Ylen Uuden Musiikin Kilpailun lauantainen finaali tarjoili lavan täydeltä silmänruokaa rokkitähtimuodin ja suomalaisen suunnittelun ystäville.

Suomen suurin musiikkishow on jälleen koettu ja tämän vuoden Euroviisu-edustaja selvinnyt. Turun Logomossa järjestetyssä Uuden Musiikin Kilpailun (UMK) finaalissa nähtiin lauantaina pulssia nostattavia esityksiä ja mielettömiä asukokonaisuuksia, kun Euroviisu-paikasta kilpailivat Keira, Benjamin, Robin Packalen, Lxandra, Käärijä, KUUMAA ja Portion Boys.

Vaikka seitsikosta vain Käärijä lunasti esityksellään itselleen menolipun viisuihin, esiintymisasuissa oli pelkkiä voittajia.

Suurin osa asuista oli valmistettu Ylen puvustossa, jossa UMK-asujen kimpussa työskentelee kymmenhenkinen tiimi aitoja ammattilaisia: puvustajia, vaattureita ja ompelijoita. Tiimiä luotsaa pukusuunnittelija Elina Lario. Kokeneiden osaajien lisäksi joukossa oli tällä kertaa myös tuoreita tekijöitä. 

”Lxandran neuleasun on suunnitellut ja valmistanut Aalto-yliopistossa opiskeleva Aleksandra Hellberg”, Lario kertoo.

Yhdeksän vuoden ajan UMK-artisteille pukuja suunnitellut Lario nostaa tämän vuoden asuista esiin yhden poikkeuksellisen asian.

”Kenelläkään ei ollut mustaa päällä, vaan artistien yllä nähtiin värikkäitä juttuja.”

Esiintymisasut suunnitellaan ja toteutetaan tiiviissä yhteistyössä artistien ja heidän taustatiimiensä kanssa. Artistien toiveiden lisäksi huomioidaan paljon muutakin. 

”Finalistien lavaesitysten tulee olla eheitä kokonaisuuksia. On tärkeää, että asu, lavastus ja valot puhuvat kaikki samaa kieltä ja tukevat artistin esitystä.”

Ylen puvustolaisten lisäksi UMK-pukutiimiin kuuluu kaksi kokenutta muodin ammattilaista: stylisti Vesa Silver ja muotisuunnittelija Teemu Muurimäki. He vastaavat yhdessä Larion kanssa esiintyjien asujen suunnittelusta.

Silver on pukenut finaalin juontanutta muusikko Samu Haberia esiintymislavoille jo parin vuoden ajan. Suuri yleisö on tottunut näkemään Haberin rennosti valkoisessa t-paidassa ja farkuissa, mutta lauantai-iltana hänen päällään nähtiin kuitenkin jotain ihan muuta.

”Samu ymmärsi hyvin, että UMK on tilanne, joka vaatii näyttäviä asuja. Hän todella poistui omalta mukavuusalueeltaan ja heittäytyi ennakkoluulottomasti kokeilemaan uutta – ja lopulta innostui valituista asuista jopa niin paljon, että alkoi pohtia oman artistityylinsä päivittämistä”, Silver kertoo. 

Muurimäki oli mukana kolmatta kertaa. Tutussa tiimissä yhteistyö toimi.

”Roolimme ovat hioutuneet niin, että jokaisen vahvuudet pääsevät esiin. Puskemme toisiamme saavutuksiin, jollaisiin ei yksin yltäisi. Kyse on valtavan suuresta ja suuritöisestä puvustuksesta”, Muurimäki sanoo.

Iltapuvuistaan tunnettu suunnittelija tekee paljon myös teatteripuvustuksia.

”Teatteriesityksiin teen tarinallisia vaatteita, joissa aikakaudelle tyypilliset piirteet yhdistyvät mielikuvitukseen. Artistivaatteet taas linkittyvät voimakkaasti muotiin. Lauantaina lavalla nähtiin nykypäivän rocktähtiä.”

Artistien lisäksi pukutiimi huolehtii myös tanssijoiden, bändien ja väliaikaesiintyjien asuista. Vaikka työtä on paljon, kaikki tehdään pieteetillä alusta loppuun. Saattaahan mikä tahansa asuista olla se, joka nähdään lopulta tänä vuonna Liverpoolissa Isossa-Britanniassa järjestettävissä Euroviisuissa.

”Kankaita haettiin Villisilkki-kangaskaupasta ja tilattiin Italiasta saakka. Asuissa oli paljon käsityötä vaatineita yksityiskohtia. Robinin takkiin ei löytynyt oikean värisiä valmisnappeja, joten lopulta napit maalattiin kynsilakalla oikean värisiksi. Portion Boysin asuihin taas liimattiin käsin Ylen varastosta löytyneitä Swarovskin strasseja”, Muurimäki kertoo.

Vaikka finaali on ohi, UMK-pukutiimin työ jatkuu. Seuraavaksi suunnitellaan ja valmistetaan matkagarderobi Käärijälle Liverpoolia varten.

UMK-finaalin juontanut muusikko Samu Haber oli puettu kauttaaltaan kotimaiseen. Haberin yllä nähtiin illan aikana Turolta tilattu mittapuku sekä asukokonaisuus Latimerin tuoreesta mallistosta.
Keiran yllä nähtiin denimiä. Artistin toiveesta asussa oli viitteitä K-pop-tyylistä. Farkkuasua koristi ketjuista tehty näyttävä lannevyö, joka palautti muistiin vuosituhanteen vaihteen.
Robin Packalenin esiintyi mittatilauksena tehdyssä kolmiosaisessa asussa, johon kuului paljettipoolo, housut ja pitkä takki, jonka napit saatiin halutun värisiksi kynsilakalla. Inspiraatiota asuun oli haettu 70-luvun diskosta. 
Lxandran asu oli Aalto-yliopistossa opiskelevan Aleksandra Hellbergin neuloma. Luonnonvalkoinen kokonaisuus oli ekologinen, sillä Hellberg käyttää lankojen värjäämiseen ainoastaan luonnonmateriaaleja.
Sinisissä sävyissä esiintyneen KUUMAA-yhtyeen asut kuvastivat kukin kantajansa persoonaa. Yhteistä asuille oli rentous.
Benjaminin verenpunainen asu ei jättänyt kylmäksi. Kiiltonahkainen yläosa muistutti korsettia. Ohuissa villakangashousuissa oli korkea vyötärö ja leveät lahkeet.
Portion Boys -yhtyeen jäsenien asuissa oli otettu huomioon kunkin jäsenen oma tyyli. Yhdistävänä tekijänä oli valkoinen väri ja hopeiset yksityiskohdat. Vaatteiden kimallus oli peräisin niihin käsin ommelluista Swarovskin strasseista.
Käärijän vihreä finaaliasu oli jatkoa UMK-musiikkivideossa nähdylle tyylille. Mielikuvituksellinen asu oli suunniteltu ideakuvien pohjalta.


Kuvat Nelli Kenttä ja Miikka Varila

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.