Anna Puu näyttää lauantain jättikonsertissaan todellista pidemmältä, ja se on uuden esiintymishaalarin ansiota. Puu tietää, millaiset asut hän lavalle haluaa, ja hänen salainen aseensa on stylisti Vesa Silver.


Anna Puulla ei ole ollut nälkä moneen päivään. Häntä jännittää. Edessä on uran suurin ja tärkein keikka: oma konsertti Hartwall Arenalla. Se on valtava ponnistus ja suuri satsaus. Ja Anna Puun unelma. Puun itsensä mukaan konsertti on kirsikka hänen vuosikymmenen kestäneen artistikakkunsa päällä.

Kun Anna Puu astuu Arenan lavalle lauantaina, konsertti on samalla hänen 10-vuotistaiteilijajuhlansa. Koreografi Reija Wäreen miettimät liikkeet on harjoiteltu, vaatteiden vaihdot treenattu.

Mutta pari päivää ennen H-hetkeä avausnumeron hopeinen sukkapuku on vielä työn alla. Sitä sovitetaan tähden ylle Töölössä sijaitsevassa ompelimossa kello kahdeksan aamulla.

Puvun on suunnitellut Vimma-merkin perustaja Marjut Rahkola. Hän tietää, kuinka esiintyjää saadaan venytettyä ja kavennettua vaatteiden avulla. Opit Rahkola on saanut suunnitellessaan vaatteita joukkuevoimistelijoille. Hänen tyttärensä harrastaa lajia. 

– Siinä lajissa on tärkeintä huijata silmää, niin että silhuetti on mahdollisimman kapea ja raajat pitkät. Ja joukkueen monen kokoiset voimistelijat pitää saada vaatteiden avulla näyttämään samankokoisilta, Rahkola sanoo.

– Tämän Annan puvun suunnittelussa on ollut paljon apua siitä kokemuksesta.

Ihonvärisellä kankaalla on luotu illuusio paljaasta ihosta, vaikka oikeasti Anna Puun yllä onkin haalari. Hopeanvärisen kankaan leikkauksilla lantio saadaan vaikuttamaan pienemmältä.

– Leikkauslinjoilla ja mittasuhteilla voi tehdä paljon. Ja vyön paikkaa nostamalla pidennetään Annan jalkoja.

Konsertin aluksi Anna Puulla on jaloissaan myös valtavan korkeat saappaat, sillä korot ovat osa illuusiota, jolla laulajaa venytetään ja kavennetaan. Pystyykö noin korkeilla koroilla edes kävelemään?

– Kyllä, Puu sanoo ja ottaa pari lennokasta askelta.

Konsertissa asujen vaihdot kestävät vain kaksi minuuttia, joten mikrofonia ei ehditä vaihtaa. Siksi mikrofoni sijoitetaan haalarin sisään selkäpuolelle reppuun, ja sama reppu pysyy selässä koko keikan ajan. Kakkosasun sukkahousutkin ovat ensimmäisen haalarin alla valmiina.

Kaikkia konsertin esiintymisasuja yhdistää hopea väri.


Tiedossa on todellista pukuloistoa. Anna Puulla on konsertissa kolme pukua: Marjut Rahkolan haalarin lisäksi Anne-Mari Pahkala on suunnitellut kimonon ja Ervin Latimer cowboy-tyylisen hapsuasun.

– Kaikkia asuja yhdistää hopea väri, stylisti Vesa Silver kertoo.

Hän on Anna Puun luottostylisti. Silver puvustaa myös Antti Tuiskua, Samu Haberia, Reino Nordinia, Saara Aaltoa. Hänen kädenjälkensä näkyy myös televisiossa The Voice of Finlandissa ja Selviytyjissä. Silver on tehnyt aiemmin esimerkiksi Big Brotheria, Love Islandia, ja vaatettanut joitakin Vain Elämää -ohjelman tähtiä.

Viimeisen vuosikymmenen ilmiö on se, että artistit tekevät yhä tiiviimmin töitä stylistien kanssa. Työparien suhteet ovat erilaisia, ja osa artisteista antaa stylisteille vapaat kädet. Esimerkiksi Antti Tuiskun Vesa Silver pukee kokonaan, ja lisäksi hän on toiminut Tuiskun assistenttina. Sen sijaan Puu ottaa itse paljon vastuuta pukujen valinnasta. Hän kerää referenssikuvia ja luo itse maailman, jota vaatteet tukevat.

