Juhlavuottaan viettävän Arelan uusi mallisto on värjätty kasveilla

Aikoinaan vaatteet värjättiin kasvien avulla, ja ympyrä on sulkeutumassa. Kotimainen vaatebrändi Arela lanseeraa 15. juhlavuotensa kunniaksi värimorsinko-kasvista saadulla luonnonvärillä värjätyn vaatemalliston.

Morsingon lehdistä saadaan sinistä indigoväriä uuttamistekniikalla. Luonnosta saatavien värien käyttö muotiteollisuudessa on vasta alkutekijöissä, mutta niiden kysyntä kasvaa – esimerkiksi Marimekon ensi syksyn mallistossa nähdään myös morsingolla värjättyä vaatemuotia.

Arelan yhteistyökumppanina on suomalainen, luonnonväreihin keskittynyt Natural Indigo Finland, joka viljelee morsinkokasvia Nivalassa. Ensi viikolla lanseerattavaan mallistoon kuuluvat taivaansininen takki, pusero, housut ja t-paita.

– Pellava on ihanteellinen materiaali luonnonväreille, koska se imee väriä hyvin itseensä. Pinnassa näkyy silti pieni epätasaisuus ja elävyys, ja käytössä ja pesussa sävy hieman haalistuu, mikä on tavallista kasvivärjätyille tuotteille, kertoo Arelan myynti- ja markkinointijohtaja Jenni Rosenström.

Arela aloitti yhteistyöneuvottelut Natural Indigo Finlandin kanssa jo vuonna 2019 tavoitteenaan löytää parempia vaihtoehtoja synteettisille väreille. Brändillä on vahvaa osaamista värien käytöstä. Merkin perustaja Maija Arela tunnetaan värisilmästään, ja hän on uransa aikana toiminut pitkään myös kansainvälisen Intercolor-värineuvoston jäsenenä.

Indigolla värjätty pellavamallisto tulee myyntiin Arelan verkkokauppaan ja Kämp Gardenin myymälään ensi viikon maanantaina.



Kruununprinsessa Victoria edusti Andiatassa Nobel-seremoniassa

Ruotsin kruununprinsessa Victoria tunnetaan muiden ansioidensa lisäksi pettämättömästä tyylitajustaan ja etenkin pohjoismaisen vaatesuunnittelun suurena ystävänä ja puolestapuhujana.

Huhtikuun lopulla Tukholmassa vietetyssä Nobel-palkintoseremoniassa Victoria edusti suomalaisen Andiatan kermanvaaleassa, kolmiosaisessa housupuvussa. Tyyliä hehkutti muun muassa brittiläinen Daily Mail -uutismedia.

Victoria – ja kuninkaalliset muutenkin – ovat suosineet Andiataa edustuspukeutumisessaan jo vuosia. Viimeksi Victorian yllä nähtiin Andiatan mekko ja takki viime syksynä, ja suomalaisbrändiin hän luotti myös esimerkiksi Tanskan valtiovierailullaan syksyllä 2019.



Kotimainen kenkäbrändi Saint Vacant lopettaa

Korona niittää satoa. Nyt liiketoimintansa lopettaa kotimainen, puvunkengistään tunnettu jalkinebrändi Saint Vacant.

Brändin verkkokaupassa ja Helsingin Kruununhaassa sijaitsevassa liiketilassa alkoi maanantaina loppuunmyynti. Kun tieto lopettamisesta levisi, sitä seurasi kova kysyntä. Se on yllättänyt Saint Vacantin perustajan Janne Laxin.

– Oli etukäteen vaikea arvioida, että kiinnostaako ketään, koska kauppa kävi koronavuonna tosi huonosti. Mutta kysyntä yllätti, ja kenkiä on jäljellä alle 50 paria. Enimmäkseen on jäljellä hajakokoja.

Lax on saanut oppinsa kenkien tekoon opiskellessaan jalkinemuotoilua Hämeen Ammattikorkeakoulussa ja teollista kenkäsuunnittelua Northamptonshiressa Englannissa. Saint Vacantin hän perusti vuonna 2005.

– Tehtiin paljon töitä brändin eteen vuosina 2017–2018. Saatiin Tempo-rahoitus, päästiin Pitti Uomoon ja palkkasin työntekijän. 2019 tehtiin huimaa kasvua, ja vuoden 2020 tavoitteena oli tuplata liikevaihto.

Mutta sitten tuli korona, messut peruuntuivat ja samalla bisnes- ja juhlakenkien kysyntä loppui täysin.

– Korona oli liikkeellepaneva voima, mutta ei perimmäinen syy lopettamiselle. Haluan tehdä urallani muutakin kuin kenkiä, ja olen hakenut töitä pari viime kuukautta. Pelkkä muoti ei kiinnosta, vaan liike-elämä, kansainvälistyminen, asiakaskokemus ja brändäys yleisestikin.

Aivan täysin Lax ei kengistä luovu. Hän aikoo säilyttää työtilansa Kruununhaassa.

– Jos joku haluaa tilata myöhemmin jotkut kengät, olen kehottanut tilaamaan uutiskirjeen. Jatkossa voisin teettää pieniä eriä tilauksesta, koska tuotantosuhteita löytyy. Mutta siihen en aio palata, että tuotteita tilataan hyllyyn ja odotetaan, että asiakas tulee ostoksille.



Yhteistyöuutisia: suomalaisvaikuttaja Didem Özgün teki mekkomalliston Ellokselle, stylisti Maryam Razavi suunnitteli laukun kalannahasta

Suomalaiset somevaikuttajat jatkavat tiivistä yhteistyötään muotibrändien kanssa.

Tyylivaikuttaja Didem Özgün lanseerasi muoti- ja lifestyle-verkkokauppa Elloksen kanssa 13-osaisen kesämekkomalliston tällä viikolla. Özgün kertoo Elloksen lähestyneen häntä yhteistyöhön liittyen viime vuonna ja suunnitelleensa mekot sopimaan arkikäyttöön ja mahdollisimman erilaisille vartalotyypeille.

Myös stylisti Maryam Razavi on suunnitellut kalannahasta tehdyn laukun suomalaiselle Viona Blu -asustebrändille.

Tamperelaisten sisarusten Sari Mäkisen ja Sirpa Aminoffin vuonna 2013 perustama Viona Blu valmistaa artesaanilaukkuja Suomessa ja Virossa pieninä, muutaman kymmenen kappaleen kertaerinä ruokateollisuuden sivutuotteena tulevasta kalannahasta.

Nyt lanseerattu yhteistyölaukku on jatkoa Razavin ja Viona Blun vuonna 2019 alkaneelle suunnitteluyhteistyölle.

Laukku on myynnissä Viona Blun ja Stockmannin verkkokaupoissa.



Kuvat Arela, IBL/REX/Andiata, Saint Vacant, Viona Blu




Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *