Muodin kivijalkakauppoja avataan Amerikassa kiihtyvällä tahdilla. Samalla kauppojen koko pienenee ja hybridikaupankäynti yleistyy.


Keskellä koronapandemiaa muotisuunnittelija Nili Lotanin New Yorkin East Hamptonissa sijaitseva kompaktikokoinen myymälä teki huipputulosta.

Israelilaisamerikkalaisen suunnittelijan eleganteilla ja New Yorkissa valmistetuilla vaatteilla on vankka julkkisnaisten asiakaskunta, johon kuuluvat esimerkiksi Gwyneth Paltrow, Martha Stewart, Rihanna ja Liza Minelli.

Ja pandemian aikana hänen vaatteensa kävivät kaupaksi niin hyvin, että Lotan avasi uuden myymälän kesäkuussa Aspeniin. Muotijulkaisu Business of Fashionin mukaan toinen kauppa avataan loppuvuodesta Palm Beachille, ja kolme muuta myymälää on määrä avata ensi vuoden aikana.

Pandemian vaikutukset kivijalkakauppoihin tiedetään. Puolessatoista vuodessa korona on sulkenut maailmanlaajuisesti kymmeniätuhansia myymälöitä ja vienyt yritysten asiakkaita verkkoon.

Nyt muodin kivijalkakaupassa on kuitenkin näkyvissä merkittävää elpymistä – ja se lienee rohkaissut myös Nili Lotania tekemään uusia avauksia.

Business of Fashion kirjoittaa kivijalkakaupan uudesta tulemisesta: elokuun lopulla Yhdysvalloissa ilmoitettiin yli 4600 uutta myymäläavausta, mikä on lähes 50 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020.

Kävelyliikennettä seuraavan tutkimusyhtiö Placer.ain mukaan amerikkalaisissa vaateliikkeissä kävi elokuussa 5,4 prosenttia enemmän ihmisiä kuin vastaavalla ajanjaksolla vuonna 2019.

Yhdysvalloissa vaatebrändit ovat raportoineet kävijämääriensä kasvusta ja samalla osa on ilmoittanut verkkokauppamyyntinsä hidastuneen. Esimerkiksi edullisia naisten- ja miestenvaatteita myyvä American Eagle Outfitters kertoi verkkokauppansa liikevaihdon laskeneen viisi prosenttia viime vuodesta, mutta kokonaistuloksensa nousseen vuotta 2019 korkeammalle.

Muotivaikuttajien suosima farkkubrändi Re/Done avasi ensimmäisen kivijalkamyymälänsä Malibuun keskellä koronaa. Se on menestynyt niin hyvin, että yritys suunnittelee avaavansa viisi uutta myymälää alkuvuoden 2022 aikana.

Re/Donen salaisuutena ovat pienet liiketilat. Brändin perustaja Sean Barron on kuvaillut Malibussa menestyvää myymälää ”200 neliömetrin laatikoksi”, jossa jokainen neliömetri on käytetty tehokkaasti hyödyksi. 

Liiketilojen pieneneminen on yksi kivijalkakaupan trendeistä. Esimerkiksi amerikkalainen tavarataloketju Bloomingdale’s kertoi heinäkuussa avaavansa pieniä ja kuratoituja kauppapisteitä tavaratalojensa rinnalle.

Kuluttajalle ei tarvitse esitellä myymälässä koko mallistoa, vaan parhaita paloja – loput löytyvät verkosta. Siksi hybridikaupat yleistyvät – pienet myymälät toimivat showroomeina, josta asiakas voi myös noutaa verkkokauppatilauksensa, palauttaa tuotteen tai vaihtaa kokoa.

Nähtäväksi jää, kuinka isoksi ilmiö kasvaa ja kauanko se kestää – ja näkyykö elpyvän kivijalkakaupan trendi meillä Suomessakin.


Kuva Nili Lotan

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Viestintäpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.