Kaksikon yhteistyö alkoi promokuvauksista kaksi vuotta sitten. Sen jälkeen Silver stailasi Anna Puun Idolsiin, The Voice of Finlandiin ja Roosa nauha -kampanjaan. Anna Puu alkoi ehdottaa Silveriä suunnittelemaan lookejaan myös muille keikoille: yhdessä tehtiin Huawein mainoskuvaus, look Linnan juhliin, mietittiin kiertueen puvustusta.

– Olen tuottaja ammatiltani, yritän olla organisoitunut. Asioiden pitää hoitua, ja hauskaa pitää olla, Vesa Silver kertoo.

Puu ja Silver keksivät yhdessä kimonoidean. Anna halusi mukaan kukkia. Puvun suunnittelusta vastasi Anne-Mari Pahkala.


Viime vuodet ovat olleet Anna Puun juhlaa artistina, lauluntekijänä – ja pukeutujana.

– Annan asut ovat menneet koko ajan näyttävämpään suuntaan. Nyt Annan koko paketti on kunnossa, ja pukeutuminen ottaa huomioon musiikin, Silver sanoo.

Maailmalla trendi on, että konsertit ovat isompia ja näyttävämpiä, joten myös visuaalisuuteen ja asuihin satsataan.

– Artisti ei enää mene lavalle vain laulamaan ja tanssahtelemaan, vaan nyt halutaan luoda lavalla elämyksiä ja suuria kokemuksia.

– Ja tietenkin vaatteiden avulla halutaan erottautua muista artisteista.

– Just puhuimme tänään Annan kanssa, että hyvä jos kolme neljä vuotta sitten artistin asuja edes mainittiin. Nykypäivä ja journalismi nostavat esiin myös artistien vaatteet. Muoti ja vaatteet kiinnostavat mediaakin. Ja tietenkin myös stylistit, valokuvaajat ja meikkaajat.

– Ja se on tärkeää tekijöille, että nimet tulevat esiin, Vesa Silver sanoo.

Esiintymisasuihin satsaaminen on osa konserttielämyksen luomista.


Anna Puu halusi, että kaikki vaatteet ovat suomalaisia. Siksi myös bändillä on suomalaisen Nomen Nescio -merkin asut.

– Olemme aina käyttäneet Annan kanssa paljon suomalaista. Voicessakin Annalla oli paljon Katri Niskasta, Samujia, Vimmaa. Annasta on ihana tuoda esiin suomalaista suunnittelua, Silver kertoo.

Tärkeää on myös se, että arvokkaita asuja voi käyttää uudelleen.

– Arenan hopeakimono on mietitty niin, että sitä voi käyttää myöhemminkin, kun irrottaa siitä kukat. Ja viime vuoden Linnan juhlien haarniska oli sen jälkeen Annalla EMMA-gaalassa.

Mutta miten lavavaate eroaa artistin arkityylistä?

– Lavalla asujen pitää olla näyttäviä ja niissä on voitava liikkua. Jos artisti tanssii, asun pitää myös hengittää. Sen on myös oltava helppo pukea päälle ja helppo riisua. Kengillä pitää pystyä vähintäänkin kävelemään.

On myös mietittävä, mitä asun alle on mahduttava ja mitä kaikkea sen päälle voi pukea.

– Koreografit toivovat, että jaloissa on jotain muuta kuin mustaa, koska liikkeet eivät näy mustissa vaatteissa.

– Ja kaikki asut pitää testata salamavalolla ja ilman, että tietää, mitä näkyy läpi.

Hopeahaalari on viimeistä silausta vaille valmis. Puun rintamukseen on kiinnitetty kaksi tötteröä, jotka koristellaan vielä ennen h-hetkeä akryylipeilin paloilla.

– Nää tötteröthän on tosi hyvät. Kuin Fuji-vuoret, Anna Puu nauraa ja koskettaa haalariasunsa rintatoppauksia.

Ennen esitystä hansikkaat ja kengät ommellaan vielä kiinni haalariin, jotta Puu voi vetää koko asun ylleen yhtenä pakettina. Se helpottaa asussa liikkumista ja nopeuttaa riisumista.

Anna Puun keikkalookin viimeistelee oikeista hiuksista tehty peruukki, jonka on värjännyt peruukkien käsittelyyn erikoistunut kampaaja.

– Ihanaa, kun joka asiaan on löytynyt avuksi ammattilainen, Anna Puu sanoo.


Teksti Sami Sykkö Kuvat Nana Simelius, Vesa Silver

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.