Lontoon muotiviikko luopuu sesongeista ja sukupuolista

Lontoon muotiviikko siirtyy nykyaikaan. Muun muassa muotijulkaisu i-D ja brittilehti Standard kertovat, että Lontoon muotiviikko on päättänyt luopua syys- ja kevätsesongeista kokonaan. Brittimedioiden saamien tietojen mukaan ensi vuodesta alkaen muotitalot ja -suunnittelijat voivat esitellä muotiviikoilla haluamansa sesongin malliston, vuodenajasta riippumatta.

Lisäksi Lontoon muotiviikko luopuu erillisistä miesten ja naisten muotiviikoista ja alkaa järjestää yhdistettyä muotiviikkoa ensi helmikuusta alkaen. Muotiviikot järjestetään myös jatkossa kahdesti vuodessa.

Uudistukset ovat tarpeellisia, sillä yhä useammat muotitalot – sekä Lontoossa että muualla maailmassa – ovat alkaneet esitellä naisten ja miesten vaatemuotia samoissa näytöksissä. Näin ovat viime vuosina tehneet esimerkiksi Prada, Burberry, Gucci ja Givenchy.

Monet muotitalot ovat hiljalleen luopuneet myös tavasta esitellä kevät- ja syysmallistot puolta vuotta ennen niiden myyntiintuloa.


Myssymummot neuloivat myssyn Spinnovan puukuidusta

Helsingissä tavaratalo Sokoksen näyteikkunassa neulottiin viime perjantaina villamyssy – eikä se ollut ollenkaan perinteinen pipo.

Suomalainen kuituinnovaatio Spinnova ja villapipoistaan tunnettu pöytyäläisyritys Myssyfarmi järjestivät tempauksen, jossa myssymummot neuloivat tiettävästi maailman ensimmäisen puukuidusta ja villasta tehdyn myssyn. Myssyn lanka oltiin kehrätty Spinnovan kehittämästä patentoidusta puukuidusta ja kotimaisesta villasta.

Tuhansia myssyjä urallaan neulonut myssymummo Salli Seppälä kertoi yllättyneensä langan rakenteesta.

– Odotin, että puukuitu olisi kovaa kuin juuttinaru, mutta kyllä tätä on oikein mukava neuloa, Seppälä kuvaili tiedotteessa.

Neulontatempaus alkoi Sokoksen näyteikkunassa perjantaina klo 11, ja myssy valmistui noin kello neljältä iltapäivällä.

Spinnovalta kerrotaan, että tempauksella haluttiin osoittaa, kuinka moneen eri tarkoitukseen Spinnova-kuitu taipuu. Yritys pyrkii parhaillaan kaupallistamaan kuituaan. Se on tehnyt yhteistyötä muun muassa Marimekon kanssa vuodesta 2017 ja norjalaisen ulkoiluvaatemerkki Bergansin kanssa kesästä 2019 lähtien.


Zalando teki hurjan tuloksen

Saksalainen verkkokauppajätti Zalando takoo hyvää tulosta – koronan avittamana. 

Osavuosikatsauksessaan se kertoo myyntinsä kasvaneen tämän vuoden kolmannella vuosineljänneksellä lähes 30 prosenttia. Mittarina sillä on verkkokaupassa paljon käytetty GMV -luku (Gross Merchandise Volume), joka mittaa asiakkaille myytävien tuotteiden arvoa peruutusten ja asiakaspalautusten jälkeen.

Voimakas kasvu johtuu Zalandon mukaan koronaepidemian lisäksi kuluttajien halukkuudesta ostaa verkossa entistä enemmän.



Teksti Ida Rantala Kuvat Flaunter / Unsplash, Spinnova, Zalando

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *