Adidas, Bestseller ja H&M rahoittamaan suomalaiskuitua miljoonilla, yhteistyökumppaniksi myös ulkoiluvaatejätti Patagonia

Suomalainen muotialan kierrätysteknologiayritys Infinited Fiber Company on kerännyt 30 miljoonan euron rahoituksen. Uusiksi sijoittajiksi ovat tulleet muun muassa vaatejätit Adidas ja Bestseller, ja lisäksi jo vuodesta 2019 suomalaiskuituun sijoittanut H&M Group jatkoi pääsijoittajana uudella rahoituskierroksella.

Infinited Fiber Company on avaamassa lippulaivatehdasta Suomeen vastatakseen Infinna-uusiokuitunsa vilkkaasti kasvavaan kysyntään.

– Uusi rahoitus antaa meille mahdollisuuden edistää tehdashankkeen valmistelua täydellä teholla: tehdä esisuunnittelua, hoitaa ympäristölupaprosesseja ja rekrytoida lisää ammattilaisia viemään lippulaivahanketta eteenpäin. Pystymme nyt myös lisäämään tuotantoa pilottilaitoksissamme, jotta voimme palvella paremmin nykyisiä asiakkaitamme ja kasvattaa asiakaskuntaamme sekä lippulaivatehdasta että tulevia teknologialisensoijia silmällä pitäen, kertoi Infinited Fiber Companyn perustajajäsen ja toimitusjohtaja Petri Alava tiedotteessa.

Sijoittajiksi ryhtyneet kansainväliset muotijätit pyrkivät varmistamaan itselleen Infinna-kuidun saannin tulevaisuudessa. Niiden lisäksi myös amerikkalainen ulkoiluvaatebrändi Patagonia teki juuri monivuotisen ostosopimuksen Infinna-kuituun.

Infinna-kierrätyskuitu on ekologinen vaihtoehto puuvillalle. Se valmistetaan selluloosapohjaisista raaka-aineista, kuten tekstiilijätteestä. Elinkaarensa lopussa siitä valmistetut vaatteet voidaan kierrättää samassa prosessissa yhdessä muun tekstiilijätteen kanssa.



Metsä/Skogen konkurssiin

Koronan uusi uhri on konkurssiin mennyt lifestyle-myymälä Metsä/Skogen.

Metsä/Skogen avasi lippulaivamyymälänsä ovet Helsingissä Mannerheimintiellä vuonna 2019. Elämyksellisellä, vastuullisesti valmistettuja muoti- ja lifestyle-tuotteita myyvällä kaupalla oli kunnianhimoiset tavoitteet – se suunnitteli toisen myymälän avaamista Helsinki-Vantaan lentoasemalle ja kävi neuvotteluja esimerkiksi Japanissa Metsä-myymälöiden viemisestä Aasiaan.

Korona laittoi suunnitelmia jäihin, mutta vielä jouluna Metsä/Skogen teki hyvän tuloksen liikelahjojen myynnillä.

Helmikuussa yritys haki tukea kasvuun joukkorahoituksella ja jatkoi neuvotteluja myös pääomasijoittajiensa kanssa.

Metsä/Skogen kertoo Instagramissa myymälänsä palvelevan Mannerheimintiellä toistaiseksi. Verkkokauppa suljettiin tiistaina.

Kööpenhaminan muotiviikon johtaja Cecilie Thorsmark


Kööpenhaminan muotiviikko yhteistyöhön YouTuben kanssa

Koronavirus vei muotinäytökset verkkoon – ja totutti myös katsojat uudenlaisiin näytöselämyksiin. Kööpenhaminan muotiviikko kertoi videonäytöstensä katselukertojen kasvaneen peräti 68 prosenttia viime vuoden syksystä tämän vuoden kevääseen, ja nyt sillä on uusi, merkittävä suoratoistokumppani, kun YouTube välittää alustallaan koko näytöskimaran ensi viikolla.

Näytökset esitetään yhteensä 15 miljoonalle tilaajalle YouTube Livessä, YouTuben muoti- ja kauneuskanavalla sekä Kööpenhaminan muotiviikon omalla kanavalla.

Skandinavian johtavaksi muotitapahtumaksi kasvanut Kööpenhaminan muotiviikko pyrki digitalisoimaan näytöksiään jo ennen koronaa ja pienentämään näin näytösten vuoksi tapahtuvaa matkustamista ja sen synnyttämiä hiilidioksidipäästöjä.

Aiheesta uutisoi Business of Fashion.



Paapii lanseerasi muotibrändin miehille

Suomalainen design-yritys PaaPii on alkanut myydä muotia myös miehille.

Anniina Isokankaan perustaman PaaPiin tarina on poikkeuksellinen: Isonkankaan käsityöharrastuksesta syntyi suosittu blogi, ja blogista kasvoi oma tekstiilialan yritys. Sitten Isokangas avasi ompelimon Kokkolaan, ja nyt yritys työllistää yli 20 työntekijää ja vie Suomessa tehtyjä naisten- ja lastenvaatteita sekä kankaita yli 30 maahan.

Laajentumisen seuraava askel on miestenmuotimerkki Finsket. Isokankaan mukaan kuluttajat ovat kyselleet miestenvaatteita, mutta idea sai alkunsa liikelahjaprojektista.

– PaaPiilla ollaan tehty projektimyyntinä tuotteita eri yrityksille. Yritykset ostavat liikelahjoja tai tuotelahjoja henkilöstölle, ja selkeästi kyselyitä ja toivetta on myös miestentuotteille, kertoo Isokangas.

Finsket ei toimi PaaPiin alla, vaan brändille on avattu oma verkkokauppa. Kaikki Finsketin tuotteet tehdään silti Kokkolassa. Ensimmäinen t-paitamallisto on nyt julkaistu, ja uusia tuotteita tullaan Isokankaan mukaan julkaisemaan syksyn aikana.


Kuvat H&M, Metsä/Skogen, CPHFW, Finsket


Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Viestintäpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *