Muotiputiikki Helmi, Somero

Somerolla sijaitsevan Muotiputiikki Helmen 450 neliömetrin myymälä ammottaa tyhjyyttä asiakaskadon vuoksi, mutta kauppias Anita Hallapelto ei ole jäänyt toimettomaksi. Hän panostaa vuosi sitten perustettuun verkkokauppaan ja sosiaaliseen mediaan. Työn alla on sisällönsuunnittelu Instagramiin, Facebookiin ja YouTubeen.

– Meillä on Facebookissa yli 25 000 tykkääjää. Heille olemme järjestäneet esimerkiksi huutokaupan, jossa tuotteet lähetetään eniten tarjonneelle. Myymme vaatteita myös valmispaketteina siten, että kaikki kuvan tuotteet saa ostaa tietyllä könttäsummalla.

Muotiputiikki Helmi myy 50-lukua henkiviä vaatteita ja asusteita. Myymälä on eräänlainen nähtävyys, johon ulkopaikkakuntalaiset ovat tavanneet tehdä ryhmämatkoja. Viime kesänä parhaana päivänä paikalle saapui neljä 50 hengen linja-autoa. Nyt ryhmämatkat on peruttu, samoin toukokuinen Helmen Nostalgia -tapahtuma, johon oli tulossa satoja jenkkiautoja, ihmisiä ja bändejä.

Peruuntuneen tapahtuman tilalle Hallapelto suunnittelee livelähetyksiä YouTubeen.

– Suunnitelmissa on pyytää tuttuja muusikoita tänne myymälään soittamaan musiikkia livenä somen välityksellä ihmisille. Fyysisesti paikalla olisi vain bändi ja kuvaaja. Olen ollut asiasta jo eri medioihin yhteydessä, jotta mahdollisimman moni tietäisi mitä tulemme tekemään.

Hallapelto haluaa muistuttaa kanssayrittäjiään yhteistyön tärkeydestä ja vertaistuesta, koska kaikki yrittäjät ovat nyt saman kriisin äärellä.


Urban A, Helsinki

Koronavirus on vienyt asiakkaat Helsingin Fredrikinkadulla sijaitsevasta naistenvaateliike Urban A:sta. Myymälä on auki, mutta asiakkaita neuvotaan pysymään kotona. Urban A:lla ei ole verkkokauppaa, mutta myytävistä tuotteista löytyy nyt kuvat ja hintatiedot kotisivuilta. Yksityistä myymälävierailuakin voi pyytää.

– Olemme ohjeistaneet asiakkaita katsomaan valikoimaa verkosta ja olemaan minuun yhteydessä sähköpostilla, soittaen tai sosiaalisessa mediassa, kertoo omistaja Andrea Sucksdorff.

Instagramin tarinaosio on toiminut kätevänä markkinointipaikkana tuotteille. Kauppias toimittaa ostokset lähialueille polkupyörällä tai postilla kauemmaksi. Sucksdorff kuitenkin sanoo, ettei tilauksilla vielä kateta juoksevia kuluja. Liiketilan vuokraan hän on kysynyt helpotusta vuokranantajalta, mutta vastausta ei ole vielä kuulunut.


Emmy, Lohja

Lohjalainen Emmy on Suomen suurin markkinapaikka käytetyille merkkivaatteille, kengille ja asusteille. Yritys myy tavallisesti yksityisten kuluttajien vaatteita, mutta koronan synnyttämä, koko muotialaa koskeva ahdinko sai yrityksen luomaan uuden konseptin: Emmy on valjastanut verkkokauppansa myyntikanavaksi, jossa oman liikkeensä sulkemaan joutuneet ja asiakkaansa menettäneet vaatealan yrittäjät voivat myydä mallistojaan.

– Yrittäjät ovat ostaneet sisään kevätmallistot ja ne pitäisi saada tuotua suljetuista myymälöistä myyntiin, perustelee Emmyn toimitusjohtaja Petra Luntiala.

Emmy tarjoaa kaupoille avaimet käteen -ratkaisua: tuotteet valokuvataan ja hinnoitellaankin tarvittaessa. Muotituotteet haetaan lähettipalvelulla Emmylle myyntiin kauppiaan liikkeestä tai kotoa tai toimitetaan Postin tai Matkahuollon kautta. Mitä palvelu maksaa kauppiaalle?

– Veloitamme vain käsittely- ja postituskulut. Jos kauppiaalla on paljon samaa tuotetta, käsittely on nopeaa, sillä joudumme kuvaamaan tuotteen vain kerran. Katsomme hinnan tapauskohtaisesti, hieman kunkin yrittäjän tilanteen mukaan.

Luntiala kertoo, että koronavirus on vaikuttanut myös verkossa toimivan Emmyn myyntiin negatiivisesti. Hän kuitenkin uskoo, että verkkomyynti kohenee pidemmällä aikavälillä, jos pandemia jatkuu pitkälle kevääseen ja kesään.


Gugguu, Pirkkala

Lastenvaatemerkki Gugguu järjestää muutamia kertoja vuodessa suosittuja pop-up -myyntitapahtumia Tampereella ja Helsingissä. Tapahtumissa myydään edellisten sesonkien jäämistöä ja kakkoslaatuisia tuotteita edulliseen hintaan. Koronapandemia peruutti pop up-suunnitelmat äkillisesti viime viikonloppuna, ja konsepti siirtyi ensimmäistä kertaa verkkoon.

– Hyvin nopealla aikataululla saimme tuotua tapahtuman verkkokauppaamme ja viestittyä muutoksesta asiakkaillemme Facebookissa, Instagramissa ja uutiskirjeellä. Saimme asiakkailta hyvää palautetta siitä, ettei tapahtuma ollut nyt sidoksissa tiettyihin kaupunkeihin, vaan ympäri Suomea pystyi ostamaan tuotteita, kertoo Gugguun Tampereen tiiminvetäjä Kirsi-Maria Tölli.

Verkko-outlet oli Töllin mukaan menestys, mutta aiheutti myös lisäkiirettä, kun osa tuotteista jouduttiin kuvaamaan verkkomyyntiä varten. Myös Gugguun uusi mallisto lanseerataan ensi viikon tiistaina verkossa. Yrityksen markkinointi pyrkii parhaillaan ohjaamaan asiakkaita verkko-ostoksille.

Gugguu on sulkenut Helsingin Mikonkadun myymälänsä toistaiseksi ja ennakoi joutuvansa sulkemaan myös outlet-kylänsä lähipäivinä.


World of TRE, Helsinki

Muodin ja designin konseptimyymälä TRE on saanut viikon aikana paljon yhteydenottoja yhteistyökumppaneiltaan: suomalaiset kauppiaat ja pienet designfirmat tarvitsevat verkkokanavan, jossa myydä tuotteitaan. TRE on ryhtynyt toimeen ja avaa tänään maanantaina TRE marketin.

– TRE market on verkkoalusta, johon brändit voivat itse perustaa oman verkkokauppansa ja myydä sitä kautta tuotteitaan. Se toimii erillään TREn omasta verkkokaupasta. Kauppiaat postittavat tuotteet itse ja saavat myynnit itselleen. Alustalla pyritään auttamaan brändejä, joiden selviytymisen varassa TREn omakin liiketoiminta on, kertoo TREn toimitusjohtaja Tanja Sipilä.

Alusta on koottu etätyönä viikonlopun aikana. Lauantai-iltaan mennessä 70 kauppiasta oli jo ilmoittautunut mukaan.

TREn oma Mikonkadun myymälä on toistaiseksi auki, mutta Forumin ja Triplan liikkeet laitettu kiinni. Sipilä sanoo, että kivijalkayrittäjät miettivät nyt selviytymiskeinoja tosissaan. Hän haluaa vinkata myös toisesta sähköisestä myyntialustasta, tänään talkoovoimin avautuvasta Sisumarketista.

– Sisumarket on palveluille suunnattu verkkokauppapaikka, johon jokainen voi perustaa oman kaupan ja myydä omia palveluitaan, kuten stylistipalveluita tai korjausompelua. Sisumarket on suunnattu heille, joilla ei ole verkkokauppaa, eikä ehkä tietoa miten toimia verkossa.

Sisumarket päätettiin perustaa, koska huoli palveluntarjoajien, freelancereiden, suunnittelijoiden ja taiteilijoiden toimeentulosta oli suuri. Sipilä on yksi talkootyöhön osallistuneista.


Vaatepuu, Järvenpää

Vaatelainaamo Vaatepuulle koronavirus toi jotain hyvääkin: se antoi sysäyksen saattaa kauan odotettu verkkopalveluprojekti loppuun. Uusi palvelu on määrä lanseerata kuukauden sisällä.

– Meidän on ollut pitkään tarkoitus tuoda vaatteiden laina- ja varauspalvelu verkkoon. Koronaviruksen tultua ymmärsimme, että nyt jos koskaan se on tehtävä. Ennen pandemiaa olimme ehtineet luoda tuotteille yksilölliset tunnisteet. Nyt on tarkoitus pikaisella aikataululla syöttää ja kuvata tuotteet nettiin ja tutustuttaa myymälöiden henkilökunta palvelun käyttöön, kertoo Vaatepuun toimitusjohtaja Soile-Maria Linnemäki.

Vaatepuu lupaa kaksi lisäkuukautta veloituksetta asiakkailleen, jotka uusivat jäsenyytensä maaliskuun loppuun mennessä. Nykyisiä asiakkaitaan yritys on kehottanut pitämään jo lainatut vaatteet itsellään 13. huhtikuuta asti. Osa asiakkaista on kuitenkin halunnut tulla vaihtamaan lainojaan.

– Jos asiakas on lainannut paljettimekon ja joutunutkin jäämään kotiin etätöihin, niin kyllä hän tulee sen vaihtamaan villapuseroon tai oloasuun. Työntekijämme ovat edelleen myymälöissämme töissä ja hoitavat asiakastiedusteluja, vaikka ovet ovat kiinni. Ovet avataan, jos joku haluaa tulla käymään.

Vaatepuun henkilökunta on alkanut käymään läpi myös nykyistä vaatevarastoa.

– Yksi myyjistämme myy vanhoja lainavaatteitamme pois Instagramissa. Näin saamme siistittyä valikoimaa ja tehtyä samalla tilaa kevään mallistoille.


Papu & Uhana, Helsinki

Papun ja Uhanan yhteisliike Helsingin Pohjoisesplanadilla on avoinna lyhennetyin aukioloajoin. Papu toivoo asiakkaidensa löytävän myös verkkoon. Ostostenteon avuksi se on avannut verkkokauppaansa chat-palvelun, jossa voi esittää kysymyksiä tuotteisiin tai toimituksiin liittyen. Kaikista normaalihintaisista tuotteista tarjotaan tämän viikon loppuun asti 20 prosentin alennus.

Uhana julkaisee huomenna lauantaina toisen osan kevätmallistonsa tuotteista verkkokaupassaan. Koronavirus on viivästyttänyt joidenkin tuotteiden toimitusta, eivätkä kaikki tuotteet ehdi myymälöihin ajoissa.

– Sen takia siirrettiin lanseeraus verkkokauppaan. Verkko-ostamista olemme painottaneet asiakkaille muutenkin. Toimitus on ilmainen maaliskuun loppuun saakka Postin ja Matkahuollon toimitusvaihtoehdoilla, Uhanalta kerrotaan.


Anni Ruuth, Helsinki

Muodin pienyrittäjä Anni Ruuthin oli tarkoitus järjestää Hotel St.Georgessa muotinäytös ja lanseerata uusi mallisto huhtikuussa. Koronaviruksen vuoksi tapahtuma on nyt peruttu, mutta vaihtoehtoinen julkaisutapa jo keksitty.

– Nyt ajatuksena on kuvata muotifilmi, jonka avulla asut esitellään sosiaalisessa mediassa. Haluan nähdä koronatilanteessa myös mahdollisuuden, enkä anna sen lannistaa. Koko tiimini on jo valmiina malliston lanseerausta varten, joten olisi sääli olla hyödyntämättä jo tehtyä työtä. Lanseerauspäivä on nyt uuden filmin kuvauspäivä, kertoo Ruuth.

Nuori yrittäjä kertoo, että hää- ja juhlapukutilauksia ei ole tullut lisää, vaikka niitä tavallisesti tulee tasaiseen tahtiin. Ruuth on ryhtynyt toimiin verkkokaupassaan, jossa myydään valmisvaatemallistoa.

– Tarjoan normaalin postikuljetuksen hinnalla suoran kotiinkuljetuksen ja olen lisännyt nettikauppaan myös useampia maksuvaihtoehtoja. Esimerkiksi laskulla maksaminen onnistuu nyt.


Kenkämaailma, Humppila

Humppilan Kenkämaailmasta kerrotaan, että asiakkaiden kiinnostus kenkiin ei ole koronaviruksen vuoksi kadonnut, mutta kävijämäärä liikkeessä on laskenut. Sosiaalinen media on valjastettu myynnin apuvälineeksi.

– WhatsAppin ja somen kautta käydään asiakkaiden kanssa päivittäin keskustelua. Asiakkaat lähettävät meille viestiä ja tiedustelevat tiettyä mallia tai tyyliä. Henkilökuntamme valitsee toiveiden perusteella muutaman vaihtoehdon ja lähettää ne asiakkaalle sovitukseen. Jotkut asiakkaat tekevät päätöksen kuvien perusteella, sanoo myymäläpäällikkö Sanna Noki.

Nokin mukaan myös videopuhelua hyödynnetään, kun esitellään vaihtoehtoja ja eri mallien istuvuutta esimerkiksi myyjän jalassa. Posti tai myymälähenkilökunta vie kengät perille suoraan asiakkaiden koteihin.


Cameo Boutique, Rauma

Raumalaisessa Cameo Boutique -liikkeessä ei ole asiakkaan asiakasta. Kaupunki on hiljentynyt melkein kokonaan koronauutisoinnin seurauksena.

– Eilen meillä ei käynyt yhtäkään asiakasta. Facebookiin olemme laittaneet tuotteista kuvia ja kertoneet, että vaatteita voi nyt tilata ilman postimaksua, kertoo kauppias Sirke Lehtinen.

Kauppias sanoo, että Rauman alueella hän voisi toimittaa paketit jopa itse suoraan asiakkaidensa koteihin. Lehtinen ideoi parhaillaan myös asiakkailleen henkilökohtaista ostomahdollisuutta putiikissa.

– Silloin ihmiset voisivat tulla privaatisti tekemään ostoksia ja saisivat samalla henkilökohtaista pukeutumisneuvontaa. Aion käyttää asiakasrekisteriämme tiedottamiseen, sillä nyt ei voida kanta-asiakasiltaa pitää ollenkaan.


Aino, Helsinki

Helsingissä Fredrikinkadulla sijaitsevasta vaateliike Ainosta kerrotaan, että kauppa on tyrehtynyt koronaviruksen vuoksi ja kaikki julkisilla kulkuneuvolla töihin tulevat työntekijät on laitettu etätöihin. Kauppa pysyy kuitenkin toistaiseksi auki.

– Vapautuneella ajalla hoidetaan erilaisia rästihommia, kuten varastonjärjestelyä. Olemme laittaneet lapun oveen aina, kun olemme alakerrassa. Asiakkaat voivat soittaa meille tarvittaessa ja silloin tulemme avaamaan oven, kertoo Ainon perustaja Liisa Kotilainen.

Kotilainen kannustaa asiakkaita varaamaan myymälään henkilökohtaisen ostoajan tai pyytämään postitoimitusta. Maaliskuun loppuun asti postituksista ei peritä lisämaksua.



Tekstit Ida Rantala, Rebekka Silvennoinen Kuva Urban A

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.