Kiinassa kansa seuraa sosiaalisesta mediasta suoria myyntilähetyksiä ja ostaa tavaraa miljardeilla. Nyt länsimaiset sovelluksetkin tarjoavat uuden myyntikanavan: suorat live shopping -lähetykset.


Trendi alkoi Kiinasta.

Siellä muodista ja shoppailusta kiinnostuneet ihmiset ovat jo vuosia viettäneet suuren osan ruutuajastaan Taobao ja WeChat -nimisissä applikaatioissa.

Aluksi niillä oli yksi merkittävä ero verrattuna länsimaiden sosiaalisen median hittisovelluksiin, kuten Instagramiin ja WhatsAppiin, sillä kiinalaisissa versioissa saattoi jakaa kuvia ja vaihtaa viestejä mutta myös tehdä ostoksia. Taobao ja WeChat olivat sosiaalisen median ja verkkokaupan hybridejä.

Sitten lännessäkin huomattiin, että tällaisissa useita palveluita yhdistävissä supersovelluksissa on ideaa. Siellä missä on kuluttaja, kannattaa olla myös kauppa – tai mieluiten useita mahdollisuuksia ostaa ja myydä tuotteita.

Viime vuosina esimerkiksi Facebook ja Instagram ovat kehittäneet sosiaalisen median kanavistaan entistä enemmän kauppapaikkoja.

Niiden uudet työkalut tekevät ostamisen kuluttajille helpoksi, ja yrityksetkin niistä hyötyvät. Esimerkiksi muotiyritys voi perustaa Instagramiin kaupan ja liittää kuviinsa ostoskassi-ikonin, joka ohjaa tuotteesta kiinnostuneen kuluttajan suoraan brändin omaan verkkokauppaan.

Sovellusten maailmassa kehitysharppaukset ovat nyt nopeita. Kehitystä on saattanut entisestään vauhdittaa koronapandemia – kuluttajat pysyvät kodeissaan, kännykät käsissään.

Globaalit some-goljatit ovat hyödyntäneet koronavuoden tarjoamat mahdollisuudet. 

Vuoden 2020 lopulla Instagramin ja Whatsappin omistava Facebook kertoi useista uusista kaupallisista palveluistaan. Se lanseerasi esimerkiksi Facebook Shopin – oman verkkokaupan, jolta kuluttaja löytää laajan valikoiman useiden eri brändien tuotteita.

Kaupan avaaminen Instagramiin tai Facebookiin on yritykselle ilmaista. Kun ostaminen tapahtuu suoraan Facebookin tai Instagramin alustoilla, yritykseltä peritään muutaman prosentin myyntimaksu.

Jos uusien ostotyökalujen suosio kasvaa, niiden käytöstä saatetaan alkaa periä isompiakin maksuja.

Myös viestisovellus Whatsappiin on tuotu ostoskoritoiminto. Sovellus esittelee käyttäjälle tuotteita, jotka hän voi viedä ostoskoriin ja tilata ne suoraan palvelun kautta omakseen.

Pisimmälle on mennyt Instagram, joka on lyhyessä ajassa tehnyt sovelluksestaan täyden palvelun kauppapaikan.

Loppuvuodesta 2020 nähtiin sen uusin lanseeraus: live shopping -toiminto, joka mahdollistaa tuotteiden ostamisen Instagram-livelähetyksen aikana muutamalla pyyhkäisyllä suoraan puhelimen näytöltä. Nyt Instagramissa esimerkiksi muotia voi siis ostaa suoraan sekä julkaisuista, tarinoista että live-lähetyksistä. Myös Facebookissa tuotteita voi ostaa livenä suoraan ruudulta.

Esimerkiksi muotiketjut GinaTricot ja Monki ovat pitäneet useita liveostolähetyksiä, ja myös muodin kauppapaikka LuisaViaRoma sekä kauneusbrändi Estée Lauder ovat myyneet tuotteitaan suorissa some-lähetyksissä.

Lähetyksille on ominaista se, että niitä vetää tunnettu some-vaikuttaja ja niissä esitellään kauden trendejä ja samalla esimerkiksi uusin mallisto.

Muotiketju COS piti hiljattain Instagramissa live shopping -tapahtuman, jota juonsivat tanskalainen muotivaikuttaja Sophia Roe ja brittiläinen some-tähti Brittany Bathgate. Lähetyksessä esiteltiin COSin kevään muotiuutuuksia ja annettiin stailausvinkkejä. Chatissa vaikuttajat vastasivat katsojien kysymyksiin ja antoivat neuvoja esimerkiksi oikean koon valinnassa.


Nimekäs ja yleisölle tuttavallisesti puhuva somevaikuttaja pestataan usein livelähetyksen juontajaksi. Kuvakaappaus COSin äskettäin järjestetystä liveostotapahtumasta, jota hostasi muun muassa some-tähti Brittany Bathgate.


Mikä live-ostamisessa oikein vetää puoleensa?

Ilmiö ei ole uusi – shoppailivathan kuluttajat ruudulta jo ostos-tv:n kulta-aikaan 1980-luvulla.

CNN:n mukaan nykyiset sovellusten live-lähetykset ovat yhdistelmä viihdettä ja shoppailua. Tuotteita on jo aiemmin tavattu esitellä ja suositella muille sosiaalisessa mediassa – ja ostaminen on siihen luonnollinen jatke.

Samaa sanoo kansainvälisen, vaikuttajamarkkinointiin erikoistuneen Influencer Marketing Hubin tuore raportti. Nykyteknologia tekee live-ostamisesta vuorovaikutteista, kun ruudussa pyörii myös kaikkien lähetystä seuraavien yhteinen chat-keskustelu. Siellä vilisee usein sydänsilmillä varustettuja emojeita ja liekinkuvia – kuin merkkinä siitä, että tuote on saanut suuren yleisön hyväksynnän ja se kannattaa ostaa.

Katsojien jännitystä kasvatetaan vaikkapa niin, että suosittu muotivaikuttaja tai live-tapahtuman juontaja läväyttää ruudulle kesken kaiken alennuskoodin tai tuo lähetykseensä yllätysvieraan. Katsojien mielenkiintoa lisätään myös myymällä tuotteita, joita on myynnissä vain hyvin rajattu erä.

Samoihin aikoihin live shopping -lanseerauksensa kanssa Instagram julkaisi joukon muitakin uusia kaupallisia työkaluja – Instagram toi esimerkiksi mainokset live-videoihin ja lanseerasi digitaaliset tunnusmerkit (badges), joita some-vaikuttajan fanit voivat livelähetyksessä ostaa.

Mutta palataan vielä edelläkävijä-Kiinaan ja live-ostamiseen. Sillä mitä kiinalaiset edellä, sitä länsimaat todennäköisesti perässä.

Kiinassa live-shoppailu on valtava ilmiö. Uutismedia CNN:n mukaan maassa järjestettiin yli 10 miljoonaa live-ostotapahtumaa vuoden 2020 tammi-kesäkuun aikana. Vuonna 2019 kaupalliset live-lähetykset olivat Kiinassa 66 miljardin dollarin bisnes, ja luvun arvioidaan sittemmin lähes kolminkertaistuneen.

Kun maailmankuulu seurapiirikasvo Kim Kardashian julkisti uuden parfyyminsa Kiinassa viime marraskuussa, hän järjesti lanseerauksen – missäpä muuallakaan – kuin verkkokauppasovellus Taobaon live-ostotapahtumassa.


Kansikuva LuisaViaRoma

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.