Koronavirus on pysäyttänyt muodin myynnin kiviljalkakaupoissa, mutta osa kauppiaista on onnistunut kasvattamaan myyntiään verkossa. Yksi myy ennätysmäärän tuotteita kansainvälisen verkkokaupan kautta, toinen menestyy kauppaamalla helposti postiluukusta sujahtavia tuotteita.


My o Myn myymälässä Kämp Galleriassa notkuu iso pino vaatepaketteja. Niistä 70 on lähdössä maailmalle ja muutama Suomeen. My o My käy verkkokauppaa Farfetchin välityksellä. Se on ylellisiin muotituotteisiin erikoistunut digitaalinen myyntialusta, jossa sadat tasokkaat muotibrändit ja -liikkeet myyvät tuotteitaan ja tavoittavat kuluttajat eri puolilla maailmaa.

– Normaalioloissa myynnistä noin puolet tapahtuu Farfetchin kautta, ja nyt sieltä tulee 80 prosenttia kaikesta myynnistä. Viime vuoteen verrattuna nettimyynti on kasvanut 128 prosenttia. Olisin ihan lirissä ilman Farfetchin mahdollistamaa globaalia nettikauppaa, kertoo My o Myn yrittäjä Pauliina Louhiluoto.

Myös oman paikallisen verkkokaupan perustaminen on käynyt Louhiluodolla mielessä. Hän kuitenkin kokee, ettei se ole pienelle Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevalle putiikille kannattava veto.

– Niillä tuloilla tuskin maksaisin Kämp Gallerian kovia vuokria.

Louhiluoto on kehottanut suomalaisia asiakkaitaan käyttämään Farfetchia tuotevalikoiman selaamiseen ja sen jälkeen ottamaan häneen yhteyttä suoraan. Tuotteita voi tilata sovitukseen omaan kotiin.

– Samoja tuotteita ostetaan kuin ennenkin. Vapaa-ajan muotia ja urheiluvaatteita menee ehkä hieman enemmän ja juhlamekkoja vähemmän. Kategoriana juhlavaatteet kärsivät eniten, koska ei vielä tiedetä, miten kesällä päästään pitämään juhlia.

My o Myn menestyminen verkossa kertoo paljon kaupan tilasta koronaviruksen aikana. Vaikka kivijalka on nyt vaikeuksissa, osa kaupoista takoo ennätyksiä netissä. Fashion Finland uutisoi aiemmin, että kaikkien tavaroiden tilausmäärät verkossa kasvoivat Suomessa maaliskuun kahdella viimeisellä viikolla 60 prosenttia. Vilkas Groupin toteuttamassa mittauksessa oli mukana 2000 kotimaista verkkokauppaa.

Samansuuntainen on ollut kehitys myös alusasujen erikoisliikkeessä Meritta Brassa. Yrityksestä kerrotaan, että heidänkin verkkokaupassaan myynti on kasvanut tasaisesti koko koronapandemian ajan. Meritta Bran kivijalkaliikkeet Loviisassa ja Kotkassa ovat suljettuina, mutta statistiikka näyttää, että moni näiden kahden kaupungin kanta-asiakkaista on löytänyt verkkoon.

Pienikokoisia tuotteita on erityisen helppo myydä pandemian aikana, sillä niitä ei tarvitse käydä noutamassa esimerkiksi postista.

– Naisten alusasuja ja esimerkiksi kaarituettomia liivejä on helppo tilata, koska ne mahtuvat läpi suoraan postiluukusta kirjetilauksina. Nyt on myyty paljon pehmeitä kotoiluliivejä ja urheiluliivejä, kertoo kauppias Meritta Viljakainen.

Laatumuodin myyntialusta Farfetch on ollut suomalaisen muotikauppa My o Myn pelastus koronakriisissä.
Helposti postitettavat tuotteet käyvät nyt kaupaksi. Verkkokauppapaikka Weecosissa myydään esimerkiksi La Kivan koruja.


Pienistä, kevyistä ja helposti postitettavista tuotteista on hyötynyt myös vastuullista muotia myyvä verkkokauppapaikka Weecos. Se kertoi Fashion Finlandille jo aiemmin tässä kuussa, että kaupaksi käyvät nyt erityisesti kotimaiset korut – ne sujahtavat vaivatta kuluttajien koteihin postiluukun kautta.

Weecosin verkkokaupan liikevaihto oli huhtikuun alussa huipussaan. Verkkokaupalla menee edelleen hyvin, vaikka vauhti onkin hieman tasaantunut. Weecosin toimitusjohtaja Hanna Lusila kertoo nyt, että koko korona-ajalta kokonaismyynti on kasvanut 91 prosenttia ja yksittäisten ostojen määrä 125 prosenttia.

Asiakkaat ovat löytäneet verkkoon myös vaatekauppaketju Kekäleellä.

– Käytännössä viimeisten 30 päivän aikana myyntiluvut verkossa ovat olleet samaa luokkaa kuin joulukaupan parhaina päivinä. Lastenvaatteita ja kevättakkeja ostetaan nyt eniten, kommentoi Kekäleen verkkokauppapäällikkö Eetu Karppanen.

Lastenvaatteita kauppaava Reima menestyy sekin verkossa. Yritys kertoo nettimyyntinsä voimistuneen merkittävästi sitä mukaa, kun liikkeet ovat sulkeneet oviaan. Reiman verkkokauppa toimii 40 maassa.

– Maissa, joissa on tiukempia ulkonaliikkumisrajoituksia, myydään nyt huomattavan paljon kotioloihin sopivia sisävaatteita. Sitten taas esimerkiksi Pohjoismaissa, joissa saa yhä ulkoilla, menee paljon ulkovaatteita. Myös kenkiä myydään nyt yllättävän paljon, kertoo Reiman digitaalisen liiketoiminnan johtaja Heikki Lempinen.

Kauppa käy kohisten myös Zalandolla. Verkkokauppajätti kertoo, että viime vuoteen verrattuna Zalandolta ostetaan nyt jopa kaksi kertaa enemmän collegepaitoja, -housuja ja sukkia sekä urheiluvälineitä. Suosituimpia brändejä ovat esimerkiksi Adidas, Nike, Tommy Jeans sekä Happy Socks.

Kauneus- ja kosmetiikkatuotteitakin myydään Zalandolla kolme kertaa niin paljon kuin viime vuonna. Kotikylpylät ja hemmotteluhetket näyttävät olevan asuntoihinsa eristäytyneiden kuluttajien mieleen – suosittuja tuotteita ovat kynttilät, kasvonaamiot, kynsituotteet ja käsisaippuat.


Teksti Ida Rantala Kuvat Zalando, Farfetch, La Kiva

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *