Suomimuoti sai suitsutusta Saksan TV:ssä

Suomalainen muoti ja suomalaiset muotisuunnittelijat ovat päässeet esille Saksan valtiollisella Bayerischer Rundfunk -tv-kanavalla.

Puolen tunnin mittaisessa ohjelmassa sukelletaan suomalaisuuden ytimeen muun muassa avannon, saunan, ruoan ja koulutuksen kautta sekä esitellään myös suomalaista muotikulttuuria ja paikallisia suunnittelijoita.

Jaksossa vieraillaan esimerkiksi suomimuotia myyvässä Kämp Gardenissa Helsingissä, jossa Fashion Finlandin liiketoimintajohtaja Sami Sykkö kertoo saksaksi vastuullisesta suomalaisesta muodista ja tutustuttaa saksalaiset televisiokatsojat muotisuunnittelija Hanna Sarénin hattumuotiin éN Hats-liikkeessä sekä vaatesuunnittelija Maria Korkeilan Fiskarsin kanssa tekemän yhteistyömalliston tuotteisiin.

Jaksossa piipahdetaan myös muotisuunnittelija Rolf Ekrothin malliston kuvauksissa Helsingin Tulli- ja Pakkahuoneella. Saksalaiskatsojat pääsevät näkemään näytteitä muun muassa Ekrothin ja Fortumin äskettäin julkaistusta yhteistyömallistosta, jossa vaatteita valmistettiin ekologisesta oljesta.

Suomen onnellisuuden ja menestyksen salaisuuksia esitelleen ohjelman näki noin 280 000 saksalaista.

Katso ohjelman tallenne täältä.



Nanso osti ulkoiluvaatemerkki Catmandoon

Muotiyritys Nanso lähtee uudelle markkinalle – se on ostanut suomalaisen ulkoiluvaatemerkki Catmandoon. Nanso teki kaupat huhtikuun alussa Catmandoon aiemmin omistaneen Oy Sultrade Ltd:n kanssa. Sultrade kuuluu kotimaiseen perheyhtiö Transmeri Groupiin.

Nanson toimitusjohtajan Antti Rönkön mukaan yrityskaupalla haetaan kasvua.

– Ostettiin Catmandoon liiketoiminta, ja toistaiseksi Catmandoo jatkaa vanhalla linjalla. Isoja uudistuksia ei ole mietittynä, vaan tutustutaan rauhassa erilaisiin mahdollisuuksiin.

Nanso Group on tehnyt isoja uudistuksia viime vuosina. Yritys on esimerkiksi myynyt useita brändejään, kuten Norlynin, Finnwearin ja Blackhorsen ja keskittynyt kasvattamaan myyntiä omissa kauppakanavissaan.

Viime syksynä Nanso sai uuden pääomistajan, kun kotimainen pääomasijoitusyhtiö Folmer Management sijoitti Nansoon, ja samalla Nanso Groupin pääomistajuus siirtyi Folmerin hallinnoimalle rahastolle. 

Folmer Management omistaa myös bränditalo Holmberg Brandsin, jonka tuotemerkkeihin kuuluvat muun muassa Pierre Cavallo, Terinit, Karhu sekä Nanson kotimallisto.

– Nanson tavoitteena on yhdistyä Holmbergin kanssa tämän vuoden loppuun mennessä, sanoo Rönkkö.

Koronavuosi oli useiden muiden muotimerkkien lailla haastava myös Nansolle. Omissa myyntikanavissa kauppa kuitenkin kasvoi.

– Nanson omassa verkkokaupassa ja kivijaloissa myynti kasvoi 11 prosenttia. Kun mukaan otetaan myös tukkukauppa, liikevaihto laski yhdeksän prosenttia.

Tämä vuonna Nanso ei suunnittele isoja myymäläavauksia, mutta pop up-kauppoja tullaan Rönkön mukaan näkemään eri puolilla Suomea.



Yhteistyöuutisia: huhuja Guccin ja Balenciagan tiimityöstä, Karl Lagerfeld -brändi ja Amber Valletta julkaisivat malliston

Ei viikkoa ilman yhteistyöuutisia. 

Nyt muotimaailmassa kohistaan mahdollisesta superyhteistyöstä: luksusmuotitalo Guccin luovan johtajan Alessandro Michelen huhutaan tekevän yhteistyötä Balenciagan muotitalon ja sen taiteellisen johtajan Demna Gvasalin kanssa Guccin uudessa, huomenna torstaina julkistettavassa mallistossa.

Molemmat brändit ovat olleet aiheesta salamyhkäisiä, mutta asiasta ovat uutisoineet muun muassa muotimediat Business of Fashion, WWD, The Cut ja Hypebeast.

Toteutuessaan yhteistyö olisi ainutlaatuinen, sillä yhteistöitä näin vaikutusvaltaisten luksusmuotitalojen välillä nähdään hyvin harvoin.

Ja hynttyitä on laitettu yhteen muuallakin.

Muotibrändi Karl Lagerfeld ja yhdysvaltalainen huippumalli Amber Valletta ovat julkaisseet ekologisen asustemalliston. Malliston tuotteet on valmistettu suomalaisen ASK Scandinaviankin käyttämästä kaktusnahasta sekä kierrätetystä puuvillasta.

Laukkuja ja lompakoita sisältävän malliston tuotannossa ei ole käytetty haitallisia kemikaaleja, ja sen tuotteet on värjätty orgaanisesti. Malliston myyntituotot ohjataan The Fashion Pact -nimiselle organisaatiolle, joka pyrkii rakentamaan ekologisempaa muodin tulevaisuutta.

Mallistoa myyvät Zalando sekä Karl.com -verkkokauppa.


Kuvat Fiskars, Nanso, Karl Lagerfeld


Fashion Finlandin toimitus
Päätoimittaja Sami Sykkö | sami.sykko@fafi.fi
Sisältöpäällikkö Ida Rantala | ida.rantala@fafi.fi
Sisällöntuottaja Rebekka Silvennoinen | rebekka.silvennoinen@fafi.fi


Osallistu keskusteluun

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *