankohtaista, voit saada apua Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelun asiantuntijoilta.



Kuvat Relove

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.