Koronavirus on heikentänyt merkittävästi muotikauppaa meillä ja maailmalla. Muotikaupan puolestapuhuja Fashion Finlandin liiketoimintajohtaja Sami Sykkö kertoi koronakriisin vaikutuksista muodin myyntiin AlfaTV:ssä maanantaina 11. toukokuuta.

Sykkö kertoo, että muotikaupan tilanne on kurja. Fashion Finlandin jäsenyrityksille tehty kysely on osoittanut, että muotikauppiaiden myynnit ovat laskeneet valtaosalla jopa 80-100 prosenttia verrattuna samaan ajanjaksoon viime vuonna.

Sykkö muistuttaa, että vaikka verkkokauppa on takonut parhaimmillaan ennätyksiä, sillä ei korvata kivijalan aiheuttamia menetyksiä. Muotialan yrittäjiä ja yrityksiä painaa erityisesti se, ettei tavaravarasto ole päässyt liikkumaan – kevään vaatteet on ostettu ja maksettu jo viime syksynä ja nyt ne lojuvat myymättä monissa liikkeissä. Alennusmyynnit ovat olleet monelle liikkeelle ainoa ja osittain kyseenalainen keino elvyttää kauppaa edes hieman.

Fashion Finland on tehnyt Suomen hallitukselle kaksi vetoomusta yritysten tilanteen helpottamiseksi. Sykkö kertoo Fafin toivoneen hallitukselta ensisijaisesti suoria tukia esimerkiksi liiketilojen vuokrien ja muiden juoksevien kulujen maksuun. Viimeisimmässä vetoomuksessa toivottiin myös kevään valmistujaisjuhlien siirtämistä syksylle, sillä kevät on tavannut olla tärkeää aikaa muodin myynnin kannalta.


Kuva Merja Yeung

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *