Muodin kivijalkayrittäjät luottavat keskeisiin kauppapaikkoihin, kierrätettyihin vaatteisiin ja inspiroiviin myymälöihin.


Kävelykierros Helsingissä sen jo osoittaa: korona ei ole saanut kauppaa kokonaan nurin kivijalkamyymälöissä. Päinvastoin – uusia liikkeitä on avattu ja muotikauppoja perustettu tänä syksynä.

Marimekko palasi Pohjoisesplanadille ja avasi näyttävän lippulaivamyymälän, ja Kalevala siirsi omansa Keskuskadulle. Muotiputiikki My o My suurensi reilusti liiketilaansa kauppakeskus Kämp Galleriassa. Helsingissä aiemmin toiminut vaatebrändi Hálo avasi lippulaivamyymälän Leville, ja Reima uuden liikkeen kauppakeskus Forumiin.

Entä millaisia myymälöitä perustavat uudet yrittäjät? Heitä näyttää ennen kaikkea kiinnostavan second hand -muoti. Arkadiankadulle on auennut kierrätettyä miesten pukumuotia myyvä Kaartinen & Kuusela -niminen vintage-kauppa. Kivenheiton päässä Iso Roobertinkadulla näyttävässä liiketilassa sijaitsee uusi second hand -vaatteita myyvä Flea.


Hálo avasi syyskuussa lippulaivamyymälän Leville.


Kruununhakaan Snellmanninkadulle on juuri auennut verkossa kesällä toimintansa aloittaneen Curated Second Handin showroom-myymälä.

– Asiakkaat ovat laittaneet minulle viestiä ja kertoneet kaipaavansa sovitusmahdollisuutta. Löysin sopivan liiketilan kimpparatkaisuna toisen yrittäjän kanssa ja päätin ottaa sen, kertoo Curated Second Handin yrittäjä Iida Lappalainen.

Samassa liiketilassa toimii toinenkin muotiyritys: vaatteiden huoltopalveluita ja -tuotteita myyvä Arkivé Atelier.

Lappalaisen mielestä asiakkaat kaipaavat kohtaamisia ja inspiroivia myymäläympäristöjä. Siksi Curated Second Hand -showroomin seinät ovat näyttävän pastellinvihreät, ja näyteikkunassa mallinukke istuu elegantissa vintage-luomuksessa tismalleen samansävyisellä sohvalla.

Helsingin Viiskulmakin on saanut uudet kivijalkayrittäjät, kun Laivurinkadulle on avautunut The Ateljé -niminen vaatevuokraamo.

– Koronasta huolimatta ajattelimme, että nyt jos koskaan on oikea aika tämänkaltaiselle uudelle konseptille, kertoo Kaisa Kaartinen, The Ateljén toinen perustaja.

Vaatevuokraamon yhteydessä toimii kuvausstudio, varasto, toimisto ja tila, jossa lainattuja vaatteita pestään ja huolletaan käyttökertojen välissä. Kaartisen mielestä kivijalkamyymälä on tärkeä osa vaatevuokraamon toimintaa.

– Haluamme päästä suosittelemaan vaatteita asiakkaille ja kohdata heidät henkilökohtaisesti, kun tuotteita lainataan ja palautetaan.


Helsingin Viiskulmasta löytyy nyt vaatevuokraamo The Ateljé.


Luottamus kivijalkaan näkyy myös muualla Suomessa.

Muotikauppa My Milou muutti marraskuussa suurempaan liiketilaan Hämeenlinnassa.

Vaatekaupan Ikeaksi kutsuttu ruotsalainen muotiketju Lager 157 avasi sekin marraskuussa Suomen ensimmäisen myymälänsä Raisioon.

Mikkeliin Kauppakeskus Akseliin on avattu uusi Hinee -niminen naistenvaateliike. Yrittäjä Pia Kankkunen kertoo, että päätös omasta muotikaupasta syntyi jo vuosi sitten. Yritys oli juuri perustettu, kun korona iski. Liike avautui loppukesästä.

– En halunnut perääntyä, vaikka tilanne tuntui aluksi katastrofilta. Ajat ovat nyt hankalat, mutta luotan vahvasti siihen, että ihmisillä on ostohalua ja maailmantilanteen helpottuessa se tulee taas esille, sanoo Kankkunen.

Tampereella kenkävalmistaja Palmroth on juuri avannut kivijalkamyymälän Aleksis Kiven kadulle.

– Suomessa tuotteidemme myynti kasvaa jatkuvasti. Avasimme myymälän, koska haluamme antaa brändille ja verkkokaupalle kasvot ja asiakkaille tilaisuuden sovittaa tuotteita, kertoo yrityksen toimitusjohtaja Mikko Palmroth.


Kenkämerkki Palmroth käy kauppaa kivijalassa Tampereella.


Palmroth sanoo, että sopivan liiketilan löytyminen auttoi päätöksenteossa.

– Halusimme yhdistää myymälän, toimiston ja verkkokaupan hallinnoinnin saman katon alle. Vaatimuksenamme oli myös alueena Tampereen keskusta ja kohtuullinen vuokra. Tällainen liiketila tarjoutui meille, ja päätimme tarttua tilaisuuteen.

Kauppa on ollut auki kaksi kuukautta, ja se on jo ylittänyt Palmrothin odotukset.

– Koronan takia emme laittaneet myymälälle korkeita tavoitteita, mutta voin sanoa kaupankäynnin olevan jo kannattavaa.



Kuvat Curated Second Hand, Hálo, The Ateljé, Palmroth

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *