Muotikauppa piristyy ja jopa iltapukuja myydään. Turistien puuttuminen, etätyöt ja suomalaisten varovaisuus näkyvät kuitenkin kaupoissa yhä, sanovat Fashion Finlandin jäsenyritykset.


On lauantai-iltapäivä, ja Helsingin keskustassa käy kuhina. Ihmiset ovat lähteneet liikkeelle sankoin joukoin: Kampin ja Forumin kauppakeskuksissa parveilee syysostoksia tekeviä perheitä ja suuria nuorisojoukkoja. Kahvilat ovat tupaten täynnä, ja monen kädestä löytyy esimerkiksi H&M:n, Monkin tai Gina Tricotin ostoskassi.

Alkaako muotikauppa viimein piristyä?

Esimerkiksi erään suuren ruotsalaisen vaateketjun edustajan mukaan muotikaupassa näkyy selvää elpymistä. Kävijämäärät ovat nousseet viime vuodesta. 

Ja kun viime vuonna tultiin kauppoihin lähinnä tekemään täsmäostoksia, nyt ihmiset liikkuvat ryhmissä ja viettävät kaupoissa pidemmän aikaa. Vaatteita hypistellään, ja sovituskopeissa on vilkkaampaa kuin vuosi sitten.

Samaa sanoo kenkäyritys Palmrothia pyörittävä Mikko Palmroth.

– Viime lauantai oli meidän vilkkain myyntipäivä varmaan puoleen vuoteen. Tilanne on normalisoitunut tasaisesti, ja ihmisillä on halukkuus liikkua kaupungilla, kun uutisetkin ovat vähemmän pelottavia. Kaupassa on vilkkaampaa ja moni tulee katsomaan ja kokeilemaan, kertoo Palmroth.


Viime lauantai oli kenkäbrändi Palmrothille vilkkain myyntipäivä puoleen vuoteen. Perheyritys käy kauppaa Tampereella Aleksis Kiven kadulla.


Kuluttajat näyttävät löytäneen keskeisille kauppapaikoille. Pienemmissä erikoisliikkeissä raha ei vielä kuitenkaan kilise kassaan entiseen malliin.

– Asiakkaat sanovat, että nyt ei tarvita mitään, kun ollaan vieläkin etätöissä. Epävarmuutta on vielä ilmassa, eikä muotia oikein osata ostaa. Toisaalta verkkokauppa on ollut vilkkaampaa, ja jos muotia ostetaan, moni asiakas kertoo valitsevansa silloin suomalaista, kertoo designbrändi Marita Huurinaisen Kämp Gallerian liikkeen myymäläpäällikkö Tuula Kotro.

Marita Huurinaisella kauppa kävi kesällä vilkkaana – kuten monella muullakin kotimaisella muotimerkillä. Silloin tartuntaluvut olivat laskussa, koronauutisointi rauhallisempaa ja kotimaanmatkailukin kukoisti.

– B2B-kaupassa näkyy elpymistä, ja kaupalle tekee valtavan hyvää se, että ihmiset ovat lähteneet liikkeelle. Ennakkotilauksia tehtiin B2B-puolella varovasti viime vuonna, mutta nyt kauppa käy vilkkaammin ja tulee lisätilauksia. Pieni taakka on pudonnut harteilta, kertoo hattuyrittäjä Kati Niemi, joka vetää KN Kati Niemi -hattubrändiä.

Uusien maskisuositusten mukaan kasvomaskin käyttö on nyt harkinnanvaraista. Ja kun maskisuosituksia höllennetään, viesti on selvä: pandemia on hellittämässä, ja paluu normaalimpaan elämään alkanut. Pääministeri Sanna Marinkin on jo rohkaissut rokotettuja palaamaan normaaliin elämään.

Suomalaiset käyttävät kuitenkin yhä maskeja. Siihen kannustaa myös moni muotiliike, tavaratalo ja kauppakeskus. Lähes jokaisella vastaantulijalla onkin maski esimerkiksi Stockmannin ja Sokoksen tavarataloissa.

Myymäläpäällikkö Tuula Kotron mukaan uusi maskisuositus ei ole vaikuttanut asiakasvirtaan.

– Turistien uupuminen verottaa myyntiä sitä enemmän. Kesäisin puolet myynneistä tulee turisteilta, ja nyt ne puuttuvat vielä katukuvasta, sanoo Kotro.

Samaa sanoo Kati Niemi: kaikki kivijalat toivovat nyt turisteja.


Moni muotiyritys toivoo turistien palaavan katukuvaan. Designbrändi Marita Huurinaisen myynnistä jopa puolet tulee matkailijoilta.


Jos matkailu takkuaa, keskustelua muotikauppiaiden keskuudessa on herättänyt myös talven juhlakausi. Erityisesti pikkujoulut ovat tavanneet olla muotikauppiaille arvokasta vaatteiden myyntiaikaa.

Ylellisiä juhlavaatekankaita Helsingissä Yrjönkadulla myyvän Villisilkin myyjä Tuuli Sundman on tulevien viikkojen suhteen toiveikas.

– Juhlakankaiden kysyntä on kasvanut, ja kesällä myytiin kankaita paljon häihin. Nyt ollaan odottavalla kannalla, sillä kysyntää on jopa pitkille iltapuvuille. Vielä ei olla kuitenkaan normaalivauhdissa.

Sundmanin mukaan normaalivauhtiin pääseminen vaatisi sitä, että tapahtumia, juhlia ja esimerkiksi kongresseja järjestettäisiin huomattavasti enemmän.

– Myös Linnan juhlien aika on tavannut olla vilkasta, mutta nyt juhlista ei ole tietoa. Ja koronauutisointi vaikuttaa todella paljon myyntiin. Jos uutiset ovat huonoja, se näkyy heti. Ihmisillä pitäisi olla enemmän luottamusta.


Villisilkki myi kesällä kankaita hääpukuihin. Nyt on kysyntää jopa pitkille iltapuvuille.


Luottamusta tulevaan löytyy ainakin muotibrändi Vimman yrittäjältä Marjut Rahkolalta. Vimma avaa uuden myymälänsä Helsingin Fredrikinkadulle lokakuussa.

– Kuukausi ollaan remontoitu myymälää ja kahden viikon sisällä avataan. Asiakkaat ovat kysyneet myymälän perään päivittäin somessa, eli sitä on todella odotettu.

Vimma kävi aiemmin kauppaa Helsingin Albertinkadulla ja sen jälkeen kauppakeskus Triplassa. Kun koronarajoitukset jatkuivat, Vimma sulki Triplan liikkeensä ja siirtyi verkkokauppaan. Siellä myynti on ollut tasaisen hyvää, mutta Rahkola uskoo kivijalkaan – ja siihen, että ihmiset löytävät tiensä nopeasti takaisin muotikauppoihin. 

–  Yhtään ei jännitä. Uusi kauppapaikka on vilkas, ja ohikulkijoita on paljon. Fredalla ja Iso Roballa näkee jo selvää elävöitymistä.


Kuvat Marita Huurinainen, Palmroth, Villisilkki


Fashion Finlandin toimitus

Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Viestintäpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *