Vuoden viimeisen viikon kunniaksi julkaisemme lyhyesti vuoden 2020 tärkeimmät muotiuutiset. Ensimmäisessä osassa elämme tammikuusta maaliskuuhun.



TAMMIKUU

Muotivuosi alkoi kansainvälisillä uutisilla: suomalaissuunnittelija Anna Isoniemi pääsi tekemään oman vaatemalliston urheilujätti Adidakselle. Esimerkiksi saksistaan ja puutarhatyökaluistaan tunnettu Fiskars puolestaan ilmoitti hyppäävänsä vaatebisnekseen lanseeraamalla työvaatteen ja katumuodin yhdistävän muotikokoelman. Aiheesta kirjoitti muun muassa arvostettu muotimedia Vogue.

Suomalaisbrändit Spinnova, Sasta ja Reima kahmivat palkintoja Münchenissä järjestetyssä Scandinavian Outdoor -kilpailussa.


Kalevala Koru uudisti brändinsä ja luopui Lapponia -tuotemerkistään.


Suomessa puhutti korumerkki Lapponian lakkauttaminen. Sen omistanut Kalevala Koru oli talousvaikeuksissa ja teki mittavia uudistuksia, joihin kuului Lapponia-tuotemerkin käytöstä luopuminen. Korubisnes eli muutenkin murroksen aikaa – arvokellojen kysyntä kasvoi, mutta verkkokauppa ja kansainvälinen kilpailu kurittivat suomalaisia kultasepänliikkeitä.

Muotikaupalle tammikuu oli hyvä kuukausi, sillä kauppa kasvoi.

Fashion Finland jakoi muotibisneksen rahoitusvinkkejä ja kertoi luksusbrändien tuotannon siirtymisestä Ranskaan.


Nanso avasi Helsingissä sijaitsevaan Kampin kauppakeskukseen lippulaivamyymälän alkuvuodesta.


HELMIKUU

Luhta-konserni ilmoitti sulkevansa Aleksi13 -tavaratalonsa Helsingin Aleksanterinkadulla. Päätös kirvoitti keskustelua liiketilojen korkeista vuokrista Helsingin ydinkeskustassa, ja niiden aiheuttamasta keskustojen autioitumisesta.

Mutta hyviäkin uutisia kuultiin: vaatebrändi Nanso kertoi avaavansa lippulaivamyymälän Kampin kauppakeskukseen, ja kodintekstiileistään tunnettu Finlayson aloitti yhteistyön japanilaisen muotijätti Uniqlon kanssa. Marimekko julkaisi puukuidusta tehdyn malliston. Uutisoimme myös kotimaisesta start up-yrityksestä, joka löysi markkinaraon uv-suojatuista vaatteista.

Maailmalla tähtisuunnittelija Raf Simons pestattiin Pradan luovaan johtoon.


Fashion Finlandin illallisgaalassa juhlittiin suomalaista muotia ja sen tekijöitä.


Fashion Finland järjesti helmikuussa muotigaalan Helsingin Designmuseossa. Gaalassa juhlittiin suomalaista muotia ja palkittiin sen kovimpia tekijöitä. Tavaratalo Ratsula voitti Vuoden parhaan muotikaupan pystin yleisöäänestyksessä, jossa ääniä annettiin yli 2200. Huipputuomaristo päätti gaalan muista palkinnoista – esimerkiksi kenkäsuunnittelija Minna Parikan juhlamallisto palkittiin vuoden markkinointitekona ja Maria Veitola valittiin vuoden muotivaikuttajaksi.


Liiketilojen vuokrista kehkeytyi kiistanaihe koronakriisissä.


MAALISKUU

Sitten tuli korona – ja muotikaupankin ahdinko. Kivijalat hiljenivät, eikä varasto liikkunut, mutta liiketilojen vuokrat ja sisäänostolaskut oli maksettava.

Fashion Finland piti verkkosivuillaan korona-aiheista uutisliveä ja julkaisi kevään aikana useita kymmeniä koronauutisia. Vaadimme julkisesti muotikauppiaille muun muassa suurempaa rahallista tukea viranomaisilta sekä vuokranalennuksia kiinteistöjen omistajilta.

Marimekon hallituksen puheenjohtaja Mika Ihamuotila kritisoi vuokranantajien ahneutta koronakriisissä. Monet muotiyrittäjät löysivät myös kekseliäitä tapoja jatkaa liiketoimintaansa koronapandemian aikana.

Maaliskuussa Fashion Finland uutisoi myös vaikuttajamarkkinoinnin ajankohtaisimmista trendeistä Suomessa. Arvostettu suomalaisstylisti Minttu Vesala nähtiin ranskalaisen luksusmuotitalo Balenciagan näytösmallina Pariisin muotiviikolla.


Katsaus muotivuoden 2020 tapahtumiin ja sen luetuimpiin uutisartikkeleihin jatkuu huomenna tiistaina 29. joulukuuta.


Kuvat Fiskars, Kalevala, Nanso, Joonas Järvisalo, Itis


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *