Suomen tunnetuin meikkitaiteilija aloitti uransa Terttu Stenbergilla, viipyi Max Factorilla yli vuosikymmenen ja siirtyi lopulta vapaaksi yrittäjäksi muotikuvaajien pyynnöstä. Nyt kalenteria täyttävät suuret tv-produktiot ja oma kosmetiikkalinja, joka syntyi tarpeesta tehdä meikkivoide aikuiselle naiselle.


Meikkitaiteilija Raili Hulkkonen punaa huulensa tarkasti työtilassaan Puuterihuoneella Helsingin Ullanlinnassa. Siitäkin huolimatta, ettei mediajuttua varten oteta valokuvia. Tummasta silmämeikistä, huulipunasta ja suurista korvakoruista on tullut hänen univormunsa.

– En ymmärrä miksi naaman pitäisi olla erilainen arjessa ja juhlassa. Menin itsekin Linnan juhlaan työpäivän jälkeen samalla meikillä. Tätä sanomaa olen koko ikäni yrittänyt saada läpi, Hulkkonen sanoo.

Suomen tunnetuin meikkitaiteilija täyttää tammikuussa 74 vuotta. Hän myöntää itsekin, että yli viisi vuosikymmentä kauneusbisneksessä on hurja aika. Luovan alan ura alkoi osin sattuman kautta. Hulkkosesta piti tulla fysioterapeutti, mutta ystävä kannusti lähettämään hakupaperit kosmetologikouluun. Hulkkonen pääsi sisään, edistyi opinnoissaan ja löysi itsensä Terttu Stenbergin kuuluisasta kampaamosta muutamaa kuukautta ennen valmistumistaan.

– Koulupäivän jälkeen menin tekemään Tertulle koekasvohoidon. Terttu sanoi, että tuolla tytöllä on niin hyvät kädet, että haluan hänet tänne töihin. Oli mahtavaa päästä niin maineikkaaseen salonkiin, jossa kävivät kaikki Armi Ratiasta Pirkko Mannolaan ja Aira Samuliniin.

Kosmetologin pesti avasi Hulkkoselle oven myös Max Factorin meikkitaiteilijaksi. Hän kiersi Suomen tavarataloja 13 vuotta ja oppi tuntemaan asiakkaansa.

– Opin myös nopeutta, sillä tavarataloissa ei ole aikaa nuhertaa pitkään meikin kanssa. Täytyy olla nopea sanomaan mikä sopii.

Hulkkonen koulutti kemikaalikauppiaita kaikkialla Suomessa missä Max Factoria myytiin. Hän hoiti myös lehdistösuhteita – 70-luvulla ei ollut PR-toimistoja kuten tänä päivänä. Kuvaajien toiveesta hän siirtyi lopulta vapaaksi yrittäjäksi ja on sillä tiellä edelleen. Meikki- ja koulutuskeikkojen lisäksi Tanssii tähtien kanssa ja Vain elämää tv-produktiot ovat työllistäneet viime vuosina. Näistä saavutuksista hän on ylpeä. 

Hulkkonen ei koe työnkuvansa juuri muuttuneen viidessä vuosikymmenessä. Kauneusbisnes sen sijaan on.

– Tuotteet ovat muuttuneet ja kosmetiikka menee tehokkuudessaan jo kohti lääketiedettä. Kosmetiikka on siirtynyt apteekkiin myyntiin ja luonnonkosmetiikkakauppakin on kasvanut. Ennen tehtiin valtavasti suuren budjetin kuvausmatkoja. Lennettiin Balille, Mauritiukselle, Venetsiaan tai Meksikoon kuvaamaan. Enää sellaisiin ei ole rahaa. Ennen kuvauksissa oli myös kampaaja erikseen, mutta nyt meikkaajalta odotetaan moniosaamista ja hiustenlaittotaitoa.


Tavarataloissa vietetyt vuodet jättivät mieluisan muistijäljen, ja Hulkkonen rakastaa edelleen kaikenlaisten suomalaisten naisten meikkaamista. Tavarataloihin hän pääsee jälleen kiertämään marraskuussa, kun oman By Raili -kosmetiikkalinjan markkinointi pääsee kunnolla vauhtiin. By Raili on syntynyt yhteistyössä suomalaisen kosmetiikkayritys Naviterin kanssa.

– Naviter pyysi minut heille käymään ja alkuun ajatuksena oli, että tehdään vain meikkivoide aikuiselle naiselle. Sellainen joka ei ole liian paksu, ei korosta ryppyjä, eikä ole liian kuiva. Kotona otin kaikki lempituotteeni vuosien varrelta pöydälle ja hahmotin mitä haluan. Naviter valmisti kertomani pohjalta esimerkkituotteen, jota lähdettiin kehittämään eteenpäin.

Meikkivoiteesta lähtenyt yhteistyö on laajentumassa ammattimeikkisarjaksi – tosin sellaiseksi, joka on tehty kuluttajakäyttöön aivan tavalliselle suomalaiselle naiselle. Saatavilla on jo ihonhoito- ja pohjustustuotteita, heleyttäjä, poski- ja huulipunia, kiinnityssuihke ja meikkisivellin.

– Olin aina ajatellut, että jos mulla on oma sarja, se on hyvin suppea. Nainen ei tarvitse niin jumalatonta määrää meikkejä. Sarja kuitenkin kasvoi, kun mainitsin, että olisipa kiva, jos olisi jotain muutakin kuin se meikkivoide. Seuraavaksi julkaistaan silmämeikit ja kulmavärit.

By Raili -linjan päämyyntikanavina toimivat verkkokauppa, Sokokset ja Emotionsit sekä muutama iso apteekki. Naviter vastaa tuotteiden kehitystyöstä ja tuotannosta, Hulkkonen varmistaa laadun ja visioi lopputuleman. Kyse on tiiviistä yhteistyöstä, mutta oma rahallinen investointi sarja ei Hulkkoselle ole. Raha-asioissa hän on kuulemma yrittäjänä huono.

– Tahdon usein pyöristellä summia liikaa alaspäin. Nostan hattua nuorille, jotka osaavat pyytää isompia palkkioita.

Teksti Ida Rantala Kuvat Naviter

Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *