Vuonna 2009 Katri Niskanen osallistui uuteen Muodin huipulle -tv-ohjelmaan – ja voitti. Kymmenessä vuodessa hänestä on tullut yksi Suomen arvostetuimmista vaatesuunnittelijoista. Menestyksen salaisuuksia ovat olleet tarkka taloudenpito ja usko omaan intuitioon. Nyt hän kertoo omin sanoin ja kuvin ensimmäisestä vuosikymmenestään muodin maailmassa.


Muodin huipulle -ohjelma teki Katri Niskasesta tunnetun. Kuvassa suunnittelija naistenlehti Olivian helmikuun 2010 numerossa. Kuva: Nina Merikallio


”Olin tehnyt jo jonkin verran mittatilaustöitä ennen kuin osallistuin Muodin huipulle -tv-ohjelmaan vuonna 2009. Ohjelma valmisti hyvin tulevaan: se opetti kestämään painetta ja muotialaan kuuluvaa loputonta kaaosta. Se antoi myös varmuutta ja opetti sietämään oman työn jatkuvaa arvostelua. Muodin huipulle -kuvaukset olivat todellinen prässi, johon kannatti heittäytyä. Kuvaukset päättyivät marraskuussa 2009, ja heti alkuvuodesta 2010 avasin oman yrityksen.

Muodin huipulle -ohjelman voitto toi paljon näkyvyyttä, mutta ei rahallista palkintoa. Olin tehnyt kesätöitä 14-vuotiaasta lähtien ja minulla oli onneksi puskuria säästössä. Sen turvin sain yritykseni pyörimään. Valmistuin Lahden muotoiluinstituutista muotoilija-vaatesuunnittelijaksi loppuvuodesta 2009, muutin Helsinkiin ja vuokrasin pienen ompelu- ja työtilan Pursimiehenkadulta Helsingin Punavuoresta. Aluksi keskityin tuotteeseen: ompelin itse mallistoni vaatteet ja sain ensimmäisiä asiakkaita. Myyntiä alkoi tulla heti, ja vuosi yrityksen perustamisen jälkeen palkkasin ompelijan.”


Katri Niskanen esitteli mallistoaan Kööpenhaminan muotiviikolla vuonna 2013. Kuva: Heli Roosmae


”Pari vuotta brändini perustamisen jälkeen aloin käydä muotiviikoilla ja -messuilla. Niissä täytyy näyttäytyä moneen kertaan, jotta saa myyntiä ja nimeä. Kävin esimerkiksi New Yorkissa ja Pariisissa, mutta kaikista toimivin kaupunki minulle on ollut Kööpenhamina. Rakastan Köpistä, koska se on kaupunkina upea ja lähellä Helsinkiä. Muotiviikkojen ja alan messujen, kuten Revolverin ja CIFFin, aikaan sinne tulee paljon väkeä Suomesta ja muualta maailmasta. Messuilta olemme löytäneet pieniä jälleenmyyjiä esimerkiksi Ruotsista, Tanskasta, Espanjasta ja Yhdysvalloista. Eniten olemme kuitenkin aina myyneet Suomessa.

Vuonna 2013 järjestin Kööpenhaminan muotiviikolla muotinäytöksen. Minulla oli tanskalaiset mallit, mutta oma pieni tiimi Suomesta. Sain hyvää palautetta kansainvälisiltä toimittajilta ja ostajilta: he tykkäsivät skandinaavisesta designistani, joka oli heistä elegantimpaa ja pehmeämpää kuin voimakkaista kuoseistaan silloin tunnettu suomalainen muotisuunnittelu.”


Elle-lehti palkitsi Niskasen Vuoden vaatesuunnittelijana vuonna 2014. Kuva: Elle


”Vuonna 2014 voitin Vuoden suunnittelijan pystin Elle Style Awardseissa. Tunnustus tuntui valtavan hyvältä, koska vastaavia palkintoja ei muotialalla liiaksi myönnetä. Tällaiset huomionosoitukset auttavat ja kannustavat uralla eteenpäin. Palkinto on edelleen esillä kirjahyllyssäni.”


Muutakin kuin vaatemuotia – Katri Niskanen on suunnitellut ilmeet muun muassa Roosa Nauhalle ja kuohuviinille. Kuvat: Roosa Nauha ja Atte Kajova


”Vuonna 2015 minua pyydettiin Roosa Nauha -keräyksen keulakuvaksi. Suunnittelin nauhan ja sen lisäksi myös Roosa Nauha -iltapuvun, joka huutokaupattiin syöpäkeräyksen tueksi. Iltapuvun osti Keski-Euroopassa asuva suomalainen, joka aina välillä lähettää minulle kuvaviestejä puvustaan.

Paria vuotta myöhemmin sain jälleen kiinnostavan ja erilaisen suunnittelutyön. Viinien maahantuoja Social Wines tilasi minulta muotiaiheisen kuvituksen Suomi 100 -juhlavuoden kuohuviiniinsä. Oodi vapaudelle -pullosta tuli lopulta niin suosittu, ettei valmistusta voitu lopettaa juhlavuoteen, vaan se on myynnissä edelleen.”


Vuonna 2017 Niskanen lanseerasi hääpukumalliston Hotel Havenissa. Kuva: Janita Autio


”Vuonna 2017 lanseerasin Katri Niskanen Bridal -nimisen valmishääpukumalliston. Kokoelma julkistettiin Hotel Havenissa, jossa järjestin ison muotinäytöksen.

Olen tehnyt aina mittatilaustöitä ja myös uniikkeja mittatilaushääpukuja. Valmishääpukumallisto on löytänyt ostajansa. Mallistossa on 40 erilaista hääpukua: on kapeita iltapukumaisia pukuja, häähaalareita, pitsimekkoja… Korona-aikanakin valmisvalikoima on ollut kysytty, ja asiakkaat ovat saaneet ostaa häämekkonsa suoraan rekistä.

Tällä hetkellä muotivaatemallistoni on kuitenkin yritykseni kantava voima. Teen kaksi mallistoa vuodessa, mutta monet tuotteet jatkavat mallistossani vuodesta toiseen – jotkut mekot, iltapuvut ja haalarit ovat olleet valikoimissani vuodesta 2010 lähtien. Vaatteiden kuuluu kestää aikaa.

Hääpuvut ovat toiseksi tärkein tuoteryhmäni. Mittatilauspukuja teen, kun minulla on aikaa. Ensimmäisen Linnan juhlien pukuni tein jo vuonna 2009. Tilausmäärät ovat kasvaneet tasaisesti vuosien varrella, ja parhaimmillaan olen suunnitellut Linnaan kymmenkunta pukua. Se on tuonut arvokasta tunnettuutta muotisuunnittelijana.”


Tänä vuonna Katri Niskanen muutti uuteen liiketilaan Helsingin Fredrikinkadulle. Kuva: Katri Niskanen


”Pidän kivijalkamyymälöiden tunnelmasta. Ensimmäinen liiketilani oli Helsingin Pursimiehenkadulla, sen jälkeen siirryin Iso Roobertinkadulle ja sitten Bulevardille. Tämän vuoden keväällä muutin kauppani, toimistoni ja studioni Fredrikinkadulle. Remontoimme liiketilan täysin. Koronan takia avaus siirtyi alkukeväästä toukokuulle. Avajaisia ei voitu juhlia, mutta asiakkaita on onneksi käynyt paremmin kuin mitä keväällä pelkäsin. Verkkokauppa on kasvanut tänä vuonna tuntuvasti. Ensi vuoden projektina minulla ja tiimilläni on tehdä sinne uudistuksia – aiomme hioa ainakin verkkokaupan käytettävyyttä ja sitä kautta parantaa ostokokemusta.

Työllistän itseni lisäksi kolme henkilöä, jotka vastaavat brändin markkinoinnista, asiakaspalvelusta ja myynnistä. Käytän myös freelancereita ja tietenkin ompelijoita.”


Juhlavuoden kunniaksi Niskanen julkaisi videon, jonka pääosassa on iltapukumuoti. Kuva: Karoliina Jääskeläinen


”Tämä vuosi on 10. juhlavuoteni. Tarkoituksenani oli järjestää perinteinen muotinäytös. Koronan takia teimmekin digitaalisen juhlavuoden videotaltioinnin, jonka stailasi Vesa Silver ja kuvasi Karoliina Jääskeläinen.

Koronasta huolimatta yritykseni on pääsemässä hyvään liikevaihtoon tänä vuonna. Epävarmat olot ovat vahvistaneet ajatustani siitä, että puskuria pitää olla ja yrityksen talouden tulee olla kunnossa yllättävien tilanteiden varalta. Muoti elää ajassa, eikä koronaa tai maailman tapahtumia voi ennustaa.

Ensi vuonna – ja uutena vuosikymmenenä – aion jatkaa samaan malliin kuin tähänkin saakka. Vaatesuunnittelu on elämäntyöni, eikä minulla ole kiire seuraavien askeleiden kanssa. Aion tarttua hetkeen ja uskoa intuitioon myös jatkossa.”


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.