Fashion Finland järjesti ensimmäistä kertaa historiassa Fashion Gala Dinner + Awards 2020 -muotigaalan Helsingin Designmuseossa viime perjantaina. Ikimuistoisella palkintoillallisella juhlistettiin suomalaista muotia ja sen tekijöitä.

Tuomaristo valitsi vuoden markkinointiteon, ympäristöteon, muotielämyksen sekä muotivaikuttajan. Yleisöäänestyksellä palkittiin Suomen paras muotikauppa.



Tämän vuoden voittajat ovat:

Vuoden markkinointiteko: Minna Parikka Come Back 15 -juhlamallisto

Minna Parikan brändi juhlisti 15-vuotistaivaltaan tuomalla uudelleen myyntiin suosituimmat jalkinemallinsa menneiden vuosien mallistoista. Tuotantoon on palautettu muun muassa hitiksi muodostuneet kissankorvaloaferit vuodelta 2013 sekä postimerkeissäkin näkyneet Starlet -korkokengät vuodelta 2008. Päätösvalta annettiin asiakkaille, jotka pääsivät äänestyksen kautta vaikuttamaan juhlamalliston ilmeeseen ja tutustumaan Parikan suunnittelutyön arkistoihin.

Vuoden ympäristöteko: Ioncell-kuitu

Ioncell oli viime vuoden puheenaihe ja suomalainen teknologia-innovaatio. Ioncell-kuidun avulla saadaan kestävällä tavalla tehtyä käytetyistä tekstiileistä, paperimassasta tai jopa vanhoista sanomalehdistä uusia tekstiilikuituja ilman haitallisia kemikaaleja. Ioncell-kuitu kehitettiin Aalto-yliopistossa ja sen odotetaan mullistavan tekstiilialaa tulevaisuudessa.

Vuoden muotielämys: Aalto-yliopiston NÄYTÖS19

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuotuinen NÄYTÖS on kasvanut kansainvälisesti arvostetuksi opiskelijamuotinäytökseksi. Nuorille suunnittelijoille se on näytön paikka, ja tapahtuma keräsi jälleen Helsinkiin merkittävän joukon huippumuotitalojen rekrytoijia, vaikuttajia ja kansainvälistä mediaa. Näytös ja siinä nähtävät Aallon lahjakkaiden opiskelijoiden kokoelmat ovat osaltaan olleet vaikuttamassa Aalto-yliopiston muotikoulutuksen kansanvälisen maineen kasvuun.

Vuoden muotivaikuttaja: Maria Veitola

Maria Veitola nostaa esiin nuoria suunnittelijoita esiintyessään televisiossa. Hänen rohkea pukeutumisensa antaa myös muille suomalaisille naisille hienon mallin siitä, miten kiinnostavalla tavalla on mahdollista pukeutua – menettämättä hitustakaan uskottavuudestaan. Veitola on aidosti ja intohimoisesti kiinnostunut tyylistä ja vaatteista.

Suomen paras muotikauppa: Ratsula

Porilainen perheyritys Ratsula julistettiin yleisöäänestyksellä Suomen parhaaksi muotikaupaksi. Perusteluissa Ratsulaa kuvailtiin täyden palvelun muotitavarataloksi ja koko perheen kauppapaikaksi, joka tarjoaa laajan valikoiman muotia vauvasta vaariin. Perusteluissa toistuivat erinomainen palvelu, kattava tuotevalikoima ja miellyttävä ostokokemus. Ratsulaa kuvailtiin paikaksi, johon on aina mukava mennä ja jossa huomioidaan kunkin ostajan yksilölliset tarpeet.

Suomen paras muotikauppa -kilpailussa ääniä annettiin yli 2200. Kärkikolmikossa Ratsulan lisäksi olivat helsinkiläinen yhden koon kenkäkauppa Korkkari37 sekä Espoon Mankkaalla sijaitseva alusasuliike Lara’s Secret.


Lisää tunnelmia ja kuvia gaalasta julkaistaan pian!

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *