Muotiyrityksen perustamiseen, kehittämiseen ja laajentamiseen tarvitaan rahaa. Kokeneet sijoittajat kertovat, kuinka heidät voittaa puolelleen.

Henri Kulvik, Annukka Mickelsson, Pirkka Palomäki, Risto Voutilainen, Alicia Teo ja Erik Karlsson ovat sijoittajia, joille muodin maailma on tuttu.  

Henri Kulvik vetää muotiin ja designiin keskittyvää rahoitusyhtiö Royal Majesticsia, ja hän on kiinnostunut erityisesti premium-muotikonseptien kehittämisestä. Kulvik on sijoittanut esimerkiksi Tuomas Merikosken Aalto International -merkkiin ja Klaus Haapaniemen brändiin.  

Risto Voutilainen on suomalaisen bränditalo Manna Groupin perustajajäsen. Mannan brändejä ovat esimerkiksi Makia, Sasta ja Lexington. Finnish Business Angelsin puheenjohtaja Annukka Mickelssonilla on puolestaan laaja näkemys enkelisijoittajien toiminnasta.  

Pirkka Palomäki on osaomistaja pääomasijoitusyhtiö Maki.vc:llä, joka on sijoittanut satoihin yrityksiin. Niiden joukossa on esimerkiksi kuituyritys Spinnova. Alicia Teo on osakas erityisesti muoti- ja vähittäiskauppaa kehittävään teknologiaan keskittyneellä Lyra Venturesilla, ja Erik Karlsson työskentelee sijoituspäällikkönä H&M Groupilla.  

Neuvot on poimittu viime vuoden lopulla järjestetyistä Fashion Finlandin Muotikaupan muodinmuutos -neuvontapalvelun seminaarista ja Suomen Tekstiili & Muoti ry:n sijoittajatapahtumasta.  

Vinkki 1: Pysy omalla polullasi  

Muotibisneksessä kaikkien yritysten ei tarvitse tavoitella designistaan ylistettyjä mallistoja tai huomiota herättäviä kokoelmia, eikä edes pääsyä Pariisin muotiviikoille, mutta oma polku on löydettävä.  

”Esimerkiksi uudenlainen tuotantomalli tai erityisen vahva brändi voivat saada sijoittajan kiinnostuksen heräämään”, sanoo Palomäki. 

”Pelillisyys, uudenlaisen asiakaskokemuksen rakentaminen sekä hyperpersonointi ovat mielenkiintoisia teemoja sijoittajan näkökulmasta myös muodin parissa”, Teo lisää.  

Vinkki 2: Ota vastaan neuvoja 

Sijoittajan ja yrittäjän välillä liikkuu muutakin kuin raha. Kun sijoittaja lähtee mukaan rahoittamaan yritystä, yrittäjän on oltava valmis ottamaan vastaan neuvoja. Liiketoimintaa joutuu kehittämään sijoittajan haluamaan suuntaan.    

”Enkelisijoittajan ja yrittäjän yhteistyötä voisi kuvailla naimakaupaksi. Enkeli laittaa yritykseen omaa rahaansa, joten hän haluaa yrityksen parasta. Yhteistyö kestää usein useita vuosia, ja taloudellisen tuen lisäksi sijoittaja antaa toiminnan kehittämiseen henkistä pääomaa ja kokemuksensa”, kuvailee Mickelsson.  

”Kuten avioparit, myös sijoittaja ja yrittäjä kohtaavat sekä hyviä hetkiä että haasteita. Siksi luottamus on toimivan suhteen perusta myös bisneksessä.” 

Myös Karlsson korostaa, että sijoittajat haluavat kehittää yrityksiä parhaaseen potentiaaliinsa:  

”Tietysti toivomme, että yritykset, joihin sijoitamme, kasvavat. Siksi annamme rahan lisäksi käyttöön verkostomme ja asiantuntijuutemme. Tavoitteena on, että yrityksistä kehittyy vahvempia toimijoita markkinalla.” 

Vinkki 3: Kokoa ympärillesi osaava tiimi  

Ennen kuin sijoittajat laittavat rajojaan uusiin yrityksiin, ne läpivalaisevat potentiaalisen sijoituskohteen talouden ja tiimin. Ja erityisesti sijoittajat haluavat selvittää tiimiin yhteistyökyvyn ja osaamisen monipuolisuuden. 

”Monet yritykset ovat kaatuneet, koska tiimi ei toimi. Yhteistyön merkitystä ei voi korostaa tarpeeksi”, Mickelsson sanoo. 

Suomessa muotimarkkina on verrattain pieni, ja siksi erityisesti kansainvälisen kasvun mahdollisuus ja liiketoiminnan globaali skaalautuvuus herättävät sijoittajien mielenkiinnon.  

Vinkki 4: Varmista yrityksesi vastuullisuus 

Kansainvälisillä markkinoilla vastuullisuus on tekijä, josta sijoittajat eivät tingi. Karlsson kertoo H&M Groupin sijoittavan vain yrityksiin, jotka ovat vastuullisia. Linja on sama myös Lyra Venturesilla. 

”Emme sijoita yrityksiin, jotka aiheuttavat haittaa ympäristölle tai ihmisille”, Teo toteaa.  

Vinkki 5: Älä lannistu kieltävästä vastauksesta  

Entä jos sijoittaja sanoo ei kiitos? Se ei ole maailmanloppu. Toisinaan liikeidea ei ole sopiva sijoittajan suunnitelmiin, ja joskus tavoitteet tai tulevaisuuden näkymät eivät kohtaa.  

”Luotan vahvasti henkilökemioihin ja kohtaamisiin. Jos en usko, että juuri meidän yhteistyömme voisi johtaa menestykseen, en lähde rahoittamaan yrityksen toimintaa”, kertoo Kulvik.  

”Olemme kuulleet lähes 5 600 pitchausta, ja valikoimassamme on alle 50 yritystä. Suhdeluku on melko armoton. Joskus olemme jälkikäteen katuneet, että emme lähteneet yrityksen rahoittajaksi”, sanoo Palomäki. 

Oikean sijoittajan löytäminen vaatii sinnikkyyttä. Yhden ei voi olla toisen kyllä



Fashion Finlandin Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelu tarjoaa apua muun muassa rahoituksen hakemiseen.


Kuva Leena Aro

Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelu
Hankejohtaja Karri Jalkanen | karri.jalkanen@fafi.fi
Viestintäkonsultti Ilona Vuori | ilona.vuori@fafi.fi
Digikonsultti Petra Salonen | petra.salonen@fafi.fi

Rahoituskonsultti Oula Hyle | oula.hyle@fafi.fi
Vastuullisuuskonsultti Aino Kuusava | aino.kuusava@fafi.fi

Fashion Finlandin Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelua kehitetään Murroksesta menestykseen – Asiantuntijaverkosto muotikaupan transformaation tukena -hankkeessa. Hanketta tukee Euroopan sosiaalirahasto (ESR). Lisätietoa hankkeesta löydät RR-tietopalvelusta.

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.