Koronavirus on laittanut muotikauppiaat todella tiukoille. Kun maksettavina ovat liiketilan vuokra, henkilökunnan palkat ja sisäänostetut mallistot, apua on yritetty hakea alennusmyynneistä. Mutta auttaako ale?


Muotikaupat pursuavat myymättä jäänyttä kevätmuotia. Fashion Finlandin jäsenten mukaan ostajia odottavat tuotteet aiheuttavat koronakriisissä selkeästi eniten päänvaivaa – vuokranmaksun ja muiden juoksevien kulujen lisäksi.

Jo aikaa ennen koronaa sisäänostetulla varastolla on ollut tuhti hintalappu, ja useat muotikaupat ovat päätyneet helpottamaan tilannettaan alennusmyyntien avulla. Kyse ei ole enää muutamien päivien myyntitempauksista, vaan alennusmyyntikierteestä, jolle ei hetkeen ole näkymässä loppua.

Tampereella kenkäkauppa Tunnelin Kenkä joutuu myymään kaiken 20 prosentin alennuksella. Kauppias Heini Anttilan mukaan alennus on onneksi hieman madaltanut asiakkaiden ostopäätöksiä ja saanut heidät ostamaan kerralla jopa useamman kenkäparin. Asiakkaita on kuitenkin vähän, eivätkä alennuksetkaan tuo varastoon tarpeeksi liikettä.

– Meidän on pakko jatkaa alennusmyyntiä, jotta saamme edes jotakin rahaa. Yksikin myyty kenkäpari on parempi kuin ei mitään. Asiakkaat eivät tule ostoksille, koska heitä on  neuvottu pysymään kodeissaan. Koen kuitenkin ristiriitaiseksi sen, että esimerkiksi Lidliin mennään suurella joukolla kenkäostoksille, sanoo Anttila.

Kauhajoella Muotitalo Petriinassa on sielläkin jatkuva alennusmyynti. Jopa uudet kevättakit myydään 30 prosentin alennuksella. Ja summa on suoraan pois kauppiaan katteista. Vaatteista halutaan mahdollisimman nopeasti eroon, ovathan ne seuraavana vuonna jo vanhaa sesonkia.

– Myynti on hyvin pientä ja siksi varastossa seisovat vaatteet huolestuttavat. Ne eivät ole ensi keväänä enää uusia ja sen joutuu huomioimaan sitten jälleen hintaa laskemalla, kertoo kauppias Nina Kivipelto

Kevät- ja kesävaatteissa on paljon juhla-asuja. Ne ovat kauppojen kannalta suurin ongelma, sillä kesän juhlasesonki näyttää yhä epävarmalta – häitä on siirretty, eikä valmistujaisiakaan vietetä.

Kivipellon mukaan osa asiakkaista on jo alkanut kysyä suoraan, milloin myös juhla-asut tulevat alennukseen. Se kertoo ostajien hintatietoisuudesta – ihmiset ovat niin tottuneita alennuksiin, että kauppojen ja kauppiaiden on yhä vaikeampi saada tuotteensa myytyä normaalihinnoin.

Muotikaupan haitallinen alennusmyyntikierre alkoi jo finanssikriisin aikaan vuonna 2008. Muotikaupoilla oli silloin vaikeaa, ja moni liike turvautui jättialennuksiin varastoliikennettä vauhdittaakseen. Tarjoukset vetosivat kuluttajiin, mutta harva liike ajatteli silloin kierteen jäävän pysyväksi. Ja kun isot muotijätit kauppaavat nykyisin vaatteitaan jopa 70 prosentin alennuksella, pienempien kauppojen on yhä vaikeampi kilpailla asiakkaista normaalihinnoilla. Silti kaupat maksavat tuotteista saman sisäänostohinnan kuin ennenkin.

Raumalainen vaate- ja pientavaraliike Koti-Vakka ei kuitenkaan ole lähtenyt alennusmyyneihin mukaan, koska kauppias Aila Laiho ei näe alennusmyyntejä pitkällä tähtäimellä kannattavana. Laihon mukaan edes koronaviruksen takia alennuksiin ei ole vielä tarvinut turvautua, koska aikaisempien vuosien heikon myynnin vuoksi kevät- ja kesävaatteita ostettiin sisään hyvin varoen. 

– Alennusmyynneillä kaivaisimme omaa kuoppaa. Asiakkaista huomaa jo nyt, ettei normaalia hintaa haluta maksaa, vaan kysellään alennuksia ja pantataan ostoja kanta-asiakas iltoihin, joita järjestämme pari kertaa vuodessa. Silloin valikoimastamme saa 15 prosenttia alennusta, sanoo Laiho.

Hämeenlinnassa alusasuliike Siro järjestää sekin alennusmyynnit normaalioloissa vain kahdesti vuodessa. Korona on tehnyt kuitenkin poikkeuksen sääntöön.

– Yleensä tähän aikaan vuodesta ei ole mitään alennuksia. Nyt verkkokaupassamme on ale, jotta saisimme edes vähän liikevaihtoa. Samat alennukset ovat liikkeessä, mutta myymälä on auki vain ajanvarauksella auki eli kaupankäynti on siellä hyvin pienimuotoista, kertoo kauppias Jenna Juurinen

– Mielestäni siinä ampuu itseään jalkaan, jos laittaa suuret alennukset. Vaihtoehtoina on myydä ilman palvelua ja halvalla tai palvelulla ja normaalihinnoin. Me olemme palveluyritys, joten tuotteet täytyy pystyä myymään normaalein hinnoin. 

Juurisen mukaan alusvaatteet eivät ole erityisen sidoksissa trendivaihteluihin ja sesonkeihin, ja siksi samoja tuotteita voidaan myydä huoletta vielä ensi vuonna. Myöskään perinteisemmässä housukaupassa sesongit eivät aiheuta niin suurta päänvaivaa. NP Housukaupan toimitusjohtaja Risto Rosendahl kertoo, ettei alennusmyynteihin turvauduta. 

– Kymmenen liikettämme on kiinni ja nettikaupassa housut myydään normaalein hinnoin. Olemme jo muutaman vuoden karttaneet ajatusta alennusmyynneistä. Ideologiamme on ennemminkin kestävän kulutuksen näkökulma eli kannustetaan asiakkaita ostamaan harvemmin ja kunnollista. Mielestäni se on vastuullista toimintaa meiltä ja asiakkailta. 

Kun Satu Mäkelä perusti Fashion Star -nimisen vaatekaupan Kuopioon tämän vuoden maaliskuussa, hän ajatteli, ettei koskaan lähtisi suuriin alennusmyynteihin mukaan. Mäkelän mukaan ihmiset oppivat näin ostamaan tuotteita normaalein hinnoin. Hän halusi opettaa asiakkaat siihen, että laadusta tulee maksaa. Korona sotki kuitenkin suunnitelman.

– Jouduin valitettavasti heti myymälää avatessani turvautumaan alennusmyynteihin. Liiketoiminta on niin alussa, etten ehtinyt rakentaa ennen koronaa edes kunnollista asiakaskuntaa. Koen kuitenkin myös ristiriitaiseksi asiakkaiden houkuttelun liikkeeseen alennuksilla, koska koronan vuoksi neuvotaan olemaan kotona, sanoo Mäkelä.

Helsinkiläisen vaateliike Hilda Violan kauppias Erja Kähkönen vastustaa myös jatkuvia alennusmyyntejä. Siitä huolimatta hänkin on joutunut niitä koronan edessä kokeilemaan.

– Meillä käy yhdestä kahteen asiakasta päivässä, joten alet eivät juurikaan helpota tilannetta. Onneksi meillä on kuitenkin hyvin pieni varasto.

Kauppiailla on yhteinen toive: alennuskierteestä pitäisi löytää tie ulos. Siihen tarvitaan ymmärrystä ja asennemuutosta myös kuluttajilta.

Tutkimusten valossa muutosta ei ole kuitenkaan vielä hetkeen tulossa. Konsulttiyritys McKinsey & Companyn ja muotimedia Business of Fashionin julkistaman koronaraportin mukaan vuoden 2008 alennusmyynti-ilmiö saattaa uusiutua jopa voimakkaampana kuin finanssikriisin aikaan. Raportin mukaan yli puolet koronakyselyyn vastanneista kuluttajista kertoi alennusten olevan suurin syy ostaa muotia kriisin aikana.

Teksti Rebekka Silvennoinen Kuva Leena Aro

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.