Marimekko tuo ensi kesänä myyntiin malliston, jossa nähdään värimorsinko -nimisellä kasvilla värjättyjä vaatteita, laukkuja ja kodintuotteita.


Sininen on muodissa taas ensi vuonna – vaan ei mikä tahansa sininen.

Marimekon tulevassa mallistossa nähtävä vaaleansininen sävy on syntynyt yhteistyössä suomalaisen luonnonvärejä valmistavan ja Nivalassa toimivan start up -yritys Natural Indigo Finlandin kanssa.

Marimekko ja Natural Indigo Finland ovat yhdessä kehittäneet luonnonvärejä teolliseen käyttöön elokuusta 2019 alkaen. Marimekon pre fall 2021 -mallistossa nähdään kehitystyön tulos: värimorsingosta saadulla sinivärillä painettuja Unikko-kuosisia puseroita ja kukkaroita, Jokapoika-paitoja sekä muun muassa Silkkikuikka -kankaasta tehtyjä tyynynpäällisiä ja laukkuja.

Marimekon kodinmalliston ja kuviosuunnittelun johtaja Minna Kemell-Kutvonen kertoo tiedotteessa, että Marimekko etsii ympäristöystävällisempiä ratkaisuja valmistusprosesseissa käytettäville aineille. Kankaiden painamisen luonnonväreillä hän näkee kiinnostavana vaihtoehtona.



Uusia vaihtoehtoja alalle kaivataankin. Synteettisissä väriaineissa – joita muotiteollisuus tavallisesti käyttää – on muun muassa useita myrkyllisiä aineita sisältävää kivihiilitervaa sekä petrokemikaaleja.

Luonnonvärien käyttö vaatemuodissa ei kuitenkaan vielä ole aivan yksinkertaista. Luonnonväreille on ominaista se, että ne haalistuvat pesussa ja käytössä synteettisiä värejä helpommin. Natural Indigo Finlandin perustaja Pasi Ainasojan mielestä luonnonvärejä ja synteettisiä värejä ei kuitenkaan ole syytä verrata keskenään.

– Luonnonvärin ominaisuuksiin kuuluu pieni epätasaisuus. Se voi haalistua synteettisesti värjättyjä tekstiilejä nopeammin. Kuluttajille on syytä kertoa, miten väri käyttäytyy ja mikä on sille luonteenomaista.

Parhaillaan Natural Indigo Finland testaa myös keltaisen, vihreän ja harmaan värin uuttamista tekstiileihin teollisuuden eri sivuvirroista, kuten sipulinkuorista. Tällä hetkellä Ainasoja tekee eri langoille sopivia reseptejä ja laatii värikarttaa. Kiinnostusta alalla on, ja uusia värejä odottaa kuulemma useampikin suomalainen tekstiilialan toimija.

Ainasojan mielestä luonnonvärit ovat muotialan tulevaisuutta ja osa vastuullista tuotantoa. Lähitulevaisuudessa yritys tähtää maailmalle.

– Tulevaa vientiä ajatellen meillä ei voisi olla parempaa keulakuvaa kuin Marimekko.


Kuvat Marimekko


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *