Kauppojen vaateosastoilla on usein tarkkaan määritelty, missä on naisten osasto ja missä miesten. Trendi on muuttumassa, ja molemmille sukupuolille sopivaa muotia luo yhä useampi brändi.


Unisex-tyyli on uusi – mutta myös – tuttu juttu. Unisex-muotia käytettiin yhtenä tasa-arvokeskustelun aseista jo 1960-luvulla. Sukupuolten välistä tasa-arvoa tuotiin esiin esimerkiksi pukeutumalla suoralinjaisiin Leviksiin, nahkatakkeihin ja t-paitoihin. Naimisiin saatettiin mennä pukeutuneena identtisiin vakosamettiasuihin. Sen jälkeen unisex-trendi on nostanut päätään useammankin kerran. Grunge levitti unisex-muodin sanomaa 90-luvulla, ja vuosikymmenen lopulla yhdysvaltalaistavarataloissa oli jopa omat unisex-osastot.

2010-luvulle asti unisex-tyylin säännöt olivat selkeät: naiset ovat voineet lainata miehiltä, mutta ei toisinpäin. Yrityksiä on toki ollut. Muotisuunnittelija Jean-Paul Gaultier esitteli herrainhameita Pariisin muotiviikoilla jo vuonna 1984, mutta ne eivät saavuttaneet suurta suosiota. Nyt jokin muotimaailmassa on liikahtanut uuteen asentoon, sillä esimerkiksi miesten hameet ovat sujahtaneet lukuisten muotitalojen mallistoihin.

Esimerkiksi Ruotsissa yhä useampi tunnettu muotibrändi panostaa molemmille sukupuolille sopiviin unisex-mallistoihin. Acne Studios lanseerasi vuonna 2017 unisex-mallistonsa nimeltä Face, ja sitä voi edelleen ostaa merkin verkkokaupasta. Myös tavaratalo Åhléns ja muotibrändi Weekday ovat järjestäneet vuosien varrella kausittaisia unisex-kampanjoita ja julkaisseet unisex-mallistoja.

Joidenkin suunnittelijoiden mallistot ovat jo kokonaan sukupuolineutraaleja. Etenkin nuoret suunnittelijat kyseenalaistavat perinteisiä sukupuolirooleja vaatteidensa avulla. Ruotsalainen Lazoschmidl suorastaan alleviivaa, ettei asiakkaan tarvitse lainkaan määritellä sukupuoltaan ostaakseen merkin vaatteita. Merkin asenne on tehnyt vaikutuksen myös muotialan vaikuttajiin: Swedish Fashion Council myönsi Lazoschmidlille Changers Award -palkinnon innovatiivisesta ajattelusta vuonna 2016.

Acne Studios
Hope
Lazoschmidl


Niin ikään ruotsalainen Appletrees on alusta asti myynyt vain mallistoja, jotka on suunniteltu käytettäviksi sukupuoleen, kulttuuriin tai taustaan katsomatta. Ruotsalainen Hope myy naisten- ja miestenvaatteiden ohella erillistä Changes-mallistoa, joka keskittyy sukupuolineutraaliin muotiin.

Unisex-trendi näkyi myös Suomessa jo 1960-luvulla. Kun sekä naiset että miehet alkoivat kulkea farkuissa, Annika Rimala suunnitteli Marimekolle kokoelman kaikille sopivia trikoovaatteita. Syntyi suomalaisen unisex-muodin klassikko, Tasaraita-paita.

Marimekon unisex-muodin yleisilme oli minimalistinen, graafinen ja hillitty. Samanlaista linjaa jatkaa suomalainen unisex-muotia myyvä vaatebrändi Nomen Nescio, joka kauppaa Helsingissä Kämp Gardenin myymälässään mustia ja sukupuolineutraaleja vaatteitaan.

Nomen Nescio haluaa edistää yhdenvertaisuutta riisumalla pukeutumisesta sukupuoleen, asemaan ja taustaan liittyviä tunnusmerkkejä. Brändin markkinoinnista vastaavan Minttu Vesalan mukaan se, että vaate suunnitellaan sopimaan useamman ihmisen vartalolle määrittää vaatteiden muotoja ja niiden tekotapoja.

– Alkuun muotoilu oli erittäin hidasta, koska kaikki piti luoda alusta. Käytämme edelleen paljon aikaa tuotteidemme muotoiluun ja hienosäätöön, Vesala kertoo.

Vaatteiden suunnittelu molemmille sukupuolille on haastavaa, sillä naisten ja miesten vartalot ovat erilaisia. Miesten housujen leikkaus on usein lantiosta naisille liian kapea ja miesten paidat naisille hartioista liian leveitä. Sen vuoksi monet molemmille sukupuolille suunnatut vaatteet ovatkin tavanneet olla muodottomia. 

Nomen Nescio on ratkaissut haasteen sovittamalla vaatteita isommalle joukolle naisia ja miehiä. Tämän jälkeen mallikappaletta muotoillaan uudelleen, jotta se istuisi sukupuoleen katsomatta mahdollisimman hyvin mahdollisimman monelle. Merkin kokoluokitus pohjautuu eurooppalaisiin miesten kokomerkintöihin ja kokohaarukka on XXS – XXL. Lisäpalveluna voi ostaa lahkeen sekä hihan lyhennyksen.

– Kaavoituksessa haetaan istuvuutta erilaiset vartalotyypit huomioiden. Esimerkiksi hihat tehdään yleensä yhdestä tekstiilikappaleesta, mutta meillä hiha ommellaan kahdesta erillisestä kangaspalasta, jolloin istuvuus on usein parempi. Näin vaatetta voi muotoilla muistakin kohdista kuin vyötäröstä tai lantiosta, kertoo Nomen Nescion suunnittelija Niina Leskelä.

Nomen Nescio


Yksi Nomen Nescion isoista haasteista on sukupuolineutraalien vaatteiden myyminen netissä. Sukupuolineutraalius on vielä verrattain uutta ja kokomerkinnät muutenkin vaatetuksessa haastavia.

– Olemme ratkoneet haastetta kehittämällä tarkkoja mittataulukoita ja kuvaamalla vaatteet sekä naisen että miehen päällä ja kertomalla tuotteesta mahdollisimman informatiivisesti. Ihanteellinen ratkaisu olisi jonkinlainen ”online-sovituskoppi”. Sitä odotellessa, Vesala sanoo.

Nomen Nescio avaa uuden nettikaupan ennen joulua. Verkkokaupasta löytyy jokaisen tuotteen kohdalta tiedot materiaalien alkuperästä, tuotteiden tuotantopaikat ja niiden huolto-ohjeet sekä tietoa siitä, miten vaatteen saa pysymään hyvänä pitkään ja ikääntymään kauniisti.

Sukupuolineutraalien mallistojen ohella unisex-muoti näkyy jo vahvasti katutyylissä ja vallitsevissa pukeutumistrendeissä. Naisten muoti on pitkään suosinut ylisuuria leikkauksia ja ottanut vaikutteita miesten kauluspaidoista, bleisereistä ja puvunhousuista. Yhtä lailla naistenmallistot inspiroivat ja palvelevat miehiä – vaikkapa silloin, kun etsinnässä on pienempi koko tai yksinkertaisesti enemmän vaihtoehtoja.


Teksti Petra Eskola Kuvat Weekday, Acne Studios, Hope, Lazoschmidl, Nomen Nescio

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *