Suosittu suunnittelija piti kahden vuoden tauon ja palasi. Tuore kenkämerkki on seuraava askel Minna Parikan yrittäjän uralla.

1. Tinkimätön brändäys

Ensimmäinen syy livahtikin jo otsikkoon. Suomessa muotialan keskustelua hallitsee tätä nykyä vastuullisuuspuhe ja kestävä kehityksen saarna. Näitä tarvitaan kuumeisesti, mutta samaan aikaan tarvitsemme kaupallistamisen superosaajia ja puhetta brändäyksen merkityksestä.

Minna Parikka on brändityön mestari. Leikittelevä ja iloinen brändi oli ytimessä jo vuonna 2008 perustetussa Minna Parikka Shoesissa. Parikan uusi tuleminen on nimeltään MINNA MINNA ja brändiä hiottu tässä huhtikuussa lanseeratussa uudessa merkissä ehkä vielä pidemmälle.

Nimi MINNA MINNA viittaa tietysti tekijäänsä, mutta Minna-nimen juuret suomen kielessä ovat kuulemma ”rakkaudessa ja suojelussa”. Suunnittelija Parikka on saanut designiin ja brändiin vaikutteita Japanista, ja sattumalta – tai sitten ei – japanin sana ”minna” tarkoittaa ”kaikki”. 

Uusi mallisto on vähemmän haastava kuin takavuosien tikkarikorot, mutta ehkä ”kaikki”-sanaa henkivän malliston kohderyhmä on laajempi. Minna Parikan fanit ovat todiste siitä, että fanaattinen juontuu samasta sanasta. Ehkä mallisto on todiste siitä, millaista järkeä syntyy itsensä ja asiakkaansa tuntevalta suunnittelijalta.

2. Vastuullisuus ytimessä

Minna Parikka panosti ekologisiin materiaaleihin jo edellisessä brändissään ja ennen kuin vastuullisuudesta tuli megatrendi. Uudessa tulemisessa vastuullisuusruuvia on käännetty tiukemmalle: kengät on ”96-99-prosenttisesti valmistettu kierrätetyistä – tai luonnonmateriaaleista”. MINNA MINNA -saitilla todetaan, että Parikka on saanut tarpeekseen muovista, metalleista ja haitallisista toksiineista, joita luksustuotteissa yleensä käytetään.

Minna Parikalle vastuullisuus on ehdoton, mutta myös liiketoiminnallinen mahdollisuus. Suunnittelija lopetti Minna Parikka Shoesin tavaramerkiksi muodostuneisiin pupukorvatennareihin. Vaatii juuri sopivanlaista pokkaa lanseerata uusi merkki suurin piirtein samalla designilla. 

Kun Minna Parikka Shoes lopetti, kysyntä pupukorville jäi. Kun Minna Parikka piti taukoa, faniasiakkaat metsästivät pupukenkiä second hand -liikkeistä ja kierrätysryhmistä silloin, kun Parikka ei esimerkiksi tehnyt Stockmannin kanssa hittikollaboraatiota juuri niistä kaksivuotisen taukonsa aikana.

Kun MINNA MINNA lanseerataan ja designer Minna Parikka tekee paluun, kysyntä on vain kasvanut, mutta markkina muuttunut. Vuonna 2024 kuluttaja odottaa kengiltä kovempaa vastuullisuutta. Sitä Parikka myös tarjoilee: puputennarien materiaalit on muutettu entistä ekologisimmiksi raakakumipohjaa myöten. Ja silti kengän hinta on kuluttajalle sama. MINNA MINNA tarjoilee siis vaativan markkinan kysyntään odotettua paremman tuotteen samalla hinnalla. Bisnesnerokasta!

3. Todistettu menestys

Minna Parikka osaa tehdä muodilla bisnestä. Vuonna 2022 lopettaneen Minna Parikka Shoesin viimeisen vuoden liikevaihto oli 4,2 miljoonaa euroa ja tulos 1,7 miljoonaa euroa.

On hyvä argumentti muodin liiketoiminnan kannattavuuden puolesta, kun tulos on tuota luokkaa ja yrittäjä tietää, mitä tekee.

Menestysvuoden jälkeen Minna Parikka piti kahden vuoden tauon. Hänen tapansa ”pitää taukoa” oli toteuttaa yhteistyömallisto Stockmannin kanssa, tehdä lastenkenkäkollaboraatio Reiman kanssa sekä suunnitella ja rakentaa talo.

”Kymmenen kuukautta olin kyllä oikeasti tekemättä mitään”, Parikka naurahti lanseeraustilaisuudessa.

4. Vahva visio

Yrittäjyydestä puheen ollen: suomalaisessa muodissa puhutaan koulutusjärjestelmän kehittämisestä lähtien siitä, että taiteellisuutta ja liiketoimintaosaamista on hankala yhdistää.

Ihminen Minna Parikassa ne yhdistyvät saumattomasti. Hänellä on vahva taiteellinen visio ja sen lisäksi taito viedä visionsa tinkimättömästi tuotteeseen, joka on kaupallisesti kiinnostava.

5. Kaupallinen design

Pupukorvat on jo mainittu ja sekin, että niitä nähdään edelleen. MINNA MINNA -brändillä on kuitenkin täysin uudenlainen muotokieli, joka samaan aikaan on tunnistettavissa Parikan ilon, leikkimielisyyden ja eleganssin kolmiyhteyden jatkumoon.

Uuden malliston visuaalisesti tunnistettavin yhdistävä piirre ovat kenkien raakakumipohjat, joita koristaa helminauhamainen design.

Helminauha pohjan sivussa kuvastaa bränditarinan mukaan ”yhdessäoloa, sisaruutta ja ketjureaktiota”. Mukana on myös MINNA MINNA -tuplasydänlogo, joka viittaa rakkaudellisuudessaan Äiti Maahan asti, kertoo brändin saitti.

Kuluttajalle tämä kaikki oikeastaan kertoo vain siitä, miten taitava designer pitää kaikki langat käsissään ja ymmärtää, miten vastuullisuuden pohjalle luotu houkutteleva brändi taipuu tuotteen ja asiakaskokemuksen jokaiseen osaan ja vaiheeseen.

Teksti Jani Niipola
Kuvat MINNA MINNA

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.