Puhelimistamme löytyvät applikaatiot paljastavat, mistä muotia nyt ostetaan. Zalando on Suomen käytetyin ostossovellus, tunnetut halpamuotinimet seuraavat perässä, kertoo Kaupan liiton tuore katsaus.


Viime vuonna muotikauppa otti digitaalisen harppauksen. Ja kun kauppa verkossa kasvoi, monille muotikaupoille se tarkoitti konkurssiuutisia ja satojen myymälöiden sulkemisia.

Esimerkiksi saksalainen verkkokauppajätti Zalando takoi viime vuonna ennätysmyyntinsä. Kaupan liitto kertoo, että lokakuussa Zalando oli päivittäisillä käyttäjämäärillä mitattuna käytetyin iPhonen ostossovellus Suomessa. Se ylsi kymmenen käytetyimmän joukkoon myös Android-puhelimissa.

Toiseksi käytetyin applikaatio oli aasialaisia halpatuotteita myyvä amerikkalainen kauppa-alusta Wish. Sen jälkeen tulivat maksupalveluntarjoaja Klarna, muotiketju H&M, käytettyä muotia myyvä Zadaa ja brittiläinen pikamuotijätti Asos.

Ostossovellusten kärkipaikoilla komeilevat monet muotia myyvät applikaatiot – ja se kertoo, että vaatekauppa todella kasvaa mobiilissa. Näin ennusti myös Fashion Finland viime kesänä.

Ei-muotia myyvistä kauppasovelluksista suosituimpiin ylsivät autojen varaosia myyvä Autodoc ja ruokaketju Lidlin sovellus. Ladatuimmat lifestyle-sovellukset Suomessa olivat käytetyn tavaran markkinapaikka Tori.fi sekä kuvajakopalvelu Pinterest.


Zalando on käytetyin ostossovellus suomalaisissa iPhone-puhelimissa.


Yllättävää on se, että vaikka vastuullisuudesta puhutaan paljon, todellisuudessa pikamuodin suosio ei ole kadonnut.

Wishin lisäksi toisen kiinalaista halpamuotia myyvän eli SHEIN-mobiilisovelluksen käyttäjämäärät ovat kasvaneet vuodessa niin, että applikaatio yltää nyt Suomessakin kymmenen suosituimman listalle.

– Tämä kuvastaa hyvin sitä, että halpamuodille on kysyntää ja kansainvälinen kilpailu alalla kiristyy entisestään, sanoo Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja.

Suomalaisesta näkökulmasta ongelma on tämä: kotimaisten kauppiaiden on vaikea kilpailla kiinalaisten nettikauppojen ja mobiilisovellusten kanssa, sillä suomalaisten on maksettava verot ja tullit, mutta kiinalaisten ei – ainakaan aina.

Kaupan liiton mukaan kansainvälinen postisopimusjärjestelmä ja myös Kiinan valtio edesauttavat halpojen ”Kiina-nyssäköiden” suosiota Euroopassa – myös Suomessa. Lähetyksistä maksetaan harvoin arvonlisäveroa, saati tulleja, kun myyjä ilmoittaa ostoksen alittavan 22 euron rajan.

Sen sijaan amerikkalaisen verkkokauppajätti Amazonin tulo Ruotsiin ei ainakaan vielä ole ravistellut Pohjoismaita, kuten aluksi pelättiin. Kaupan liiton mukaan Amazonin ostossovelluksen käyttäjämäärät eivät vielä lokakuussa nousseet merkittävästi missään Pohjoismaassa – paitsi jonkin verran Suomessa.

– Toki itse alusta avattiin aivan lokakuun lopussa, mutta huhumylly asiasta pyöri koko vuoden julkisuudessa ja lisäsi mielenkiintoa Amazonia kohtaan, sanoo Kurjenoja.



Kuvat Zalando


Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *