Verkkokauppajätti Amazonin uudessa televisiosarjassa pääroolia näyttelevät koirat. Ohjelman myötä suomalaisyritys sai merkittävän yhteistyösopimuksen – ja tulevaisuudessa ehkä myös maailmanlaajuisen näkyvyyden.


Amazonia on usein – ja monestakin syystä – haukuttu, mutta nyt suomalaiset koiramuodin ystävät haukkuvat epäilemättä pelkästä ilosta!

Suomalainen lemmikinvaatteita ja -tarvikkeita myyvä PAIKKA on tehnyt lisenssisopimuksen Amazonin juuri lanseeraaman, The Pack -nimisen tv-sarjan kanssa.

The Pack on kuin koirien oma versio suursuosion saavuttaneesta Amazing Race -seikkailusarjasta. Amazonin realityssä koirat kiertävät omistajiensa kanssa kymmenessä maassa, kuten Sveitsissä, Meksikossa ja Costa Ricassa, ja suorittavat erilaisia tehtäviä. Heikoiten suoriutunut koira omistajineen putoaa jakson lopuksi kilpailusta.

The Pack näkyy videopalvelu Amazon Primella, jolla on arviolta 150 miljoonaa tilaajaa maailmanlaajuisesti. Ohjelmaa juontaa tunnettu alppitähti Lindsey Vonn, ja kilpailun voittaja kuittaa 750 000 dollarin palkinnon.

Mutta miten suomalainen lemmikkifirma päätyi yhteistyöhön Amazonin kanssa?

– Olimme Yhdysvalloissa Orlandossa suurilla lemmikkieläinmessuilla viime helmikuussa. Siellä Amazonin edustajat lähestyivät meitä ja kertoivat etsivänsä yhteistyökumppania uuteen sarjaansa, kertoo PAIKKA-merkin toimitusjohtaja Tea Kainu.



Kainun mukaan Amazonilla oli kiikarissa erityisesti lemmikinvaatteita valmistava yritys. Hän uskoo, että PAIKKA teki Amazoniin lopulta vaikutuksen kahdesta syystä. Yrityksen arvot olivat oikeat: lemmikin ja omistajan välinen side on Kainulle tärkein syy tehdä bisnestä. Lisäksi tuotteet olivat toiminnallisia ja sopivat myös ääriolosuhteisiin, kuten Alpeille.

The Pack -sarjan kuvaukset olivat jo täydessä vauhdissa ennen kuin PAIKKA ja Amazon tekivät sopimuksen. Sen takia PAIKAN tuotteita ei ehditty saada sarjan ensimmäisen kauden kuvauksiin.

Amazon ei ole virallisesti julkaissut päätöstä juuri alkaneen ohjelman jatkokausista. Kainu kuitenkin kertoo, että sopimus Amazonin kanssa jatkuu myös ensi vuonna.

Tällä hetkellä lisenssisopimus koskee Amazonin verkkokauppaa. PAIKKA myy parhaillaan kymmentä tuotettaan Amazonilla, ja valikoima kasvaa keväällä. Jos sarjasta kuvataan uusi kausi, PAIKAN vaatteita päästään kenties ihailemaan myös tv-ruudussa.

PAIKKA on vasta vuoden vanha yritys, mutta sen alku on ollut todella lupaava.

Yritys on saanut tuotteensa myyntiin esimerkiksi newyorkilaiseen Bloomingdale’sin ja lontoolaisen Selfridgesin tavarataloihin sekä suuren amerikkalaisen PetSmart -lemmikkiketjun valikoimiin. Myyntiä on myös Aasiassa ja pian Australiassa. Ensimmäisen tilikauden liikevaihto ylittää miljoona euroa.

– PAIKKA tekee nopeaa kasvua maailmalla, ja Amazon antaa valtavasti lisää näkyvyyttä. Tässä yhteistyössä tunnettuuden lisääminen on meille kaikista arvokkainta, sanoo Kainu.



Kuvat PAIKKA

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.