Perheyritys Okay’s on valmistanut nahkalaukkuja käsityönä Sastamalan Keikylässä 50 vuotta. Muotikaupan muutos on pakottanut yrityksen uudistumaan. Siinä on auttanut uusi tuoteryhmä sekä verkkokauppa.


Suomalaisen perheyrityksen tarina on kuin kotimaisen muotikaupan oppikirjasta. Okay Style sai maistaa 1990-luvun vientimenestystä ja kokea suomalaisen muotiteollisuuden kultakauden – sekä romahduksen, kun kansainväliset halpaketjut ja verkkokauppa tulivat Suomeen, ja valloittivat markkinat.

Okay Style perustettiin vuonna 1967. Olavi Koivunen työskenteli Äetsässä eli nykyisessä Sastamalassa paikallisessa laukkufirmassa niittaripoikana. Siellä hän tapasi tulevan vaimonsa Annikin, ja kaksikko päätti perustaa oman laukkuyrityksen. Aluksi laukkuja valmistettiin alihankintana muille, mutta 1970-luvun alussa Olavi ja Annikki perustivat oman laukkumerkin, OK-tuotteen. 

Vuonna 1987 Olavin ja Annikin poika Sami tuli perheyritykseen mukaan. Poika sai tehtäväkseen vientikaupan edistämisen. Ensimmäisenä tekonaan Sami muutti yrityksen nimen OK-tuotteesta Okay Style Oy:ksi, ja brändinimeksi tuli Okay’s. Se sopi hänestä edeltäjää paremmin kansainvälisille markkinoille.

Vienti Ruotsiin ja Norjaan alkoi 1990-luvun puolivälissä. 

– Aloitin vientikaupan pyytämällä suomalais-ruotsalaiselta kauppakamarilta kaupunkikohtaiset nimilistat laukkukaupoista. Esitin laukkukauppiaille asiani, sovin tapaamiset, pakkasin laukkunäytteet auton perään ja lähdin lukioruotsilla tekemään kauppoja, kertoo Okay’s -yritystä nyt pyörittävä Sami Koivunen.



Ensimmäisillä ulkomaanmatkoillaan Koivunen selvitti, mitä potentiaaliset asiakkaat haluavat. Sen perusteella muutettiin esimerkiksi materiaaleja. Ja se toimi. 

–  Meillä oli parhaimmillaan 70 jälleenmyyjää Ruotsissa ja 30 Norjassa. 1990-luvun alku oli loistoaikaa. Laukkuja myytiin niin paljon kuin vain pienenä yrityksenä ehdimme niitä tekemään. 

Nykyään tilanne on toinen. Viimeiset viisi vuotta ovat olleet erityisen haastavia – Ruotsin ja Norjan jälleenmyyjistä 80 prosenttia on lopettanut toimintansa. Myös kotimaassa laukkuteollisuus on hiipunut, ja kansainväliset brändit ovat napsineet suomalaisia kuluttajia jo vuosia.

– Ennen laukut, vyöt ja käsineet ostettiin laukkukaupasta. Kaupan rakenne muuttui niin, että laukut tulivat muihinkin liikkeisiin ja se söi selvästi laukkukauppiaiden myyntiä. Tästä alkoi ovien sulkeutuminen. Tavaratalo Stockmann oli tärkeä asiakkaamme yli kymmenen vuotta, mutta noin viisi vuotta sitten he lemppasivat meidät pihalle.

Nykyään Okay’s myy noin 2000 laukkua vuodessa. Huippuvuosina myynti oli parhaimmillaan 100 laukkua päivässä.

Perheyrityksellä on paljon työtä, jotta kurssi saadaan käännettyä. Sami Koivusen kanssa yritystä pyörittää hänen vaimonsa Iiris Kupi-Koivunen. Myös Olavi ja Annikki Koivunen ovat perheyrityksessä yhä mukana.

Joitakin toivonpilkahduksia on jo nähty. Muutama vuosi sitten hiipuva yritys löysi sattumalta uuden kohderyhmän – hevosharrastajat. 

– Ostin vuosia sitten messuilta hevoskuvioitua nahkaa. Nahka päätyi lojumaan vuosiksi työpöydällä, kunnes valmistimme siitä testimielessä muutamia tuotteita. Meistä ne olivat hienoja, mutta jälleenmyyjät eivät innostuneet. Meidän oli siis itse löydettävä väylä tuotteiden myymiseen, kertoo Koivunen.

Se väylä oli tietenkin hevosalan tapahtumat. Koivunen lähti Ypäjän hevoskilpailuihin myymään hevosen kuvilla kuvioituja nahkalaukkuja. Kaikkien yllätykseksi tuotteet vietiin käsistä.

– Sen jälkeen olemme kiertäneet läpi hevosalan messuja ja tapahtumia, kuten Kuninkuusravit ja Helsingin, Tukholman ja Göteborgin Horse Show’t. Hevosmallistoon on tullut laukkujen lisäksi avaimenperiä ja kaulakoruja.



Hevosharrastajat eivät kuitenkaan yksinään riitä tekemään Okay’sin toiminnasta kannattavaa.

Okay Style Oy:n liikevaihto oli viime vuonna 190 000 euroa ja tulos 4000 euroa miinuksella. Toissavuonna liikevaihto oli 238 000 euroa ja tulos 11 000 euroa plussalla.

Onneksi kauppa Ruotsiin ja Norjaan on kuitenkin elpynyt – puolet myynnistä on nyt vientiä. Suomessa jälleenmyyjät ovat pieniä nahkatavarakauppoja ja ratsastusliikkeitä suurissa ja keskisuurissa kaupungeissa. Verkkokauppa on yritykselle vielä uutta.

– Aikaisemmin ajattelin, ettei meidän valmistamiamme tuotteita saa olla muiden verkkokaupoissa myynnissä. Ajatus on nyt muuttunut täysin, enkä osaa näin jälkikäteen sanoa mistä ajatus johtui. Ehkä en halunnut lisätä kilpailutilannetta tuotteitamme myyville kivijalkamyymälöille, sanoo Koivunen.

Pari vuotta sitten Okay’sin oma verkkosivusto muutettiin verkkokaupaksi. Aikaisemmin verkossa vain esiteltiin tuotteita.

– Nykyään jälleenmyyjät ovat vähentyneet niin radikaalisti, että haluamme olla verkkokauppa.

Sosiaalinen media ja verkkokauppa ovat Koivusen mukaan tärkeitä kanavia tavoittaa kuluttajat – ja niissä riittää opeteltavaa.

Okay’sin kaikki laukut valmistetaan edelleen käsityönä Sastamalassa. Osa laukkujen kokoonpanosta ja ompelusta ostetaan lähialueen ompelijoilta, osan Koivuset valmistavat itse. Laukuissa käytetty kasviparkittu lehmännahka tulee Italian Toscanasta.

Lähellä tuotetun muodin arvostuksen nousu voi tarkoittaa Okay’sille uutta mahdollisuutta. Panoksia perheyritys aikoo laittaa myös mallistoon, joka alun perinkin nosti firman uudestaan jaloilleen.

– Hevosaiheiseen tuoteperheeseen aiomme panostaa jatkossakin. Siinä näen menestymisen ja erottautumisen mahdollisuuden.



Kuvat Okay’s

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *