Henna Lampinen on Vuoden nuori suunnittelija

Henna Lampinen on voittanut Vuoden nuori suunnittelija 2023 -kilpailun. Vuodesta 1995 alkaen järjestetyn kilpailun teema oli tänä vuonna ilo.

”Päätin lähestyä teemaa sitä kautta, mikä estää ihmisiä iloitsemasta ja liittyisi myös muotiin. Yksi sellainen on kehohäpeä. Jos käyttäisimme aikaamme vähemmän kehojemme häpeilyyn, koosta riippumatta, meillä jäisi enemmän aikaa kaikelle muulle, kuten esimerkiksi ilolle”, Lampinen kertoo tiedotteessa.

”Esimerkiksi lihavuus koetaan tänä päivänä sellaisena, mitä pitäisi osata aktiivisesti hävetä. Mielestäni niin ei kuitenkaan tarvitsisi olla.”

Lampinen on tehnyt kilpailutyöhön kuuluvat asukokonaisuudet kokoon 54. Vaatteet on valmistettu suurelta osin kierrätysmateriaaleista, kuten käytetyistä nahkatakeista, silkkipaidoista ja helmiäisnapeista. 

Aalto-yliopiston muodin maisteriohjelmasta valmistunut suunnittelija voitti vuonna 2019 kandidaatin työllään Kööpenhaminan muotiviikkojen yhteydessä jaettavan Designer’s Nest -kilpailun pääpalkinnon.

Lampinen palkitaan Suomen Messusäätiön lahjoittamalla 5 000 euron stipendillä. Hän on myös mukana Helsingin Messukeskuksessa lokakuussa järjestettävässä I love me -tapahtumassa.

NP Housukauppa laajeni Ruotsiin

104-vuotias suomalainen perheyritys NP Housukauppa avasi syyskuussa liikkeen Ruotsin Sundsvalliin. Noin sadantuhannen asukkaan Sundsvall on Ruotsin itärannikon toiseksi suurin kaupunki Tukholman jälkeen.

”Kasvu on tulevina vuosina haettava ulkomailta”, yrittäjäperheen neljättä sukupolvea edustava toimitusjohtaja Markus Rosendahl toteaa tiedotteessa.

Verkkokaupan ja myymälän avaaminen Ruotsiin on alkua voimakkaalle kansainvälistymiselle, johon on saatu rahoitusta Business Finlandilta. Tulevien vuosien aikana NP Housukauppa aikoo avata lisää myymälöitä ja shop in shop -myyntipisteitä sekä Suomeen että ulkomaille. Verkkokauppa avautuu Saksaan ja Tanskaan vielä tämän vuoden puolella. 

Rosendahl kiistää väitteet, joiden mukaan kivijalkamyymälöiden aika olisi ohi.

”Housut ovat vaatekaupassa edelleen palvelutuote. Uskomme, että digistä saa inspiraation ja sitten tuote ostetaan myymälästä.”

Noin 60 henkilöä työllistävällä yrityksellä on Suomessa 13 myymälää. Valikoimaan kuuluu naisten ja miesten housuja sekä vöitä ja asusteita.

Anna Lindh voitti Vuoden hääpukusuunnittelija -kilpailun

Vuoden hääpukusuunnittelijaksi on tänä vuonna valittu Anna Lindh. Seitsemättä kertaa järjestetty kilpailu ratkesi viime viikonloppuna Love me do -häätapahtuman yhteydessä.

Lindhin monipuoliseksi kehutun malliston kaikki osat ovat toisiinsa sopivia, joten morsian voi halutessaan muuttaa tyyliään juhlien mittaan vain yhtä vaatekappaletta vaihtamalla. Malliston puvut on tehty silkistä, mutta ovat toteutettavissa myös kierrätetystä kankaasta tai viskoosisekoitteesta.

Anna Lindh aloitti uransa vuonna 1998 pukuompelijana. Sittemmin hän on suorittanut vaatealan ammattikorkeakoulututkinnon ja valmistunut taiteen maisteriksi pääaineinaan vaatealan vastuullinen johtaminen ja kestävä kehitys. 

Billebeino avasi liikkeen Kämp Galleriaan

Suomalainen urheilu- ja muotivaatemerkki Billebeino on avannut kivijalkaliikkeen Helsingin Kämp Galleriaan. Liike on vuonna 2014 perustetun brändin ensimmäinen.

”Olemme mielestäni nyt siinä pisteessä, että voimme tuoda omaa tyyliämme, rohkeuttamme ja myös ripauksen tyylikästä vintagea Helsingin keskustan kivijalkaan. Lippulaivamyymälä antaa meille myös ensimmäistä kertaa mahdollisuuden esitellä monipuoliset mallistomme koko laajuudessaan”, sanoo brändin perustaja, entinen NHL-tähti Ville Leino tiedotteessa.

Uuden liikkeen kerrotaan rikkovan perinteisen myymäläkonseptin rajoja. Helposti muokattavassa tilassa tullaan järjestämään erilaisia tapahtumia, esiintymisiä ja keikkoja.


Teksti Johanna Rämö
Kuvat Mortti Saarnia, Hehkukuva ja brändit

Uutisvinkki tai juttuidea? Ota yhteyttä Fashion Finlandin toimitukseen
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.