Haluamme myydä tuotteita, jotka on valmistettu inhimillisissä olosuhteissa ja kohtuullista palkkaa vastaan, kirjoittaa NP Housukaupan Satu Latvatalo.


Olemme saaneet viime aikoina runsaasti kritiikkiä korkeista hinnoistamme. Kaikki lähti siitä, että kohdensimme sosiaalisen median mainontaa ja asiakasprofiilia uudelleen. Mainontaan laitettiin lisää rahaa, tavoitteena saada yritykselle suurempaa näkyvyyttä. Samalla kohderyhmän ikäkirjo kasvoi.

Uudessa mainoksessa mainostettiin kevään uutuusfarkkuja, joiden hinta on 119 euroa. Farkut on valmistettu Italiassa – tutulla tehtaalla, jossa tiedämme laadun olevan priimaa.

Kohdeyleisön kasvaessa mainos alkoi ehkä näkyä ihmisille, jotka ovat tottuneet edullisempiin hintoihin. Palautetta alkoi tulla välittömästi: järkyttävä hinta, täysin ylihinnoiteltu, hinta törkeen suolainen, en osta noin kalliita koskaan. Näin kuuluivat kommentit, joita tuli Facebookissa useita kymmeniä.

Keskustelu kävi kiivaana puolesta ja vastaan. Somessa kommentointikentät kuumenevat hetkessä, ja samanmieliset löytävät nopeasti toisensa. Jotkut uskolliset asiakkaamme alkoivat puolustaa yritystämme ja laadukkaita tuotteitamme. Joku yrittäjäkin tuli kommentoimaan, ettei vastuullinen muoti ole ilmaista.

Vastuullinen muoti maksaa, ja niin sen kuuluukin maksaa. Osallistuimme yrityksenä some-kommentointiin, koska tuntui tarpeelliselta avata tietoutta vaatteiden valmistuksesta. Tuskin olemme asian kanssa yksin – uskon ja tiedän, että moni Euroopassa vaatteensa valmistava suomalainen kauppias ja muotifirma painii kovan hintapaineen kanssa.

Vaatteen hintaa voi olla vaikea ymmärtää, jos ei ole ollut tekemisissä vaatetuotannon kanssa. Kaikkiin tehtaisiin edes vaatteiden valmistuttajat eivät pääse käymään. Ne ovat alihankkijan alihankkijoita ja toimivat niin kaukana työn vastaanottavasta yrityksestä, ettei niiden toimintatapoja ja työolosuhteita voi edes tarkkailla. Länsimaalaisille toimijoille näytetään yleensä vain se puhtoinen puoli – tarjotaan virvokkeita ilmastoidussa showroomissa, isojen toimistopöytien äärellä.

On tehtaita, joissa nuorimmat työntekijät luikkivat piiloon, kun länsimaalainen saapuu paikalle. Paikkoja, joissa vessat muistuttavat seinille räjähtänyttä tunkiota. Vierailijat koitetaan pitää niistä loitolla, mutta lämpöinen lemu leijailee kuitenkin ilmassa ja muistuttaa, että joku työskentelee näissä olosuhteissa jokaikinen päivä. On myös valmistajia, joiden pimeät hikipajat sijaitsevat avoviemäreiden vieressä ja paikkojen perushygienia on vähintäänkin kyseenalaista.

Tällainen on hinta, kun asiakas haluaa halvan tuotteen.

En tiedä, miettikö Facebook-kommentoija, mitä hänen maksamistaan 30 euron housuista jää käteen tehdastyöläiselle ja minkälaisissa olosuhteissa vaate on tehty. Tuskin. Kuluttaja säästi ja se riitti. Moraali tai vastuulliset tuotanto-olot ovat olleet ostovaiheessa liian kaukaisia ajatuksia.

Kuinka pitkälle tällainen ajatusmaailma kantaa?

Jokaisen meistä on joskus hyvä pysähtyä miettimään, tekisikö itse housuja muutaman sentin tuntipalkalla olosuhteissa, joissa oma terveys vaarantuu. Tai haluaako olla mukana jatkamassa muotiteollisuuden piintynyttä perinnettä, jossa vastuullisuus lakaistaan pölypalloina seuraavien housujemme materiaaliksi?

Jokainen tuotteen tekemiseen osallistuva ansaitsee palkkansa tehdystä työstä – oli kyseessä kaavoittaja, leikkaaja, ompelija, viimeistelijä, pakkaaja, kuvaaja tai myyjä. Ja siitä työstä kuluttajien pitäisi oppia maksamaan.

Mielestäni 119 euroa Italiassa tehdyistä farkuista on kilpailukykyinen hinta. Muut tuotteemme tehdään tutuilla tehtailla Virossa ja Turkissa. Niissä voimme luottaa laatuun, ja tehtaillakin pääsee vierailemaan vapaasti.

Onneksi meillä on yhä vastuullisesti toimivia muotiyrityksiä Suomessa. Harmittavasti moni taipuu silti asiakkaiden painostuksen alla ja sortuu halvempiin tuotantopaikkoihin.

Me emme halua olla osana sitä. 

Satu Latvatalo
Markkinoinninkehittäjä 
NP housukauppa Lahti



Fashion Finlandin uudessa Kauppias ottaa kantaa -juttusarjassa julkaistaan muotialan yrittäjien ja luovan työn tekijöiden mielipidekirjoituksia muotikauppaan ja vaatealaan liittyvistä tärkeistä ja ajankohtaisista aiheista. Jos sinulla on sanasi sanottavana, lähetä kirjoituksesi sähköpostitse osoitteeseen fafi@fafi.fi.



Kuva Leena Aro

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.