Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelu on tarkoitettu kaikenkokoisille Etelä-Suomessa toimiville muotiyrittäjille. Palvelu on tähän mennessä auttanut jo yli sataa kauppiasta kasvuun, kansainvälistymiseen, rahoitukseen, viestintään ja vastuullisuuteen liittyvissä asioissa. Onko sinun yrityksesi seuraava? Tutustu timanttiseen asiantuntijatiimiin ja hae mukaan maksuttomaan palveluun!

Karri Jalkasen kuva

Karri Jalkanen, hankejohtaja

”Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelun on tarkoitus antaa yrityksille konkreettisia ja käytännönläheisiä keinoja kasvuun ja kansainvälistymiseen. Suomi on pieni markkina, joten kasvua kannattaa uskaltaa hakea myös maailmalta.

Suomalaiset eivät ole kovin kokeneita konsulttipalveluiden ostajia vaan ovat tottuneet tekemään liiketoiminnan kannalta kriittisiä päätöksiä ilman ulkopuolista apua. Monet pienyrittäjät ovat bisneksensä kanssa aika yksin. Niin ei kuitenkaan tarvitse olla! Maksuttomalla neuvontapalvelulla haluamme totuttaa yritykset käyttämään konsulttipalveluita ja yhdistää alalla toimijoita.”

Roolini neuvontapalvelussa: ”Kun yritys on ilmoittautunut neuvontapalveluun, kartoitamme yhdessä senhetkisen tilanteen: mitkä ovat suurimmat esteet kasvun tiellä. Konsultointityön onnistumisen edellytys on luottamus. Siksi se vaatii avoimuutta sekä suoruutta puolin ja toisin. Alkukartoituksen jälkeen luon yritykselle palvelupolun ja ohjaan oikean asiantuntijan pakeille. Asiantuntijoiden tai tapaamiskertojen määrää ei ole rajoitettu.”

Taustani: ”Minusta piti tulla lakimies, mutta Lontoossa opiskellessani katumuoti ja -kulttuuri veivät mennessään. Olen työskennellyt myynnin, ostamisen ja liiketoiminnan kehittämisen parissa 20 vuoden ajan sekä Suomessa että maailmalla, muun muassa Marimekolla, Stockmannilla ja Brownsilla. Kokemus on opettanut, että ei riitä, että tekee pelkkiä upeita asioita, pitää tehdä myös bisnestä. Ja juuri siihen Muotikaupan muodonmuutos -palvelu tarjoaa apua.”

Tärkein neuvoni muotiyrittäjälle: ”Kun sekä brändi että tuote ovat kunnossa, kasvulle ei ole esteitä. Molempiin täytyy panostaa yhtä paljon.”

Ilona Vuori, viestintäkonsultti

”Viestintä on aina kiinteä osa liiketoimintaa yrityksen koosta riippumatta. Jotta viestintä olisi uskottavaa, yrityksen pitää ensin kirkastaa itselleen, mitä on ja mitä tekee. Erityisen tärkeää on selvittää, miten oma brändi eroaa muiden saman alan toimijoiden brändeistä. Usein yrittäjillä on toiminnastaan hyvinkin tarkka visio omassa päässään, mutta sen sanoittaminen ei syystä tai toisesta onnistu. Silloin tuoreet silmät auttavat. Varsinkin yksinyrittäjälle ulkopuolisen havainnot voivat olla kullanarvoisia.”

Roolini neuvontapalvelussa: ”Autan brändin ydinviestin kirkastamisessa ja kertomaan siitä kuluttajille oikealla tavalla. Viestintä on onnistunutta silloin, kun se on yhtenäistä kanavasta riippumatta; kun verkkosivut, uutiskirjeet ja sometilit kertovat samaa tarinaa. Tähän annan apua ja välineitä.”

Taustani: ”Olen valmistunut Tampereen yliopistosta pääaineenani viestintä ja sivuaineenani kauppatieteet. Aiemmin olen työskennellyt konsulttina viestintätoimistossa eri alojen ja eri kokoisten yrityksien kanssa.”

Tärkein neuvoni muotiyrittäjälle: ”Varmista, että kaikki yrityksen sisällä tietävät, mikä ydinviestinne on.”

Oula Hyle, rahoituskonsultti

”Rahoitusmaailma voi olla yrittäjälle aikamoinen viidakko. Jos rahoitusasiat ovat hakusessa, neuvontapalvelu auttaa. Meiltä saa tietoa, kannattaako hakea julkisen vai yksityisen puolen rahoitusta ja mitä kriteerejä yrityksen pitää täyttää rahoitusta hakeakseen. Katsomme yrityksen tilannetta rahoittajan silmin.”

Roolini neuvontapalvelussa: ”Avaan neuvontapalvelun asiakasyrityksille rahoitusmaailman termistöä ja kiemuroita. Tavoitteena on tehdä vieraasta asiasta tuttu, löytää oikeaa rahoittaja ja antaa yrittäjälle eväät rahoitushakemuksen täyttämiseen.”

Taustani: ”Taloussasiat ovat tulleet minulle tutuiksi kokemuksen kautta työssäni Pro Growth Consultingilla ja toimiessani erilaisissa järjestöissä taloudenhoitajana. Olen myös yleisen ja aikuiskasvatustieteen maisteriopiskelija – siksi otteeni on hyvin pedagoginen.”

Tärkein neuvoni muotiyrittäjälle: ”Kun haet rahoitusta, yrityksesi tulee olla ensisijaisesti uskottava. Tee selväksi tuotteesi arvo ja usko siihen myös itse.”

Aino Kuusava, vastuullisuuskonsultti

”Vastuullisuus ei ole rakettitiedettä. Kaikki lähtee ruohonjuuritasolta. Varsinkin pienissä yrityksissä pienet teot ratkaisevat. Yrityksen on hyvä kertoa ekoteoistaan, mutta on kuitenkin väliä, mitä niistä kerrotaan. Sanahelinä kääntyy helposti yritystä itseään vastaan, sillä kuluttajat ovat nykyään hyviä tunnistamaan viherpesun. Jokaisessa yrityksessä myynti on pääasia. Vaikka vastuullisuusasiat ovat tärkeitä, ne eivät saa viedä yrittäjän koko aikaa – muuten ei liiketoiminta kauan jatku.”

Roolini neuvontapalvelussa: ”Tarjoan apua kaikenkokoisten vastuullisuustekojen miettimiseen ja toteuttamiseen. Kauttamme saa neuvoja myös siihen, millä tavoin yrityksen kannattaa viestiä vastuullisuusasioista ulospäin.”

Taustani: ”Koko työurani on kulunut muotikaupassa myynnin ja budjettien parissa: ensin maahantuontitukkukaupassa, sitten Seppälässä ja Stockmannilla. Jälkimmäisissä pääsin aikanaan tarkastelemaan yrityksen toimintaa vastuullisuuden näkökulmasta ensimmäisten joukossa. Nykyään vastaan Fashion Finlandilla talousasioista ja pyöritän omaa maahantuontiyritystä.”

Tärkein neuvoni muotiyrittäjälle: ”Vastuullisuusasioissakin rehellisyys kannattaa aina.”

Petra Salosen kuva

Petra Salonen, digikonsultti

”Digitaaliseen kaupankäyntiin kuuluu muun muassa yrityksen verkkokauppa, SEO eli hakukoneoptimointi ja erilaisten mainontatyökalujen käyttö verkossa. Erityisesti uusien pienyrityksien kannattaa ottaa digimarkkinointi haltuun heti alkuvaiheessa. Harva pärjää enää ilman. Myynnin kannalta on tärkeää, millaisena esimerkiksi yrityksen verkkokauppa ja sen toiminnallisuudet näyttäytyvät asiakkaalle.”

Roolini neuvontapalvelussa: ”Puoleeni voi kääntyä käytännön asioissa: verkkokaupan avaamisessa sekä erilaisten alustojen tai digimarkkinointityökalujen käyttöönotossa. Annan neuvontaa etänä tai paikan päällä. Usein tehokkainta on, että teemme yrittäjän kanssa Facebook- tai Google-mainoksen alusta loppuun asti yhdessä. Voimme myös kehittää jo olemassa olevia digimainoksia. Halutessaan koulutusmateriaaleihin voi tutustua omin päin Muotikaupan muodonmuutos -verkkopalvelussa.”

Taustani: ”Olen valmistunut kauppatieteiden maisteriksi Hankenista markkinointi pääaineenani. Digitaalisessa markkinoinnissa kiinnostavaa on erityisesti analyyttinen osuus eli tulosten seuranta. Kerättyjen tietojen avulla voi arvioida mainosten tehokkuutta, kannattavuutta ja kehityskohtia. Toimivat konseptit löytyvät kokeilujen kautta.”

Tärkein neuvoni muotiyrittäjälle: ”Kun yrityksen verkkokauppa ja digimainonta toimivat optimaalisesti, myynti seuraa perässä.”

Muotikaupan muodonmuutos -neuvontapalvelu on Fashion Finlandin hanke, jota tukevat Hämeen ELY-keskus ja Euroopan sosiaalirahasto.


Kuvat Leena Aro ja Fashion Finland

Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Johanna Rämö | johanna.ramo@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.