Vuosi vaihtui jo, mutta muistellaan vielä hetki muotivuotta 2021. Julkaisemme lyhyesti viime vuoden tärkeimmät muotiuutiset. Juttusarjan toisessa osassa elämme toukokuusta elokuuhun.


TOUKOKUU

Toukokuussa valmisteilla ollut uusi muotimedia Vogue Scandinavia ilmoitti pestaavansa riveihinsä suomalaiset supervaikuttajat Mikko Puttosen ja Sandra Hagelstamin.

Kotimainen kuituyritys Infinited Fiber Company kertoi pystyttävänsä 220 miljoonan euron lippulaivatehtaansa Suomeen.

Marimekko juhli 70. juhlavuottaan viikon virtuaalijuhlilla, ja kruununprinsessa Victoria edusti suomalaisbrändi Andiatan asussa Nobel-seremoniassa. Spinnova ja Ecco kehittivät uuden kierrätysnahan, ja vaatebrändi Arela julkaisi kasveilla värjätyn malliston.

Zara Beauty -osastojen luonnonvaloa jäljittelevistä keinovaloinstallaatioista vastaa kotimainen valaisinyritys Light Cognitive.


KESÄKUU

Suomi menestyi jälleen maailmalla: muotijätti Zara pestasi valofirma Light Cognitiven valaisemaan uutta suurinvestointiaan – Zara Beauty -myymälöitään – Yhdysvalloissa, Espanjassa, Portugalissa ja Turkissa.

Konkurssin tehneen Samujin tarina sai jatkoa, kun kotimainen vaateyritys Nosh ilmoitti ostaneensa Samujin ja jatkavansa suositun vaatebrändin toimintaa.

Arabia ja Novita lanseerasivat hetkessä loppuunmyydyn sukkalehden. Suomalainen Spinnova-kuitu sai jälleen uuden tukijan, kun urheilujätti Adidas sijoitti suomalaiskuituun.

Muotiväen rakastama Phoebe Philo päätti hiljaiselonsa ja ilmoitti lanseeraavansa oman muotibrändin.

HEINÄKUU

Heinäkuussa muotimaailma lomaili, mutta yksi jättiuutinenkin kuultiin: Celinen muotitalon entinen pääsuunnittelija, trendejä luonut ja hittituotteita toisensa perään nikkaroinut Phoebe Philo paljasti lanseeraavansa oman muotibrändin. Aihetta on spekuloitu muotimaailmassa kiivaasti vuodesta 2017 lähtien, jolloin Philo yllättäen lähti Celineltä ja vetäytyi julkisuudesta.

Skandinavian Voguen ensimmäisen numeron kannessa nähtiin ruotsalainen ilmastovaikuttaja Greta Thunberg.

ELOKUU

Kauan odotettu Vogue Scandinavia lanseerattiin elokuussa, ja avausnumeron kannessa poseerasi kukas muukaan kuin ilmastoaktivisti Greta Thunberg.

Adidas, Bestseller ja H&M ryhtyivät rahoittamaan suomalaista ekokuitua Infinited Fiber Companya useilla miljoonilla. Korona vavisutti suomalaista kauppaa, kun lifestyle-kauppa Metsä/Skogen teki konkurssin.

Katsaus muotivuoteen 2021 jatkuu huomenna keskiviikkona 5. tammikuuta.


Kuvat brändit

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *