Fashion Finlandin neuvontapalvelu avattiin, jotta suomalaiset muotikaupat voisivat kehittyä ja kasvaa. Miten pian päättyvä palvelu on auttanut muotialaa?

Joulukuussa 2021 Fashion Finland lanseerasi Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelun, jonka tarkoituksena on auttaa muotialan yrittäjiä kehittämään ja kasvattamaan liiketoimintaansa. Palvelun merkitys kasvoi arvoon arvaamattomaan, kun yhteiskunnalliset kriisit pandemiasta sotaan ovat muuttaneet kuluttajien käyttäytymistä. Haasteista huolimatta neuvontapalvelun asiakasyritykset ovat kasvaneet, oppineet niin vastuullisuudesta, katteista kuin viestinnän perusteistakin ja onnistuneet kirkastamaan liiketoimintansa ytimen.

“Nimensä mukaisesti palvelun tarkoitus on saada aikaan muutosta. Alusta alkaen tavoitteena on ollut tarjota neuvoja, työkaluja ja verkostoja, joita voi hyödyntää myös tulevaisuudessa”, hankejohtaja Karri Jalkanen tiivistää.

Neuvontapalvelun toiminnassa on mukana lähes 150 yritystä. Luku todistaa, että muotikaupan kehittämiseen tähtäävälle palvelulle on ollut Suomessa aito tarve. Hämeen ELY-keskuksen ja Euroopan sosiaalirahaston tukema hanke päättyy heinäkuussa, joten nyt on hyvä hetki katsoa, missä se on onnistunut. Kolme Fashion Finlandin hankkeessa mukana olevaa yrittäjää kertoo, miten palvelu on heitä hyödyttänyt.

Muotikauppaa muuttamassa

“Pienenä yrityksenä, joka on vasta toimintansa alkutaipaleella, meillä ei olisi ollut mahdollisuutta palkata avuksemme näin kattavaa asiantuntijatiimiä. Tiedän, ettemme ole ainoita samassa tilanteessa olevia yrittäjiä”, kertoo Mikaela Larma vastuullisia vaatteita suomalaisesta villasta valmistavalta Ekta Helsingiltä.

Yhteistyössä asiantuntijoiden kanssa Ekta Helsingin tiimi on saanut läpi rahoitushakemuksia, hionut tuotevalikoimaansa, kirkastanut ydinviestiään ja suunnitellut kansainvälistymistä.

Imatralainen värikkäitä, karjalaista henkeä huokuvia tuotteita valmistava Virkkukoukkunen taas on hyödyntänyt asiantuntijoiden apua viestintään ja digitaaliseen kaupankäyntiin liittyen. Yrityksen perustaja Tiina Kärkäs-Sund kertoo, että palvelusta saatujen vinkkien ja muutosehdotusten avulla Virkkukoukkusen asiakkaiden keskiostoksen keskiarvo verkkokaupassa on kasvanut ja myyntiluvut nousseet selvästi.

“Välillä yrittäjä tarvitsee ulkopuolista näkökulmaa ja kevyttä hoksauttelua. Esimerkiksi säännöllinen sisällöntuotanto verkkosivuille, uutiskirjeeseen ja sosiaaliseen mediaan oli itselleni haastava ikuisuusprojekti. Kun sain tekemiseen asiantuntijan apua, ei se tuntunut enää mahdottomalta vaan oikeastaan aika kivalta”, kertoo Kärkäs-Sund.

Oppeja ja verkostoja, jotka jäävät elämään

Palvelu on tarjonnut osallistujilleen myös konkreettisia oppaita ja materiaaleja liiketoiminnan kehittämiseen ja pitänyt yrittäjät ajan tasalla esimerkiksi vastuullisuuteen ja kiertotalouden tavoitteisiin liittyvistä kysymyksistä. Palvelun asiantuntijatiimi on antanut yrityskohtaista neuvontaa yrityksen tarpeet huomioiden.

“On ollut mahtavaa, että asiantuntijoita on voinut tavata säännöllisesti. Se on tuonut liiketoimintaamme jatkuvuutta ja säännönmukaisuutta. Neuvonnan yhteydessä olemme saaneet kotiläksyjä työstettäväksi – ja se on ollut pelkästään hyvä asia”, naurahtaa Larma.

Myös NP Housukaupan toimitusjohtaja Markus Rosendahl sanoo, että yritys on saanut palvelusta hyödyllisiä neuvoja.

“Asiantuntijoiden apu on tuonut oman tiimimme toimintaan raameja ja tuoreita ideoita. Asiat eivät ole jääneet seisomaan, kun tavoitteet on pitänyt määritellä ulkopuoliselle. Perusasioihin, kuten sisäisen viestinnän tehostamiseen, olemme tehneet pikaisellakin aikataululla muutoksia. Olemme keskustelleet neuvontapalvelun tiimin kanssa esimerkiksi laajentumissuunnitelmistamme ja uusista konsepteista, mutta tällaiset toimenpiteet vievät aina aikansa. Ne konkretisoituvat pidemmällä tähtäimellä”, kertoo Rosendahl.

Muotialalle on kaivattu jo pitkään enemmän yhteisöllisyyttä ja avoimuutta. Siksi Muotikaupan muodonmuutos -palvelu on järjestänyt ajankohtaisia asiantuntijawebinaareja, yhteistyötä edistäviä workshoppeja sekä rahoitusalan ammattilaiset ja yrittäjät yhdistäviä tapahtumia. Viimeisimpänä hanketiimi suunnitteli ja toteutti yhdessä yrittäjien kanssa myynnin raportointijärjestelmän, joka on tarkoitus laajentaa koko muotialalle. Raportointijärjestelmään kerätään myynnin kannalta oleelliset KPI-luvut, jotta alan kokonaistilannetta voidaan tarkastella datalähtöisesti kuukausittain.

“Palvelu on ollut paljon muutakin kuin neuvontaa. Sen avulla olemme kasvattaneet verkostojamme. Tutustuminen alan toimijoihin on madaltanut kynnystä pyytää muilta apua tarvittaessa”, sanoo Larma.

Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelu auttaa maksutta Etelä-Suomen alueella toimivia muotikauppiaita digitaalisuuteen, vastuullisuuteen, kansainvälistymiseen ja kasvuun liittyvissä haasteissa. Hämeen ELY-keskuksen ja Euroopan sosiaalirahaston tukema kaksivuotinen hanke päättyy heinäkuussa.

Fashion Finlandin Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelua kehitetään Murroksesta menestykseen – Asiantuntijaverkosto muotikaupan transformaation tukena -hankkeessa. Hanketta tukee Euroopan sosiaalirahasto (ESR). Lisätietoa hankkeesta löydät RR-tietopalvelusta.


Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Fashion Finlandin digitaalisen muotilehden kesänumerossa 2023. Tilaa Fashion Finlandin digilehti.


Teksti Ilona Vuori
Kuvat brändit

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.