Marimekon Unikko-kuosi täyttää ensi vuonna 60 vuotta. Juhlavuoteen otettiin varaslähtö Kööpenhaminan muotiviikolla.

Maija Isolan suunnittelema Unikko lienee Marimekon ikonisin, kansainvälisesti tunnetuin ja ehkä myös jäljitellyin painokuvio. Vuonna 2024 juhlitaan sen jo kuusi vuosikymmentä kestänyttä suosiota.

Juhlavuoden kunniaksi suosikkikuosia nähdään myös merkin tulevan kesän mallistossa, joka esiteltiin keskiviikkona Tanskan designmuseossa osana Kööpenhaminan muotiviikon virallista ohjelmaa.

Muotiviikkojen perinteistä poiketen Marimekon näytökseen ei kutsua tarvittu, vaan tilaisuus oli kaikille avoin. Konsepti on suomalaisille tuttu, onhan brändi järjestänyt keväisin jo yli 30 vuoden ajan Helsingin Esplanadin puistossa ulkomuotinäytöksen, jonne on vapaa pääsy. Nyt sama perinne tuotiin ensimmäistä kertaa Kööpenhaminaan.

Myöhemmin syksyllä Marimekko ottaa kaupungissa entistä tukevampaa jalansijaa avatessaan sinne uuden lippulaivamyymälän. Tila tulee olemaan brändin tuoreen, muuntautuvan myymäläkonseptin mukainen. Myymälän toivotaan toimivan paikkana inspiroiville visuaalisille kokemuksille, tapahtumille ja kohtaamisille.

Ja toki toivotaan myös kasvua. Kööpenhamina on yksi globaalin muotimaailman tärkeimmistä kaupungeista, ja sen vaikutus bränditunnettuuden ja -positioinnin rakentamisessa ulottuu myös muille markkinoille Euroopassa, Marimekolta todetaan.



Teksti Johanna Rämö
Kuvat James Cochrane

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.