Lovia toteuttaa muotia omilla ehdoillaan. Vuosi sitten brändi irtaantui jälleenmyyjistä ja avasi läpinäkyvän hinnoittelun kuluttajille. Tänä keväänä Lovia lanseerasi Trash Bag -teeman, vahvan kannanoton muotiteollisuuden laatumääritelmälle.

Laukkuihin ja koruihin keskittyvä asustebrändi Lovia julkisti vuonna 2018 läpinäkyvyyteen perustuvan hinnoittelun. Ekologisuuden ja kestävän muodin avainarvot ovat olleet alusta lähtien mukana, mutta uudistuksen myötä brändi luopui jälleenmyyjistään ja avasi tuotanto- ja hintapolun läpikotaisin kuluttajille.

Jokaisella tuotteella on DNA-koodi, jonka avulla asiakas voi Lovian sivustolla nähdä, mistä hinta muodostuu, selvittää tuotantoprosessin vaiheet ja tutustua materiaaleihin ja tekijöihin. Läpinäkyvän hinnoittelun myötä Lovia myy tuotteitaan suoraan kuluttajalle, pääasiassa verkkokaupan kautta. Tuottajille maksettavasta hinnasta ei haluta tinkiä, mutta jälleenmyyjistä luopuminen mahdollistaa silti kuluttajalle kohtuullisen hintatason.

– Suunnittelijana on todella tärkeää, että voin perustella tämän työn itselleni. Olen työskennellyt alalla jo ennen Loviaa ja turhauduin siihen, etten itsekään tiennyt kuka valmistaa tuotteet ja missä. Nämä olivat lähtöarvoni Lovian suhteen alusta alkaen. Minun oli ajateltava alan perinteinen työnkuva uudelleen, kertoo Lovian perustaja ja suunnittelija Outi Korpilaakso.

Korpilaakso kertoo, että kestävyys ja läpinäkyvyys ovat asettaneet kiinnostavat raamit suunnittelutyön ja luovuuden toteuttamiselle.

– Mielestäni ei ole enää muuta vaihtoehtoa. Meillä on vielä tässä vaiheessa mahdollisuus vaikuttaa maapallon tilaan, ilmastonmuutokseen ja resurssien käyttöön. Kaikilla aloilla ja toimijoilla sen pitäisi olla jo itsestäänselvä lähtökohta tekemiseen. Tämä tutkimusmatka on osoittanut, että luovuuden ja tekemisen suhteen on vaihtoehtoja ja asiat oikeasti voidaan tehdä toisin.

Lovian mainoskampanjakuva


Lovian käsissä roska muuttuu resurssiksi

Lovian mukaan muotiteollisuus synnyttää noin 800 000 tonnia nahkajätettä vuosittain. Brändin vastikään lanseeraama Trash Bag -teema on kannanotto muodin perinteiselle laatumääritelmälle ja mielikuvalle. Lovian materiaalit ovat muiden alojen roskaa – ylijäämää, joille annetaan suunnittelu- ja tuotantoprosessin kautta uusi elämä.

– Materiaaliemme täytyy olla jotain olemassaolevaa ja tuotantoketjun tulee olla läpinäkyvä. Lanseeraamme jokaiseen kauteen uuden version tai värin klassikkotuotteesta tai vastaamme uudella tuotteella uuteen tarpeeseen. Materiaalisaatavuus vaikuttaa siihen, mitä lopulta kuratoidaan mallistoon laukkuperheen jatkeeksi.

Olemassaoleva materiaali sanelee pitkälti sen, millä tavalla ja missä sitä voidaan käyttää.

– Tällä hetkellä materiaali tulee pääasiassa Iskulta ja Interfacelta. Käytämme myös kalannahkaa ruokatuotannon ylijäämänä, jota tuottaa parhaillaan vain yksi tehdas Islannissa. Kokkolasta saamme metsästyksen sivutuotteena hirvennahkaa. Metalliosat tulevat Milanosta, jossa kaikki tuotteet myös valmistetaan pienellä artesaanitehtaalla.

Ylijäämämateriaalin käyttöönotto vaatii paljon käsityötä – sitä lajitellaan, merkintöjä puhdistetaan pois ja funktionaalisuutta mietitään.

– Minimissään A5 -kokoista materiaalipalaa pystytään hyödyntämään. Jokaisella saumalla on merkitystä ja niiden kautta pystytään hyödyntämään pienimpiäkin paloja. Saumarakenteen, punosten ja laskosten kautta myös isomman tuotteen tuottaminen on mahdollista.

Lovian showroom-liiketila


Showroom-hanke kannatti

Lovia avasi yhdistetyn showroom- ja toimistotilansa Helsingin Fredrikinkadulle keskeiselle kulmapaikalle vuoden 2018 lopulla.

– Jännitimme uutta siirtoa, mutta ihmiset ovat löytäneet meidät hyvin. Moni kertoo tutustuneensa tuotteisiin verkkokaupassa ja tulee vielä paikan päälle katsomaan. Alueella riittää trafiikkia ja liikkeen ohi kulkee paljon työmatkalaisia.

Jälleenmyyjistä luopumisen seurauksena verkkokauppa on vakiintunut sekä brändin ensisijaiseksi kauppapaikaksi että kattavaksi infofoorumiksi, jonka kautta Lovian brändi-ideologiaan voi tutustua perinpohjaisesti.

– Ihmiset selkeästi uskaltavat tilata netistä. Nettikauppa toimii, kun sen tekee hyvin ja sinne pystyy tuottamaan tuotteesta kaiken oleellisen materiaalin hyvillä kuvilla ja väreillä. Silloin asiakas tietää, mitä hän tulee saamaan, sitoutuu brändiarvoihin ja ostokseensa.

Verkkokauppa toimii jo kansainvälisesti, mutta markkinointitekojen suhteen Lovia keskittyy toistaiseksi kasvattamaan jalansijaansa Suomessa.

– Kansainvälistyminen on ehdottomasti lähitulevaisuuden suunnitelmissamme. Tänä vuonna keskitytään kuitenkin vielä Suomen markkinoihin ja luodaan täällä kasvua ja skaalautuvuutta.

Tutustu Loviaan täällä ja seuraa brändiä Instagramissa @loviacollection.

Teksti Ida Rantala Kuvat Lovia

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *