Fashion Finland on ollut jäsenyritystensä tukena ja turvana muodin muutosvirroissa jo yli 100 vuotta. Työ jatkuu yhä monipuolisempana ja vaikuttavampana, kuten tälläkin viikolla.


Muotikauppiaat hermostuivat pahemman kerran. Tällä viikolla hallitus laittoi pikaisesti uudet rajoitukset kahviloiden ja ravintoloiden aukioloajoille. Tempoileva koronastrategia ja ennakoimattomat rajoitukset kurjistavat jo ennestään vaikeaa kaupan tilannetta – eivätkä päättäjät ole kertoneet mitään siitä, kuinka niiden asettamista rajoituksista koituvat menetykset korvataan. Siksi muotikauppiaat ovat nyt ottaneet asiaan näkyvästi kantaa.

Fashion Finland uutisoi aiheesta heti tuoreeltaan. Viestimme levisi laajalle, ja Fashion Finlandin hallituksen jäsen, Relove-ketjun perustaja Noora Hautakangas on ollut näkyvästi esillä eri medioissa puhumassa yrittäjien puolesta ja viemässä muotikaupan ja Fashion Finlandin jäsenten viestiä koko Suomen tietoisuuteen.

Yhdessä olemme enemmän: pelkästään sosiaalisen median kanavissa Hautakankaan hätähuuto on tavoittanut ja keskusteluttanut jo lähes 100 000 ihmistä.

Fashion Finland on paitsi muodin tärkeimpiä uutiskanavia Suomessa myös muotikaupan vaikuttaja ja jäsentensä ääni. Kauttamme jäsenet saavat apua, tukea, tietoa ja turvaa toimintaansa myös jatkossa. 

Vuonna 2021 Fashion Finland pyrki toiminnallaan ensisijaisesti tukemaan koronan kanssa kamppailevia kauppiaita – ja myös auttamaan jäsenyrityksiä pysymään mukana muotikaupan muutoksissa.

Vaikutimme päättäjiin ja etsimme ratkaisuja koronakamppailuun

Korona ei hellittänyt otetaan suomalaisesta yhteiskunnasta eikä muotikaupasta vuonna 2021. Alkuvuoden pahentuneessa virustilanteessa etsimme vaihtoehtoja liikkumisrajoituksille yhdessä Suomen yrittäjien kanssa. Laadimme yhteistyössä Muoti- ja urheilukauppa ry:n kanssa vetoomuksen elinkeinoministeri Mika Lintilälle ja vaadimme muotiyrittäjille parempia kustannustukia.

Maaliskuussa hallituksen koronarajoitukset uhkasivat ajaa erityisesti pienet muotiyrittäjät ja kivijalkakauppiaat entistäkin ahtaammalle. Suomen hallitukselle osoitetussa vetoomuksessa vastustimme tuolloin kaavailtua ulkonaliikkumiskieltoa ja vaadimme hallitukselta selkeämpää viestintää. Saimme viestimme läpi useissa eri medioissa Fashion Finlandin hallituksen puheenjohtaja Andreas Ögårdin ja liiketoimintajohtaja Sami Sykön suulla. Eikä liikkumisrajoituksia laitettu käytäntöön.

Keväällä teimme Opetus- ja kulttuuriministeriön tuella suunnitelman mahdollisen Muodin tiedotuskeskuksen perustamiseksi – ja otimme suunnitteluun mukaan myös jäsenemme. Loppuvuodesta tartuimme entistä tiukemmin keskustojen kivijalkakauppaa kohdanneeseen ongelmaan – tyhjentyviin kauppatiloihin ja -katuihin. Tuolloin kysyimme myös Helsingin kaupungilta, mitä se aikoo tehdä ydinkeskustan autioitumisen estämiseksi. 

Fashion Finlandin hallituksen jäsen, yrittäjä Noora Hautakangas on tuonut näkyvästi muotikauppiaiden ääntä kuuluviin.

Järjestimme tapahtumia ja maksuttomia koulutuksia

Keväällä järjestimme jälleen suositun Muotipippalot-tempauksen, jonka tarkoituksena on kannustaa asiakkaita vierailemaan paikallisissa kivijalkamyymälöissä ja verkkokaupoissa. Tempaukseen osallistui yli 60 muotikauppaa ympäri Suomen.

Keväällä järjestimme yhdessä koulutuskeskus Careerian kanssa Muodin myyntispesialisti -koulutuksen. Koulutus sai erinomaista palautetta opiskelijoilta. Syksyllä alkoi uusi haku kevään 2022 koulutukseen.

Syksyllä 20 muotiyrittäjää pääsi mukaan toista kertaa järjestettyyn FAFI Sales Excellence -verkkokauppakoulutusohjelmaan, jossa alan ammattilaiset saavat neuvoja muun muassa digitaaliseen markkinointiin, asiakashankintaan sekä verkkokaupan kasvattamiseen.

Syksyn 2021 merkittävä avaus oli Fashion Finlandin Muotikaupan muodonmuutos -hanke. Hämeen ELY-keskuksen ja Euroopan sosiaalirahaston tukema hanke lanseerattiin elokuussa, ja sen on tarkoitus auttaa eteläsuomalaisia muotikaupan yrityksiä toimintansa digitalisoimisessa ja kansainvälistämisessä. Ilmoittautuminen maksuttomaan neuvontapalveluun on edelleen käynnissä.

Taustoitimme ajankohtaisia kaupan ilmiöitä

Yksi Fashion Finlandin tärkeimmistä tavoitteista on auttaa jäsenyrityksiä kehittämään liiketoimintaansa vastamaan nykypäivän ja tulevaisuuden tarpeita. Vuoden 2021 aikana kerroimme useista merkittävistä kaupan alaa puhuttaneista ilmiöistä: ostossovelluksista, live shoppingista, viherpesusta ja Brexitistä – sekä katsoimme tietenkin myös tulevaisuuteen.

Päästimme yrittäjät ääneen

Fashion Finlandin verkkosivusto fafi.fi paitsi seuraa muotikaupan arkea myös antaa äänen yksittäisille Fafin jäsenille ja muotialan yrittäjille. Viime vuoden aikana sivuillamme otettiin kantaa muun muassa paikallisen sopimisen ja vastuullisen muodin puolesta.

Kokosimme vinkkejä yhteisömme jäsenille

Haluamme on olla konkreettiseksi hyödyksi yhteisömme jäsenille, ja siksi julkaisemme säännöllisesti juttuja, joista muotikauppiaat saavat ideoita, vinkkejä ja ajatuksia liiketoimintansa kehittämiseen. Viime vuonna välitimme tietoa ja annoimme neuvoja muun muassa parempaan asiakaspalveluun ja nettipetosten välttämiseen.

Ja tietenkin toimme esiin liudan suomalaisen muodin onnistumisia.

Vuoden alussa Fashion Finland palkittiin työstään, kun Suomen Yrittäjät valitsi Fafin vuoden 2020 toimialajärjestöksi. Tunnustuksen perusteissa kiitettiin uudistumiskykyä, ennakkoluulottomuutta ja monipuolista verkkomediaa, jonka kautta jäseniä palvelemme.


KuvaLeena Aro ja Noora Hautakangas

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Viestintäpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *