Muotisuunnittelija Kenzo Takada on kuollut

Japanilainen muotisuunnittelija Kenzo Takada on menehtynyt koronaviruksen aiheuttamiin komplikaatioihin. Häntä hoidettiin Pariisin amerikkalaisessa sairaalassa.

Takada tunnetaan maailmankuulun Kenzon muotitalon perustajana. Häntä pidetään ensimmäisenä japanilaisena muotisuunnittelijana, joka onnistui tekemään läpimurron Pariisin muotipiireissä.

1970-luvulla Takada avasi Pariisiin ensimmäisen myymälänsä, ja se oli alku hänen menestykselleen. Takadan muotinäytöksistä tuli käsitteitä – niissä nähtiin esimerkiksi elefantti. Vuonna 1988 Takada toi markkinoille maailmanmaineeseen ampaisseen Kenzo -hajuveden. Muutamaa vuotta myöhemmin Takada myi muotitalonsa ranskalaiselle luksuskonserni LVMH:lle.

Takada oli kuollessaan 81-vuotias.


Nansolle uusi pääomistaja

Kotimainen pääomasijoitusyhtiö Folmer Management on sijoittanut Nanso Groupiin. Samalla Nanso Groupin pääomistajuus siirtyy Folmerin hallinnoimalle Folmer Equity Fund II -rahastolle. 

Nanson pääomistajana on aiemmin ollut Pauniemi Oy, joka Fashion Finlandin tietojen mukaan omisti Nanso Groupista ennen yrityskauppaa reilut 80 prosenttia.

Nanso Groupin toimitusjohtaja Antti Rönkön mukaan uusi pääomistaja antaa yritykselle vankan taloudellisen selkänojan, jolla se voi kehittää omistamiensa Nanso- ja Vogue-brändien toimintaa.

Rönkkö muistuttaa, että yrityksen satavuotisesta historiasta viimeiset vuodet ovat olleet taloudellisesti vaikeita aikoja. Yhtiö on tehnyt mittavaa uudistustyötä viime vuosina.

– Nanso Group on jouduttu uudistamaan pohjamutia myöten, ja vaikka uudistuksessa on onnistuttu, rahoituksellisesti olemme silti eläneet aika lailla kädestä suuhun. Monia panostuksia on täytynyt tehdä kevyemmin kuin mitä olisi pitänyt. Meillä ei ole ollut esimerkiksi mahdollisuuksia avata uusia myymälöitä yhtä paljon kuin mihin uskomme, sanoo Rönkkö.

Folmer Management omistaa myös Holmberg Brands -nimisen vaatteiden suunnitteluun, maahantuontiin ja jälleenmyyntiin erikoistuneen yrityksen. Nyt Nanso Groupin kanssa tehdyn yrityskaupan ansiosta Folmer muodostaa Suomen mittakaavassa merkittävän brändeihin keskittyvän konsernin. Sen yhteenlaskettu liikevaihtoennuste tälle vuodelle on lähes 28 miljoonaa euroa.


Suomalainen jätekuitu kiinnostaa maailmalla tunnettuja muotiyhtiöitä

Suomalaisen start upin kuidunkierrätysprosessi on valmis kaupallistamiselle, hehkuttaa muodin talousuutisiin keskittyvä Vogue Business.

Fashion Finland on uutisoinut tiiviisti kotimaisten kuituinnovaatioiden kehitysvaiheista. Viime viikolla kerroimme, kuinka tanskalainen muotijätti kiinnostui suomalaisesta Spinnova-kuidusta, ja kuinka Marimekon ja Spinnovan yhteistyö niittää mainetta Yhdysvalloissa asti.

Nyt myös kotimainen, tekstiilijätteestä kuitua tekevä Infinited Fiber Company on lähellä tuotteensa kaupallistamista. Suomalaisyritys kertoo Fashion Finlandille, että viisi maailmanlaajuisesti tunnettua muotiyritystä on testannut sen tuottamaa uusiokuitua erilaisissa kankaissa ja pitää kuitua laadukkaana ja sopivana kaupalliseen käyttöön.

Näihin yrityksiin kuuluvat H&M Group, ulkoiluvaatemerkki Patagonia, farkkuvalmistaja Wrangler, muotiyhtiö Bestseller sekä yhdysvaltalainen Calvin Kleinin ja Tommy Hilfigerin liiketoimintaa pyörittävä PVH.

Infinited Fiber Companyn viestintäpäällikkö Laura Vinha kertoo, että muotimaailmassa on nyt kova kysyntä kierrätettäville raakamateriaaleille.

– Kuluttajat haluavat yhä kestävämpiä vaatteita, ja muotibrändit haluavat vastata kysyntään. Infinited Fiber myy ensisijaisesti teknologiaa, jota se voi lisensoida muotialan yhtiöiden ja tekstiiliteollisuuden käyttöön. Näin niillä on työkaluja, joilla vastata kysyntään ja tuotannon haasteisiin, sanoo Vinha.

Infinited Fiberin teknologia mahdollistaa kuitujen erittelyn, saadun materiaalin muuntamisen nesteeksi ja sen jälkeen uusiksi kuiduiksi, joita voidaan käyttää esimerkiksi erilaisten kankaiden tuotannossa.

Infinited Fiberin kuitujen tulo laajamittaiseen kuluttajakäyttöön on vielä arvoitus. Bestseller kertoo kuitenkin Vogue Business -julkaisulle, että ensimmäisiä Infinited Fiber Companyn kuidusta tehtyjä pilottituotteita saatetaan valmistaa jo lokakuun aikana.

Teksti Ida Rantala Kuvat Kenzo, Nanso, H&M

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *