Vuoden viimeisen viikon kunniaksi julkaisemme lyhyesti vuoden 2020 tärkeimmät muotiuutiset. Juttusarjan viimeisessä osassa elämme lokakuusta joulukuuhun.


Lue juttusarjan aiemmat osat täältä.



LOKAKUU

Syksyn kääntyessä talveksi Ruotsista kantautui kohu Suomeen saakka. Amerikkalainen verkkokauppajätti Amazon oli viimein avannut nettikaupan Ruotsissa – ja joutunut heti kritiikin kohteeksi. Fashion Finland kysyi suomalaisilta muotikauppiailta, millaisia uhkia ja mahdollisuuksia he Amazonissa näkevät.

Halti teki kaksivuotisen huippusopimuksen Slovenian hiihtoliiton kanssa maan edustusurheilijoiden vaatettamisesta.

Marimekon ja Spinnovan yhteistyö puolestaan niitti mainetta Yhdysvalloissa – suomalaisyritykset ylsivät amerikkalaisen talousmedia Fast Companyn järjestämän Innovation by Design -kilpailun finaaliin kestävän kehityksen kategoriassa. Myös suomalainen jätekuitu keräsi huomiota muotimedia Voguessa.

Perheyritys Voglia uudisti brändinsä, ja Nanso sai uuden pääomistajan.

Ikäviäkin uutisia kuultiin. Designtalo Samujia haettiin jälleen konkurssiin. Maailmalla Kenzon muotitalon perustaja Kenzo Takada menehtyi koronaan.


Korona ajoi asiakkaita verkkoon. H&M ilmoitti sulkevansa 250 myymäläänsä ja panostavansa nettikauppaan.


MARRASKUU

Marraskuussa tuli yllätysuutinen: kenkäsuunnittelija Minna Parikka ilmoitti lopettavansa yritystoimintansa – taloudellisesta menestyksestä huolimatta.

Toinen suuri uutinen kantautui Tanskasta: maailman suurin turkishuutokauppa Kööpenhaminassa päätettiin sulkea. Sen povattiin tietävän suomalaiselle Sagafursille hyviä tulevaisuudennäkymiä.

Korona niitti satoa maailmalla. H&M ilmoitti sulkevansa 250 myymälää ja muotikonserni Inditex 1200 myymälää ensi vuoden aikana. Jotkut yritykset menestyivät koronasta huolimatta – esimerkiksi Marimekko kertoi takoneensa hyvää tulosta myymällä rentoja kotivaatteita ja sisustustuotteita.


Suomalainen lemmikkivaatebrändi PAIKKA teki sopimuksen verkkokauppajätti Amazonin kanssa.


Marraskuussa vietettiin Black Friday -ostoriehaa. Selvitimme muotikauppiaiden suhtautumista tarjousjuhlaan – vastarinta näkyi, ja yksi yritys paljasti nostavansa hintojaan kyseisenä päivänä 50 prosenttia.

Yhdysvallat valitsi Joe Bidenin uudeksi presidentikseen – ja muotiteollisuudelle se tarkoittaa muun muassa mahdollisuutta saada korona kuriin ja kauppa elpymään.

Helsinkiin avautui ainutlaatuinen joulumarkkina. Lontoo ilmoitti siirtyvänsä sukupuolettomaan ja sesonkivapaaseen muotiviikkoon. Amazon lanseerasi uuden tv-realityn, joka toi suomalaiselle lemmikkivaatemerkille huippusopimuksen.

Fashion Finland paljasti julkaisevansa digitaalisen muotilehden ja järjesti uuden muodin myynnin ja markkinoinnin aikuiskoulutuksen.

Marraskuussa kerroimme myös kotimaisesta perheyrityksestä, joka myi huippuvuosinaan 100 laukkua päivässä – ja tekee nyt uutta tulemista. Uutisoimme myös suomalais-japanilaisesta stylististä, joka perusti Helsinkiin vaihtoehtoisen mallitoimiston.


Amerikan Voguen päätoimittaja Anna Wintourista tuli Voguen globaali sisältöjohtaja.


JOULUKUU

Joulukuussa maailman muotipiireissä kuohui, kun useiden maiden Vogue-lehtien päätoimittajat irtisanoutuivat yhtä aikaa. Hetkeä myöhemmin Vogue paljasti uuden sisältöstrategiansa – lisää valtaa saivat Anna Wintour ja Edward Enninful.

Suomessa luottamus kivijalkamyymälöihin näkyi katukuvassa. Muotikauppiaat avasivat uusia liikkeitä eri puolille Suomea, ja Helsinkiin oli syntymässä second hand -muodin keskittymä.

Muotisuunnittelija Katri Niskasen brändi täytti 10 vuotta. Suunnittelija kertoi Fashion Finlandille omin sanoin ja kuvin uransa vaiheista.

Tunnettu muotiketju Topshop keikkui konkurssin partaalla, muotitalo Samuji puolestaan onnistui välttämään jälleen konkurssin. Stockmann kertoi suunnittelevansa tavaratalojensa myyntiä.

Suomalaiset muotibrändit alkoivat kuljettaa tuotteitaan lähettipalvelu Woltin avulla. Marimekko aloitti yhteistyön pienen start upin kanssa ja kertoi värjäävänsä vaatteitaan kasveilla. Pienet start upit kiinnostivat myös kansainvälisiä muotitaloja, jotka syytivät rahaa niiden kehittelemiin innovaatioihin.

Joulukuussa katsoimme myös tulevaan ja listasimme 10 asiaa, jotka muuttavat muotikauppaa vuonna 2021.



Kuvat Minna Parikka, H&M, PAIKKA, Vogue


Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *