Kuusi kotimaista brändiä yhdisti voimansa ja loi muotikeskittymän, jossa jokainen myytävä tuote on takuulla suomalainen.

Idea syntyi vuosi sitten. Teollisuuden ylijäämänahasta ja kotimaisesta poronnahasta kietaisuvöitä sekä koruja valmistavan Kiedon perustaja Eija Mäkinen oli turhautunut siihen, kuinka vaikeaa pienen yrityksen oli saada näkyvyyttä.

”Ei ollut olemassa suomalaisten muotiyrittäjien yhteisöä, eikä myöskään kauppapaikkaa, jonka tuotteiden kuluttaja voisi luottaa olevan sataprosenttisesti kotimaisia”, Mäkinen kertoo.

Niinpä hän päätti perustaa sellaisen. Tovin maanittelun jälkeen mukaan lähti viisi tuttua kanssayrittäjää. Sen jälkeen asiat tapahtuivat vauhdilla: muutamassa kuukaudessa kasassa oli valmis brändi nimeä ja logoa myöten sekä pystyssä suomikki.fi-verkkosivusto.

Tänä viikonloppuna Suomikki jalkautuu Tampereelle. Kauppakeskus Ratinan 300-neliöisessä pop-up-tilassa tuotteitaan myy kahdeksan kotimaista muotiyritystä: Kiedo, HUJAUS, OMMELLINEN, KAINO, feelK, Anette Ahokas Design sekä perustajabrändien joukkoon sittemmin lyöttäytyneet VILJAVA ja Second Chance. 

Suomikin perustajat toivottavat brändinsä alle tervetulleiksi kaikki kotimaiset muotiyrittäjät, jotka valmistavat tuotteensa Suomessa. Kuratointi suomikki.fi-verkkosivustolle on aloitettu, ja kiertäviä pop-upeja on tarkoitus järjestää lisää. Syksyllä Suomikki piipahtaa pääkaupunkiseudulla.

Suomikkilaisten tähtäimessä on kotimaisten muotiyrittäjien välinen tiivis ja toimiva yhteistyö. Synergian toivotaan mahdollistavan asioita, joita ei yksin tohtisi tavoitella.

”Tavoitteenamme on saada Suomeen lisää vaatevalmistajia ja materiaalituotantoa. Yksi haaveistamme on pysyvä fyysinen myymälä Suomikille. Riski on kevyempi kantaa, kun mukana on useita yrittäjiä”, Mäkinen sanoo.

Yhteistyöllä on pistetty pystyyn myös Ratinan pop-up. Kauppiaat ovat itse paikalla ja tavattavissa koko nelipäiväisen tapahtuman ajan. Luvassa on mallistojulkaisuja ja uusia tuotelanseerauksia – mutta ei alennuksia.

”Suomikki ei ole outlet-myymälä. Sesonkiajattelun ja alennuskampanjoiden sijaan tarjoamme asiakkaillemme aikaa kestäviä, laadukkaita ja satavarmasti suomalaisia tuotteita.”

Suomikki-pop-up kauppakeskus Ratinassa Tampereella 4.–7. toukokuuta

Kuva Suomikki

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Jani Niipola | jani.niipola@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.