Vastuullisuus viehättää muotialan sijoittajia. Useat vaateyritykset syytävät nyt rahaa start up-innovaatioihin, jotka pyrkivät vähentämään muotialan ympäristöjälkeä.


Nyt ei haettu pikavoittoa. Kun tekstiilien kierrätysinnovaatio Renewcell listautui marraskuussa Ruotsin pörssiin, H&M Groupilla olisi ollut tilaisuus kääriä rahansa – olihan se sijoittanut Renewcelliin sen alkutaipaleelta, eli vuodesta 2017 lähtien.

Mutta H&M päätti toisin: se aikoo sijoittaa start up -yritykseen vielä 80 miljoonaa ruotsin kruunua lisää. Muotijätti siis luottaa Renewcellin teknologiaan, jossa vanhoista, luonnonkuiduista tehdyistä vaatteista voidaan kehrätä uusia.

Arvostettu muotijulkaisu Business of Fashion kertoo, että H&M Groupin lisäksi joukko muitakin tunnettuja muotiyrityksiä on tehnyt vastaavanlaisia merkittäviä sijoituksia tänä vuonna.

Ralph Lauren osti vastikään osuuden start up -innovaatio Natural Fiber Weldingista, joka pyrkii parantamaan kierrätetyn puuvillan laatua.

Urheiluvaatteistaan tunnettu Lululemon on sijoittanut Stella McCartneyn, Adidaksen sekä luksusmuodin suurkonserni Keringin kanssa sienipohjaiseen, nahkaa muistuttavaan materiaaliin, jota kehittää biomateriaaleihin erikoistunut start up nimeltä Bolt Threads.

Myös nahalle vaihtoehtoja kehittävä MycoWorks paljasti, että useat tunnetut muotitalot osallistuivat yrityksen järjestämään 45 miljoonan dollarin rahoituskierrokseen marraskuussa. Muotitalojen nimiä ei ole vielä paljastettu.

Fashion Finland uutisoi vuosi sitten, kuinka Chanel alkoi rahoittaa suomalaista pakkausinnovaatiota, startup -yritys Sulapacia. Sulapacista on povattu maailman johtavaa muovin korvaavaa pakkausmateriaalia. Chanel sijoitti viime vuoden kesäkuussa myös silkkipohjaiseen tekstiili-innovaatio Evolved by Natureen.


Chanelin muotitalo on sijoittanut muun muassa suomalaiseen pakkausinnovaatio Sulapackiin.


Muotiyrityksiä kiinnostaa sijoittaa kestävään kehitykseen, koska kulutustottumukset muuttuvat ja ympäristön tilanne huononee. Koronapandemia on sekin laittanut yritysten ja kuluttajien arvoja uusiksi. Kuluttajat antavat entistä vähemmän anteeksi – ja vaativat entistä äänekkäämmin muotialalta uudistumista.

Start up -teknologioihin sijoittaminen on muotiyrityksille tapa varmistaa, että ne pääsevät lunastamaan vastuullisuuslupauksensa.

Esimerkiksi Keringin kerrotaan tekevän parhaillaan yhteistyötä peräti 119 kestävää kehitystä ajavan start upin kanssa. H&M:n tavoiteena puolestaan on, että vuoteen 2030 mennessä kaikki sen käyttämät materiaalit ovat kierrätettyjä tai kestävällä tavalla tuotettuja.

Vaikka sijoituksia tehdään nyt, uusien materiaalien tuominen markkinoille voi viedä vuosia – ellei vuosikymmeniä.

Muotitalojen yhteistyö start up -yritysten kanssa on kuitenkin merkittävä askel. Start up-yritykset tietävät, että niiden keksinnöille on kysyntää – ja niistä maksetaan. Lisäksi niiden on helpompi kehittää teknologioitaan, jos vaatealan yritykset kertovat, mitä markkinoilla oikeasti tarvitaan.

Sijoitukset ovat muotiyrityksille keino myös ulkoistaa kestävän kehityksen tutkimus. Ja onhan rahan laittaminen vastuullisuuteen niille aina myös hyvää markkinointia.



Kuvat Chanel

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *