Kenkäsuunnittelija Minna Parikka pudotti uutispommin marraskuussa: hän ilmoitti lopettavansa liiketoimintansa 15-vuotisjuhlavuoden päätteeksi – siitäkin huolimatta, että yritys oli tehnyt huipputuloksen. Nyt Parikka myy verkkokaupassaan viimeistä kenkäeräänsä ja kertoo Fashion Finlandille, kuinka hänen yrityksestään kasvoi maailmallakin menestynyt kenkäbrändi.



1. Ajattelin isosti

“Kun perustin kenkäbrändini vuonna 2005, halusin sen näyttävän heti alussa isommalta kuin mitä se oikeasti on. Fake it till you make it, kuului mottoni. Jotta brändi näyttää isolta ja uskottavalta, pientenkin yksityiskohtien täytyy olla mietittyjä: esimerkiksi tuotekuvien, pakkausten ja oheismateriaalien täytyy olla hienoja ja viimeisteltyjä, koska ne kertovat brändistä ja yrityksestä paljon.

Ensimmäiset kolme vuotta tein aivan kaiken itse. Otin aktiivisesti yhteyttä julkkiksiin ja levy-yhtiöihin, jotta saisin näkyvyyttä. Silloin ei vielä käytetty Instagramia. Missään vaiheessa en kuitenkaan antanut sen näkyä ulospäin, että tämä onkin vain yhden hengen yritys.”



2. Hain mainetta maailmalta

“Pakkasin mallistoni ensimmäiset kengät laukkuun ja lähdin heti kansainvälisille messuille esittäytymään. Kansainvälistyminen oli minulle elinehto, koska ulkomailla piilee todellinen kasvupotentiaali ja kaikkien isompien brändien maine rakentuu loppujen lopuksi maailmalla saadusta näkyvyydestä.

Sain muotialalla toimivilta ystäviltäni kontaktit ja suositukset kahteen Lontoossa ja New Yorkissa sijaitsevaan pr-toimistoon, joiden kanssa tein sopimukset. Yhteistyö toimi erinomaisesti, koska minulla oli tarjota oikea tuote oikeaan aikaan: pupukengät, jotka löivät maailmalla isosti läpi.

Pr-toimistojen avulla sain arvokasta näkyvyyttä, joka toi jälleenmyyjiä ja myyntiä. Maineikkaatkaan toimistot eivät kuitenkaan ole ihmeidentekijöitä. Tuotteen täytyy olla aidosti kiinnostava, erottuva ja ajanmukainen, jotta se tekee läpimurron.”



3. Olin todella tarkka kustannuksista

“Otin yritykseni perustamiseen henkilökohtaisen lainan ja aloitin brändini rakentamisen nollasta. Olen todella tarkka siitä, että rahaa ei käytetä typerästi, eikä toiminta tipahda missään vaiheessa miinukselle. Enemmän luovuutta ja vähemmän budjettia – tätä ajattelutapaa vaadin itseltäni ja tiimiltäni.

Ulkopuolisten palveluiden käyttäminen on kallista, joten säästän rahaa tekemällä lähes kaiken kuuden hengen tiimini kesken. Ulkopuolinen taho pystyy harvoin kertomaan tiimiä paremmin, miten yritystä pitäisi kehittää. Tiimillä on usein myös enemmän hiljaista tietoa brändistä kuin vaikkapa mainostoimistolla, ja se antaa vapauksia, kun halutaan julkaista nopeasti mainos, some-postaus tai tiedote.

Teknistä apua olen tarvinnut kuitenkin ulkopuolelta, jotta verkkokauppa toimii sujuvasti. Kuvauksiin saatan palkata hyvän kuvaajan, mutta vastata itse stailauksesta.”



4. Panostin asiakaskokemukseen

“Olen saanut elämäni parasta asiakaspalvelua luksusmuotikaupoissa Lontoossa. Esimerkiksi tavaratalo Harrodsilla ja muotiputiikki Brownsilla asiakas kohdataan henkilökohtaisesti, jopa kaverillisesti. Myyjät kyselevät paljon ja antavat kehuja. Siellä ostetaan fiilis ennen tuotetta.

Samanlaista elämyksellisyyttä ja aitoutta olen halunnut tuoda omille asiakkailleni. Ihmiset tykkäävät extrasta, ja pienet asiat merkitsevät paljon: esimerkiksi nettikaupan lähetyksen mukana postitamme kauniit kiitoskortit. Painettuja esitteitä lähetimme ennen, mutta nyt ne on tuotu verkkoon.

Verkkokauppaan elämyksellisyyttä on vaikeampi tuoda kuin kivijalkaan. Olemme ratkaisseet ongelman panostamalla visuaaliseen maailmaan sekä hyviin tuote- ja mainoskuviin. Kun asiakas avaa verkosta tilaamansa paketin kotona, sen täytyy tuntua elämykseltä.”



5. Luotin vaistooni

“Intuitioni neuvoi minua luopumaan Helsingin Aleksanterinkadun lippulaivamyymälästä viime kesänä. Korona oli hiljentänyt liikkeet, enkä halunnut ottaa taloudellista riskiä loppuvuoteen, jos kevään tapahtumat toistuisivat. Ja tässä sitä ollaan: korona on hiljentänyt kivijalat taas. Päätös oli siis oikea.

Tarpeeksi suuri osa ihmisistä on löytänyt verkkokauppaani, ja yritykseni on tekemässä parhaan tuloksensa tänä vuonna. Nopea reagointikyky ja ketteryys ovat yrittäjälle tärkeitä ominaisuuksia. Muutosta ei voi jäädä ihmettelemään liian pitkäksi aikaa, vaan täytyy toimia ajoissa.”


Juttu on julkaistu alun perin Fashion Finlandin digilehdessä joulukuussa 2020. Minna Parikan haastattelu on tehty ennen lopettamispäätöksen julkistamista loppuvuodesta 2020.


Kuvat Minna Parikka

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *