Suomalainen Lova valmistaa kotimaisesta lampaanvillasta neulepaketteja, joiden avulla kuka vain pääsee nauttimaan käsillä tekemisestä. Samalla muuten hukkaan heitettävä villa saa uuden elämän.

Neulominen on nyt ennennäkemättömän trendikästä ja suosittua. Silti osa suomalaisesta lampaanvillasta päätyy hävitettäväksi ja lanka puikkoihimme tuodaan ulkomailta. 

”Suomalaista lampaanvillaa syntyy lammastilojen sivutuotteena. Sitä hyödynnetään edelleen liian vähän, vaikka tilanne onkin parantunut viime vuosina”, sanoo suomalaisesta villasta lankoja ja neulepaketteja kuluttajille valmistavan Lovan perustaja Melissa Kanerva.

Hukkaan heitetty villa oli yksi syy Lovan perustamiselle. Myös muodin kuluttamisen ongelmallisuus eli alan vaikutus ympäristöön painoi vaakakupissa.

Lova tarjoaa neulepaketteja, jotka sisältävät materiaalit, tarvikkeet ja ohjeet. Suosituimmalla paketilla syntyy Amelia-kypärähuppu. 

”Ei ole väliä, onko aikaisemmin neulonut, koska paketeillamme kuka vain osaa tehdä tuotteen. Ei tarvitse pohtia puikkojen kokoa tai sopivaa lankaa, kun kaikki tulee valmiina paketissa. Myös neuleohjeet ovat hyvin yksinkertaisia.”

Lovalla on myynnissä myös pelkkiä lankoja ja valmiita neuletuotteita. Lankojen villa on peräisin eri lammastiloilta ympäri Suomea. 

Kanerva kertoo ommelleensa aina paljon vaatteita itselleen. Hän ajattelee, että kun vaatteen valmistamisen eteen näkee vaivaa, osaa sitä arvostaa enemmän kuin kaupan rekistä haettua tuotetta. Sama päti neulomiseen, johon Kanerva hurahti muutama vuosi sitten.

”Muodin sykli hidastuu automaattisesti, jos vaatteet valmistaa itse. Itse tehtyyn tuotteeseen syntyy helpommin tunneside ja sitä kautta arvostus. Myös vaatteen tekemisen prosessi on jo osa muodista nauttimista.”

Lovaa ei perustettu mutu-tuntumalla suin päin, vaan konseptin toimivuutta testattiin ensin.

”Vuonna 2020 testasimme ideaa digimaailmasta tutuilla opeilla ja rakensimme kevyemmän testiversion verkkokaupasta. Teimme myös sometilin ja katsoimme, kiinnostaisiko ihmisiä tällaiset neulepaketit.”

Ja kiinnostivathan ne. Koronapandemia oli ajanut ihmiset koteihinsa ja käsitöiden pariin. Suomessa jylläsi oikea neulomisbuumi: neuloosi. Tämän buumin vanavedessä perustettiin Lova vuonna 2021.

Kanervalla on pitkän linjan tausta muotoilualalla ja muotiin liittyvissä startup-yrityksissä. Hän on valmistunut kauppakorkeakoulusta, mutta opiskellut myös tekstiilialaa. Siksi muotialan nurjat puolet eivät tulleet Kanervalle yllätyksenä.

”Tekstiilialalle minut ajoi silkka intohimo, koska sen haasteet, kuten markkinan pienuus sekä rahoituksen hankinnan vaikeus, olivat tiedossa jo alusta lähtien.”

Kanerva perusti yrityksen yhdessä Eeva Hellstenin kanssa. 

”Eevan tausta on digimaailmassa. Hän toi sieltä mukanaan käytäntöjä, kuten yritysidean testaamisen ennen isoja satsauksia. Tällä hetkellä Eeva on vähemmän operatiivisessa toiminnassa mukana, mutta kaikki suuret päätökset teemme yhdessä.”

Myöhemmin Lovaan on liittynyt pienemmällä osakkuudella myös viestinnän asiantuntija Noora Arantola.

Lovan perustamisen aikoihin kotimaista villaa hyödynnettiin heikosti. Yksi syy tähän oli villan hinta. Lampureille maksettava korvaus oli niin pieni, ettei sillä kattanut edes keritsimisen kustannuksia tai kuljetuksia. Viime vuosien aikana tilanne on parantunut, mutta kehittämisen varaa on edelleen.

Lovan käyttämä villa valmistetaan langaksi Pirtin Kehräämössä Mikkelin Hiirolassa. Kehräämö on yli 70-vuotias ja suomalaisen lampaanvillan suurin jatkojalostaja. Pienet lankaerät värjätään käsin Porissa Kehräämö Mustalampaassa ja suuremmat värierät tehdään kyröskoskelaisessa perheyrityksessä, PMK-värjäämössä. Lovan neulepakettien mallit tilataan eri suunnittelijoilta. Malleja ovat suunnitelleet muun muassa Reetta PellikkaAnniliina Salmi ja Jenni Alava.

Lovan visuaaliseen puoleen on panostettu heti alusta saakka. Visuaalinen ilme tilattiin Gut Studiolta, ja brändikuvia on ollut toteuttamassa liuta ulkopuolisia.

”Halusin heti alusta saakka tehdä brändin, joka kestää kansainvälistä vertailua. En halunnut, että brändi näyttää puuhastelulta, vaikka olenkin tehnyt Lovaa muun työn ohessa”, Kanerva sanoo.

Lovan sosiaalisen median tilien päivittämisestä vastaa Noora Arantola. Somen kautta brändi pompahtikin monien tietoisuuteen lokakuussa 2021. Silloin Lova teki yhteistyökampanjan mediapersoona Veronica Verhon kanssa. 

Verho on tuonut neulomista omissa somekanavissaan esille vahvasti, ja siksi Kanerva koki yhteistyön sopivaksi juuri hänen kanssaan. Verho on todennut neulomisen merkitsevän hänelle rauhaa, raivoa, luovuutta ja rakkautta.

”Yhteistyö oli ensimmäisiä isoja kampanjoitamme. Saimme sillä vietyä neulomisen sanomaa isosti eteenpäin ja brändimme nousi ihmisten tietoisuuteen, mikä sitten näkyi myyntinä.”

Lovan ensimmäinen vuosi 2021 jäi plussan puolelle, mutta kasvu hidastui viime vuonna. Vaikka viime vuosi oli monille alan toimijoille haastava, helpotti Lovan tilannetta se, että sen varasto koostuu lankakeristä, joista voidaan neuloa mitä tahansa tuotteita.

”Meillä on palaset kunnossa, mutta isoon kasvuun tarvitsee ulkopuolista rahoitusta. Jollain muulla toimialalla yritys olisi mahdollisesti jo saanut rahoituksen samanlaisen näytön jälkeen kuin meidän ensimmäinen vuotemme. Tähtäämme kansainvälisille markkinoille, mutta asiat ovat ottaneet enemmän aikaa kuin alun perin oli suunnitelmissa.”

Tulevaisuus näyttää kuitenkin valoisalta, sillä neuloosi pitää suomalaisia otteessaan.

”Osa asiakkaista tekee jo seitsemänsiä tilauksia. On myös tilanteita, joissa asiakas on perustanut Instagramiin oman neulekanavan ja kiittelee myöhemmin Lovan toimineen innoittajana tiellä käsillä tekemisen pariin.”



Kuvat Lova

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.